2024-03-30, 21:09
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Specifikt faktumet att av alla Sveriges rappare som blir cancelade så är det DOGGE ANTI-VÅLD DOGGELITO och inte One Cuz, Yasin eller vad dom andra torterar/våldtäktsmän/mördarna heter.

Fast när har Yasin varit med i typ Diggiloo och sånt folkligt som Dogge blivit avbokad från?

Har Dogge musik aktuell för P3 lär den fortsätta spelas där.
Citera
2024-03-30, 21:21
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Fast när har Yasin varit med i typ Diggiloo och sånt folkligt som Dogge blivit avbokad från?

Dogge är väl P4 och TV4 om något? Cancelled blev han i alla fall. Får se om Musikhjälpen tycker det är kosher med The Latin Kings till jul?
Citera
2024-03-30, 21:21
Avslutad
Men ja ville inte ha bråk så ja sa ursäkta.
Tydligen försent,
för snubben hade redan tagit upp sin splitternya Baretta. klick, klick
(Refr. 4x):
Snubben trodde han va cool, för han hade en pistol!
[Hör nu på go vänner så ska jag för er berätta..]
(Vers 3):
Grabbens pistol var en pluggad kopia
när ja tog upp min Uzi utbrast han; Mamma mia!
och sprang som ett uppskrämt djur.
Han hade tur att ja hade humor
och inte ville slösa kulor.

Vs
Behöver ingen brud, jag kan japp för en röding (köpa sex, det Paolo Roberto korsfästes för)
Håll det reko, håll det simpelt
Inga fittor i min cirkel
Om du ser något sticka upp från min ficka, det är en glock
Vi gör hål i din kropp
Vi skickar dig till Allah, sen flyger vi till Qatar

Är det för att Paolo Roberto och Dogge inte är unga killar tantslem som gillar lammkött kan dregla över som alla dessa gangsterrappare kan säga och göra precis vad fan som helst och ändå försvaras av Sveriges kulturelit medans varenda jävla Ica vägrade sälja Paolos pasta efter ett sex-köp? Gangsterrapparna gör ju inget annat än att köpa sex när de inte mördar någon.
Senast redigerad av Undringar 2024-03-30 kl. 21:23.
Citera
2024-03-30, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strode

Jämt? Han är ju kompisar med de alla. One Cuz har uppträtt på Svenska Nyheter och Yasin fick väl nåt jävla pris i tv?
Citera
2024-03-30, 21:23
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Man kan också tycka att det ska vara högt i tak att man får välja bort som man inte anser att ens barn ska konsumera för underhållning. Man tycker inte att det är roligt att pappor offentligt kallar flickor för lätt på foten med ett asgarv. Eller överhuvudtaget tycker det är roligt att offentligt skratta åt historier om sex och barn. Och du får så klart tycka annorlunda.

Det kan man tycka, även om jag inte riktigt skulle kalla det "högt till tak", men det är samtidigt just "kancellerandet" som blivit mer regel än undantag och även tycks öka. I de avseendena syftar jag för övrigt inte specifikt på Dogge och vad han sagt och råkat ut för utan snarare hur det rent generellt blivit mer och mer populärt att mer eller mindre "utvisa folk från offentligheten" för att personen i fråga på något sätt brutit mot valfri värdegrund.

Att Dogge uttryckte sig klumpigt kan jag hålla med om, exempelvis när han hänvisade till en tonåring som "lättfotad", men samtidigt anser jag att hans berättelse, eller om det nu var en ren rövarhistoria, fått lite väl stora proportioner.
Citera
2024-03-30, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det kan man tycka, även om jag inte riktigt skulle kalla det "högt till tak", men det är samtidigt just "kancellerandet" som blivit mer regel än undantag och även tycks öka. I de avseendena syftar jag för övrigt inte specifikt på Dogge och vad han sagt och råkat ut för utan snarare hur det rent generellt blivit mer och mer populärt att mer eller mindre "utvisa folk från offentligheten" för att personen i fråga på något sätt brutit mot valfri värdegrund.

Att Dogge uttryckte sig klumpigt kan jag hålla med om, exempelvis när han hänvisade till en tonåring som "lättfotad", men samtidigt anser jag att hans berättelse, eller om det nu var en ren rövarhistoria, fått lite väl stora proportioner.

Men de som blir kancellerade blir det alltid för någon gammal, symbolisk grej medans andra gör och säger helt vidriga saker i nutid ostraffat.
Citera
2024-03-30, 21:27
Bannlyst
Dogge är dock jätteslisk från vad jag har fått höra från vänner och bekanta
Citera
2024-03-30, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Babylea
Dogge är dock jätteslisk från vad jag har fått höra från vänner och bekanta

Äh. Som om inte Mikael Persbrandt är det? Jag känner folk han har antastat på riktigt. Men bara för att han anses ”attraktiv” (urk) är det lugnt. Hade Dogge varit ”farlig” och 30 år yngre hade det nog inte låtit så. Är inte Måns Zelmerlöv jätteslisk liksom? Bara för att han är snygg och ung är det ok.
#IstandwithDogge
Citera
2024-03-30, 21:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Men de som blir kancellerade blir det alltid för någon gammal, symbolisk grej medans andra gör och säger helt vidriga saker i nutid ostraffat.

