2024-03-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tusen i veckan får sepsis i Sverige. Var femte dör. Ett sätt att minska risken är att vaccinera sig.

Men varför får de det?
Citera
2024-03-29, 22:02
Medlem
Dålig tandhälsa nr 1.
Citera
2024-03-29, 22:03
Medlem
Fick ett litet sår på höger pekfinger som sedan blev rejält infekterat efter ca 5-7 dagar. Blev hög feber och jag tappade all matlust så då åkte jag upp till akuten,febern låg då på 40 grader. dom tog också flera odlingsprover för att se vilken bakterie jag fått. och sedan transport till ett större lasarett i en annan stad på direkten,väl där så konstaterades att lungfunktionen var nedsatt och fick nå slangar i näsan.. jag skulle inte ha gått så länge hemma med såret i fingret....Operation efter några timmar och spolning av leden i fingret,sedan inlagd på infektionskliniken i 6 dagar och flera kurer med antibiotika & pencelin och jag kom förmodligen undan med endast blotta förskräckelsen,hade nog kunnat sluta mycket värre.
Citera
2024-03-29, 22:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Men varför får de det?
Vet ej, tror inte nån vet. Frågan är alltså varför en mindre infektion blir en helt galen infektion. Sepsisfonden har en broschyr, som inte heller svarar på exakt varför - men lättläst intro i ämnet för nytillkomna i tråden.
Citera
2024-03-29, 22:53
Medlem
Min pojkvän i gymnasiet fick sepsis för att han först invigde sina nya golfskor och fick superskoskav, och sen envis som en gris skulle ut och springa efteråt i gamla väl ingrodda gympadojor som gjorde skoskavet till blödande sår.

Bakterier in i blodbanorna är inget bra.

Blev antibiotika och två veckors sjukskrivning på den grejen, han var svag som en kattunge i början.
Fast det gick ändå bra eftersom han var ung, frisk och fick vård tidigt.
Citera
2024-03-29, 22:54
Medlem
Haft pga urinvägsinfektion som blev njurbäckeninflammation och sen sepsis
Citera
2024-03-29, 22:56
Medlem
zombie-nations avatar
Man måste skilja på sepsis och septisk chock. Sepsis klarar man sig ganska ofta från med god vård insatt i tid. 90 % överlever. Har man chock, så har man bara 40-50 % chans att överleva.
Citera
2024-03-30, 06:38
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man måste skilja på sepsis och septisk chock. Sepsis klarar man sig ganska ofta från med god vård insatt i tid. 90 % överlever. Har man chock, så har man bara 40-50 % chans att överleva.

Exakt. Det är också Septisk chock som går så snabbt. För varje timma man går med septisk chock minskar chansen att överleva drastiskt. Vanlig blodförgiftning kan man ju gå med ett tag och sedan behandla och klara sig bra.
Citera
2024-03-30, 07:32
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Hur får man sepsis? Vad är de vanligaste orsakerna?
Såg detta mycket tragiska fall och känner mycket medlidande med den unge mannen.
https://www.youtube.com/watch?v=i0apM_RM69o

Det verkar gå så fort.
Finns det något man ens kan göra själv?
Om det tar 10 min så hinner inte ens ambulansen hem till en.
Vet inte om det finns någon annan tråd. Detta kan väl i så fall infogas där.

Min kompis i Sverige fick det på jobbet.
Han skar sig på en papp när han skulle vika ihop kartonger. Började blöda och han tänkte inte mer på det . Sedan blev han sjuk och till sist väldigt sjuk och åkte in akut och blev liggande där ett tag.

Vikigt man tar stelkramp sprutan.
Citera
2024-03-30, 08:33
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Jag har lite ont i ryggen just nu. Lite ont i lederna,lite vinglig, men det kan även bero på andra saker.
Har lyft tunga saker i garaget också.
Du hade väldigt ont redan innan du åkte in förstår jag?

Smärta i ryggen är sällan ett tecken på sepsis, även med så mycket smärta han skrev om tidigare så är det verkligen olyckligt, och högst ovanligt. Så att oroa sig över sepsis vid lite smärta är överdrivet, finns andra symptom som 99% yttrar sig före det.
Citera
2024-03-30, 09:08
Medlem
LLM mixtral-8x7b-instruct-v0.1 svarar så här:

Hur får man sepsis? Vad är möjliga orsaker?

Sepsis är en allvarlig komplikation som kan uppstå när kroppen försöker bekämpa en infektion. Det orsakas av en överdriven systemisk inflammatorisk respons (SIRS) på ett infektiöst ämne, såsom bakterier, virus eller svampar. Sepsis kan vara livshotande och kräver ofta akut sjukvård.

Det finns olika möjliga orsaker till sepsis, men de flesta fallen orsakas av bakterieinfektioner. Några vanliga infektionsorsaker inkluderar:

1. Respirationsinfektioner, som lunginflammation och bronkit
2. Urinvägsinfektioner (UTI)
3. Mag-tarminfektioner, till exempel bukhinneinflammation (peritonit) eller enterokolit
4. Blodinfektioner (bakteriämier), som kan uppstå efter tandbehandlingar, injicerade droger eller invasiva medicinska procedurer
5. Infektioner i huden och vävnaden under huden (cellulit)
6. Infektioner i sår, sår eller operationella sår
7. Infektioner i katetrar eller andra slags kirurgiska implantat

Vissa personer är mer susceptibla för sepsis än andra, till exempel:

1. Barn och äldre vuxna
2. Individer med nedsatt immunförsvar, på grund av sjukdom eller läkemedelsanvändning
3. Patienter med allvarliga underliggande sjukdomar, som diabetes, njursjukdom eller cancer

Om du misstänker att du eller någon annan har sepsis bör ni söka omedelbar medicinsk hjälp. Tidig diagnos och behandling kan vara avgörande för prognosen.
Citera
2024-03-30, 10:12
Medlem
Vad är risken att åka på detta som frisk? Jag har själv fått sår av varierande grad säkert en gång i veckan genom mitt arbete under 10 år och aldrig vidtagit några åtgärder typ plåster eller desinfektionsmedel. Aldrig ens haft en antydan till infektion.

Just inslaget om grabben som fick amputera armar och ben har dock lockat fram den indre hyprokondikern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in