2024-03-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Blir svårt att värdesätta saker i livet om man är övertygad cyniker. Har konflikt mellan min högerhjärna och vänsterhjärna.
Men borde ju vara skönt att känna att man är klar och kan checka ut istället för att ha x antal saker kvar att göra.

Ja jag är som sagt glad att inte dö nyfiken, jag har gjort en hel del av det jag velat göra. Ett tips är att försöka få gjort så mycket du kan och vill.

Läste precis att stress och hjärtklappning och arytmier som jag haft konstant i varierande grad i flera år kan leda till plötsligt hjärtstopp. Önska mig lycka till! haha
Citera
2024-03-30, 21:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Blir svårt att värdesätta saker i livet om man är övertygad cyniker. Har konflikt mellan min högerhjärna och vänsterhjärna.
Men borde ju vara skönt att känna att man är klar och kan checka ut istället för att ha x antal saker kvar att göra.
Tata! Och där har du ju formulerat en mening med livet: att hinna med "x antal saker" innan man "kan checka ut"! Det är bara att sätta igång.
Citera
2024-03-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja jag pekar då på allt du skriver. Om du tycker jag målar upp en fantasivärld så är det just för att du aldrig talar i klartext. Jag och andra här har flera ggr bett dig redogöra för din filosofi tydligt, vilket du verkar oförmögen till?
Aha, ingen har frågat om det vad jag vet. Har du nåt exempel där jag blivit tillfrågad om det och missat att svara?

Hur som helst är det väldigt enkelt. Jag har ingen filosofi. Jag ser inget behov av någon filosofi. Jag delar bara med mig av hur världen ser ut genom mina ögon.

Om jag har nåt som kanske kan misstas för en filosofi så är det nåt jag pratat om väldigt utförligt och på olika sätt genom alla trådar jag deltagit i: Ta itu med all fantasi / tro / villfarelse. Man kan skapa en filosofi om det antar jag, men från mitt perspektiv är det bara ett slags förslag, typ som "borsta tänderna ett par gånger om dagen!" eller dylikt.
Citera
2024-03-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Han valde inte glass. Det var determinerat. Val är bara ännu en livslögn. Detta är alltså ett filosofiforum, där vi söker sanningen, och inte dum-Svenssons komfortabla zon av ignorans.
Som sagt, förstår du inte vad som menas så får du ta reda på det, jag vet inte hur man förklarar nåt sånt alldagligt för nån.

Jag har svårt att tänka mig vad det ens innebär att inte förstå skillnaden på att välja glass istället för fruktsallad (val, i vardagligt tal), jämfört med att till exempel påverkas av gravitation (inte ett val, i vardagligt tal). Hur kan man inte inse att det är skillnad på det? Spela roll om båda fenomenen är deterministiska eller nåt annat, det är ju helt uppenbart olika saker i vilket fall.

Tydligen är det ju inte nåt uppenbart; det är inte meningen att vara retsam eller dylikt. Jag har bara svårt att greppa att det kan vara ett problem överhuvudtaget.
Citera
2024-03-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Din Wall of text kommer inte hjälpa dig. Jag hävdar att det är objektivt dåligt att amputeras utan bedövning. Varför argumenterat du ens emot om du inte är villig att motbevisa mig i praktiken? Kan du visa nåt som tyder på motsatsen?

Alla "observatörer" kommer uppleva extrem smärta i det läget, det är en fysisk process inte ett perspektiv.
Smärta är som sagt inget bra eller dåligt. Ibland hjälper det, ibland är det i vägen. Finns inget objektivt med det. Det beror helt på kontext. Vissa njuter till och med av smärta vet du.

Objektivt är något helt annat. Det betyder inte att 98% av alla människor tycker så. Även om 100% av människor tycker nåt så kan det vara subjektivt. Det handlar om vare sig det existerar i sig självt eller bara som en tolkning i folks skalle. Gravitation är ett exempel. Det är inte subjektivt. Att säga att nåt är bra eller dåligt är alltid subjektivt, eftersom det är en värdering från sinnen.
Citera
2024-03-30, 23:39
Medlem
Citat:
Något som starkt talar emot att det skulle finnas något syfte bakom livet är alla de nyfödda som dog förr i tiden. Va skulle vara syftet med att planera ett sådant liv? Planera jordelivet som vi enligt new age-arna gör i andevärlden.
Ibland cyklar jag förbi en sjö och tar ett så kallat snabbdopp. Hoppa i, svalka av i några sekunder, och sen iväg igen. Det kanske är syftet med korta liv? Vem vet.

Poängen är att tidiga dödsfall i vilket fall inte betyder nåt annat än att vissa dör tidigt. Du som inser att allt är meningslöst måste väl hålla med om att tidig död inte heller har någon mening. (Jag är helt allvarlig. Allt är meningslöst, utan undantag.)
Citera
2024-03-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Den stora gåtan för mig är varför så många som tycker sitt eget liv är meningslöst är så drivna i att försöka övertyga alla andra att deras liv också är meningslösa.
Enkelt. Den enda faktiska nihilisten på flashback, och mest troligt en av få rent allmänt, är jag.