Jag skulle nog säga att det även förekommer att folk blir "kancellerade" för sådant som inte ligger speciellt långt bakåt i tiden, men en del av problemet är att vissa kör med en slags "retroaktiv moralism", på så sätt att de bedömer något som skett en annan tid utifrån vår tids moral.

Samma typ av beteende kan man väl se när vissa menar att någon historisk person bör rensas ut från det ena eller andra sammanhanget för att den, på sin egen tid, sa eller skrev saker som då var helt okontroversiella, men som idag ses i ett annat ljus.

Vad man får ha i åtanke är väl att moraluppfattningar är föränderliga och att vad vi idag glatt pysslar med och ser som oproblematiskt kan komma att tolkas helt annorlunda i framtiden. Vem vet exempelvis vad man om hundra år kommer att anse om porrsurfande, utomäktenskapliga förbindelser, abort, eller någon helt annan fråga?
Citera
2024-03-30, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag skulle nog säga att det även förekommer att folk blir "kancellerade" för sådant som inte ligger speciellt långt bakåt i tiden, men en del av problemet är att vissa kör med en slags "retroaktiv moralism", på så sätt att de bedömer något som skett en annan tid utifrån vår tids moral.

Samma typ av beteende kan man väl se när vissa menar att någon historisk person bör rensas ut från det ena eller andra sammanhanget för att den, på sin egen tid, sa eller skrev saker som då var helt okontroversiella, men som idag ses i ett annat ljus.

Vad man får ha i åtanke är väl att moraluppfattningar är föränderliga och att vad vi idag glatt pysslar med och ser som oproblematiskt kan komma att tolkas helt annorlunda i framtiden. Vem vet exempelvis vad man om hundra år kommer att anse om porrsurfande, utomäktenskapliga förbindelser, abort, eller någon helt annan fråga?

Vet inte om jag alls håller med i ditt resonemang. Jag utgår ifrån om någon faktiskt farit illa när jag bedömer något som rätt eller fel, inte vad fårskocken i samtiden tycker är rätt eller fel.
Förintelsen var ett brott mot mänskligheten även om tyskarna hade masspsykos. Det var fel att mobba Britney Spears 2007 för att det var grymt, oavsett om alla andra gjorde det eller ej. Var det fel av 8-åringar att ställa upp på sex som en 15-åring tjej initierat? Nej, inte av 8-åringarna, däremot av 15-åriga tjejen. Man håller inte små barn ansvariga för att äldre inleder sex med dem.
Citera
2024-03-30, 21:48
Medlem
NobleCrusaders avatar
Det är väl i tvåan när pojkar är 8 år som dom blir sexuellt intresserade. Så det var riktigt fort dom fick pröva på alltså. Riktigt kristet samhälle vi lever i där skolorna liknar kloster och sen när folk vill ha sex så dör dom sen, ibland, istället av drogöverdoser i tonåren eller tjugoårsåldern et.c. p.g.a. att sexet är så kontrollerat av det kristna samhället att man tar till substans-användning istället.
Senast redigerad av NobleCrusader 2024-03-30 kl. 21:48. Anledning: Stavfel.
Citera
2024-03-30, 21:52
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Vet inte om jag alls håller med i ditt resonemang. Jag utgår ifrån om någon faktiskt farit illa när jag bedömer något som rätt eller fel, inte vad fårskocken i samtiden tycker är rätt eller fel.
Förintelsen var ett brott mot mänskligheten även om tyskarna hade masspsykos. Det var fel att mobba Britney Spears 2007 för att det var grymt, oavsett om alla andra gjorde det eller ej. Var det fel av 8-åringar att ställa upp på sex som en 15-åring tjej initierat? Nej, inte av 8-åringarna, däremot av 15-åriga tjejen. Man håller inte små barn ansvariga för att äldre inleder sex med dem.

Missförstå mig rätt. Jag efterfrågar inte moralrelativism utan bara att man bör tänka lite på att folk är "barn av sin tid" innan man dömer dem idag och jag vill mena att det finns "kancelleringar" där man inte gjort det.

Just den biten är kanske inte så relevant när det kommer till Dogge då det han berättade trots allt inte ligger så långt tillbaka i tiden och då man även kan ha synpunkter på hans beteende idag, i form av själva intervjun som han gav, men ta exempelvis personer som kanske glatt klädde ut sig till "en inföding" för 40 år sedan och nu förväntas göra avbön för det eller personer som använde ett språkbruk som för 50 år sedan var normalt men idag ses som "problematiskt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in