2024-03-29, 19:46
Medlem
Hur får man sepsis? Vad är de vanligaste orsakerna?
Såg detta mycket tragiska fall och känner mycket medlidande med den unge mannen.
https://www.youtube.com/watch?v=i0apM_RM69o

Det verkar gå så fort.
Finns det något man ens kan göra själv?
Om det tar 10 min så hinner inte ens ambulansen hem till en.
Vet inte om det finns någon annan tråd. Detta kan väl i så fall infogas där.
Citera
2024-03-29, 19:48
Medlem
HubertOlssons avatar
Sepis är ditt eget imunfönförsvar är error och angriper sig själv utav en infektion.
Citera
2024-03-29, 20:04
Avslutad
Om en persons immunförsvar är nedsatt av en eller annan anledning så ökar risken. Cancerbehandling till exempel. Andra mediciner som sätter ned immunförsvaret. Graviditet sänker immunförsvaret. Stigande ålder sänker också immunförsvaret. Nu har vetenskaplig forskning fastslagit biverkningar från det ökända vaccinet också. Vaccin generellt kan påverka immunsystemet.
Senast redigerad av Juristen08 2024-03-29 kl. 20:25.
Citera
2024-03-29, 20:06
Medlem
Jag hade sepsis för 2 år sedan. Det började med extrem ryggvärk. Ringde 1177 under tre dagar innan de tyckte att jag skulle in till vårdcentralen. Där skickade dom mig direkt till akuten. Inlagd i 10 dagar med intravenös antibiotika och oxynorm.
De hittade vanliga streptokocker från huden som kommit in via sår som jag hade.
Sen åt jag antibiotika i 3 månader 3 ggr/dag.
Citera
2024-03-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Jag hade sepsis för 2 år sedan. Det började med extrem ryggvärk. Ringde 1177 under tre dagar innan de tyckte att jag skulle in till vårdcentralen. Där skickade dom mig direkt till akuten. Inlagd i 10 dagar med intravenös antibiotika och oxynorm.
De hittade vanliga streptokocker från huden som kommit in via sår som jag hade.
Sen åt jag antibiotika i 3 månader 3 ggr/dag.

Klarade du dig utan amputationer och liknande?
Citera
2024-03-29, 20:21
Medlem
Hittade detta på 1177

"Olika orsaker till sepsis
Den vanligaste orsaken till sepsis är lunginflammation. Ungefär hälften av alla vuxna som får sepsis får det i samband med en lunginflammation. De allra flesta blir inte svårt sjuka av lunginflammation utan kan behandlas i hemmet med antibiotika i tablettform. Om du får sepsis av en lunginflammation behöver du ofta vård på sjukhus.

Urinvägsinfektion, infektion i magen eller sårinfektioner är andra orsaker till sepsis.

Hos en liten del av dem som får sepsis går det inte att säga vad orsaken är. Sepsis kan orsakas av många olika bakterier och ibland virus. De flesta av dem är inte smittsamma.

Katetrar och andra föremål kan leda till sepsis
Sepsis kan också orsakas av att bakterier kommer in i kroppen via konstgjorda föremål som har satts in. Det kan till exempel vara en urinkateter, en dialyskateter, en subkutan venport eller en central venkateter, CVK.

Svåra infektioner och ibland även sepsis, kan också uppstå kring främmande föremål. Det kan till exempel vara ledproteser, en pacemaker, konstgjorda blodkärl eller andra tillverkade föremål.

Sepsis är vanligare bland äldre och sjuka
Det är större sannolikhet att få sepsis och att du blir allvarligt sjuk i sepsis om du är äldre eller har nedsatt immunförsvar. Det gäller även om du har en allvarlig sjukdom som cancer, diabetes, reumatiska sjukdomar eller en sjukdom som påverkar de stora organen. Det är också större sannolikhet om du länge har haft en hög alkoholkonsumtion. Även långvarig kortisonbehandling och annan behandling med immunhämmande läkemedel kan öka risken för sepsis.

Sepsis av antibiotikaresistenta bakterier
Infektioner med antibiotikaresistenta bakterier ökar. Hög antibiotikaanvändning ökar risken för att smittas av antibiotikaresistenta bakterier.

I Sverige sprids resistenta bakterier främst på olika vårdavdelningar på sjukhus, till exempel på intensivvårdsavdelningar eller avdelningar för nyfödda. De kan också spridas på äldreboenden, särskilt till personer som har en kvarliggande urinkateter.

Antibiotikaresistenta bakterier är vanligare utomlands
Bakterier som är resistenta mot antibiotika är vanligare utomlands och du kan smittas även vid kortare resor utanför norra Europa. Oftast försvinner dessa bakterier ur kroppen av sig själv inom några månader.

Risken att bli sjuk av mycket svårbehandlade resistenta bakterier är störst om du har vårdats på sjukhus utomlands. Därför undersöks du rutinmässigt för att se om du har resistenta bakterier om du har vårdats på sjukhus utomlands och behöver bli inlagd på sjukhus i Sverige. "
Citera
2024-03-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Klarade du dig utan amputationer och liknande?

Japp. Inser nu efteråt att det kunde gått väldigt väldigt illa. Men då förstod jag inte det. Jag hade så ont att jag i princip låg i samma position hela sjukhusvistelsen.
Citera
2024-03-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Japp. Inser nu efteråt att det kunde gått väldigt väldigt illa. Men då förstod jag inte det. Jag hade så ont att jag i princip låg i samma position hela sjukhusvistelsen.

Jag har lite ont i ryggen just nu. Lite ont i lederna,lite vinglig, men det kan även bero på andra saker.
Har lyft tunga saker i garaget också.
Du hade väldigt ont redan innan du åkte in förstår jag?
Citera
2024-03-29, 20:27
Moderator
Kraftkarls avatar
Personer som behandlas med immunsuppressiva läkemedel eller har nedsatt immunförsvar får lättare sepsis.
Citera
2024-03-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Jag har lite ont i ryggen just nu. Lite ont i lederna,lite vinglig, men det kan även bero på andra saker.
Har lyft tunga saker i garaget också.
Du hade väldigt ont redan innan du åkte in förstår jag?

Ja, jag är van vid värk som jag lever med dagligen. Men det här hade jag aldrig känt innan. Det var överjävligt. Vill aldrig uppleva det igen.
Citera
2024-03-29, 20:35
Bannlyst
Har man rosfeber blir det sepsis om det inte behandlas. Haft sepsis en gång. Haft rosfeber många gånger.
Citera
2024-03-29, 21:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Tusen i veckan får sepsis i Sverige. Var femte dör. Ett sätt att minska risken är att vaccinera sig.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in