Nå, det är nåt man kan svara på om man kikar på psykologi ett tag. Kluster A personlighet, eller drag därifrån, handlar det ofta om. Ids man inte gräva ned sig i det, vilket är förståeligt, så finns det alltid nån gammal klyscha man kan luta sig tillbaka på: Misery loves company. ^^
Citera
2024-03-31, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Smärta är som sagt inget bra eller dåligt. Ibland hjälper det, ibland är det i vägen. Finns inget objektivt med det. Det beror helt på kontext. Vissa njuter till och med av smärta vet du.

Objektivt är något helt annat. Det betyder inte att 98% av alla människor tycker så. Även om 100% av människor tycker nåt så kan det vara subjektivt. Det handlar om vare sig det existerar i sig självt eller bara som en tolkning i folks skalle. Gravitation är ett exempel. Det är inte subjektivt. Att säga att nåt är bra eller dåligt är alltid subjektivt, eftersom det är en värdering från sinnen.
Nej det beror inte på kontext. Det är en reaktion i kroppen. Det är alltid dåligt. Det du gör, är att säga att smärta är subjektivt men det är inte sant. Även om någon påstår sig njuta av smärta, så känner den smärta och den är objektiv. Vad nån säger att den tycker är inte intressant.

Smärta existerar på riktigt. Man kan inte värdera den bra eller dåligt för den är objektivt negativ, dålig. Jag kan säga att jag är en enhörning, är jag en enhörning då? Nej, det är ungefär lika seriöst att säga att man njuter av smärta. De som njuter av smärta gör det i nån form av emotionell kontext och njuter väl inte av smärtan i sig. De njuter av att bli förnedrade tex sexuellt men de skulle inte njuta av att bli amputerade utan bedövning.
Senast redigerad av Nyepost 2024-03-31 kl. 06:34.
Citera
2024-03-31, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Aha, ingen har frågat om det vad jag vet. Har du nåt exempel där jag blivit tillfrågad om det och missat att svara?

Hur som helst är det väldigt enkelt. Jag har ingen filosofi. Jag ser inget behov av någon filosofi. Jag delar bara med mig av hur världen ser ut genom mina ögon.

Om jag har nåt som kanske kan misstas för en filosofi så är det nåt jag pratat om väldigt utförligt och på olika sätt genom alla trådar jag deltagit i: Ta itu med all fantasi / tro / villfarelse. Man kan skapa en filosofi om det antar jag, men från mitt perspektiv är det bara ett slags förslag, typ som "borsta tänderna ett par gånger om dagen!" eller dylikt.

Okej, ja vi kommer nog inte längre.
Citera
2024-03-31, 09:21
Medlem
Citat:
Nej det beror inte på kontext. Det är en reaktion i kroppen. Det är alltid dåligt. Det du gör, är att säga att smärta är subjektivt men det är inte sant. Även om någon påstår sig njuta av smärta, så känner den smärta och den är objektiv. Vad nån säger att den tycker är inte intressant.
Du blandar ihop saker, jag säger inte att smärta i sig är subjektivt. Jag säger att värderingen av den är subjektiv.

Citat:
Smärta existerar på riktigt. Man kan inte värdera den bra eller dåligt för den är objektivt negativ, dålig. Jag kan säga att jag är en enhörning, är jag en enhörning då? Nej, det är ungefär lika seriöst att säga att man njuter av smärta. De som njuter av smärta gör det i nån form av emotionell kontext och njuter väl inte av smärtan i sig. De njuter av att bli förnedrade tex sexuellt men de skulle inte njuta av att bli amputerade utan bedövning.
Visst njuter dom av smärtan i sig.

"A masochistic person gains pleasure from experiencing various forms of pain. This can involve gaining sexual pleasure from pain or humiliation, but it can also refer to situations where people seek out or enjoy activities that create distress, discomfort, or pain."

Däremot stämmer det mest troligt att de flesta inte skulle njuta av amputering, men när man vet att det finns dom som frivilligt amputerar sig och masochister är det inte så svårt att tänka sig en kombination. ^^

Som jag sa från första början så upplever du känslor och tankar och tror att dom är objektiva. Du kanske har svårt att förstå hur någon annan kan tycka så annorlunda? Nå, i vilket fall är det inga konstigheter i slutändan. Smärta är objektivt (nästan iallafall, det finns dom som kan låta bli att känna smärta också) men värderingar är inte objektiva. Givetvis.
Citera
2024-03-31, 09:28
Medlem
Citat:
Okej, ja vi kommer nog inte längre.
Haha nä kanske inte. Det kan ta tvärstopp när verkligheten kommer in i bilden, om man föredrar den fantasi man skapat. ^^ Ha det gott.
Citera
2024-03-31, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men det är ju just detta påstående, dvs det fetmarkerade, som jag aldrig får någon motivering för oavsett hur många gånger jag ber om det här. "Så är det för mig" kan jag förstås inte ifrågasätta, men borde det vara så även för t ex mig, och isf varför? Detta är ju ändå tänkt att handla om filosofi och inte bara om personliga tyckanden.

Det ÄR så för dig också om du betraktar det ärligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in