2024-03-30, 00:31
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Jag tänker mer generellt i Flashback som helhet. Jag tog bara den här tråden som exempel och jämförde den med långlivade trådar som fått vara kvar.
Det vore bra om man kollade över reglerna för Flashback som helhet gällande detta.
Den aktuella tråden bryr jag mig egentligen inte så mycket om.

Absolut - men eftersom du tog upp den - och jag låste den - så funderar vi ett varv till kring den

Ibland brukar jag be användaren att göra en lite bättre trådstart där listan så att säga blir levande och det blir en diskussion kring det. Vet att vi haft några sådanna trådar som varit väldigt uppskattade. Det är alltid bra att reflektera över saker - så det var bra att du startade denna tråd.
Citera
2024-03-30, 00:36
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jo. Tråden var ju egentligen en rätt bra och seriös tråd som blev lite fel.
Och din notis i detta ämne om listtrådar är väl befogad..
jag använde lite för starka negativa ord i min reflektion.
-----------
Vet inte hur man skulle formulera sig bättre i regelverket.

Undrar vad du anser blev fel. Jag gillade den skarpt.
Citera
2024-03-30, 00:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Undrar vad du anser blev fel. Jag gillade den skarpt.
jag räknade upp massa grejer
Citera
2024-03-30, 00:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag är en av de som moddar i Laidback och där är listtrådar ibland välkomna. Även i Övrigt kan det finnas plats. Så - nej, ett totalförbud är det inte.

Skälet till att vi inte gärna ser listtrådar i andra forum är förstås för att detta är ett forum för diskussioner.

Men det beror på hur bra tråden är i andra aspekter; välskriven, intressant för fler än en handfull, stimulerar till diskussion ändå.

Så det tråkiga svaret är - det beror på.
Citera
2024-03-30, 01:08
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag är en av de som moddar i Laidback och där är listtrådar ibland välkomna. Även i Övrigt kan det finnas plats. Så - nej, ett totalförbud är det inte.

Skälet till att vi inte gärna ser listtrådar i andra forum är förstås för att detta är ett forum för diskussioner.

Men det beror på hur bra tråden är i andra aspekter; välskriven, intressant för fler än en handfull, stimulerar till diskussion ändå.

Så det tråkiga svaret är - det beror på.

Tack för svar.

Det är lite det där "Det beror på" jag är ute efter. Det blir för subjektivt och har man då mantrat att "Listtrådar är förbjudna" så kommer många bra trådar att stängas utan anledning. Som sagt - den där tråden om gubbtips hade likaväl kunnat bli stängd av en klåfingrig moderator då den inte innehåller en fråga eller ett diskussionsunderlag i trådstarten. Trots det blev det en skitbra tråd med stort allmänintresse...

Det står heller inget i reglerna om att tråden måste innehålla en diskussion...

Hur det skulle kunna tydliggöras i reglerna är såklart svårt. Men något som kanske man behöver lyfta i något gemensamt forum för er moderatorer/admins. Så att det inte blir alltför godtyckligt och i min önskan - att man kommer ifrån det här med listtrådar som en svartepetter i forumet. Visst ska man inte acceptera vilka banala trådar som helst men alla listtrådar är inte av ondo och vissa trådar bör inte klassificeras som listtrådar heller.
Citera
2024-03-30, 01:19
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor

[.....]

Tråden hade kunnat bli intressant om minnena hade beskrivits lite mer utförligt; för egentligen var det ett bra initiativ. som bara blev som en lista. Och om man hade försökt att få till några slutsatser eller hypoteser som kunde verifieras eller förkastas
- vad brukar det första vara man minns?
- vid vilken ålder?
- vad du tänkte och kände då?
- hur gammal var du när du blev medveten om detta minne?
- var det ngt speciellt som fick dig att erinra dig händelsen?
- hur upplevde du att du kom ihåg ditt minne och kunde ta fram en så gammal händelse som legat gömd så länge.
- vad som hände sedan (som anaconda efterfrågade)
- hur vet du att det är ett eget minne eller en återberättelse?
- hur har detta minne påverkat dig?
etc
-----------
Bara uppräkningen i sig är ju meningslös

Det är ju inte bara uppräkningar utan levande beskrivningar hos flera postare. Varför vill du detaljstyra vad som ska skrivas, vi är fria människor som använder vår läs- och föreställningsförmåga. Flera inlägg är utförliga, dessutom är tråden innerlig, det är sällsynt och värdefullt.

Trådstarten:
Citat:
Mitt första minne från när jag var barn är att jag sitter på en träsoffa och blir förmanad av min storasyster att jag inte ska äta snor från min näsa.
Då var jag tre år.

Du:
Citat:
- vad brukar det första vara man minns?
Brukar? Detta var det första TS mindes, det är en individuell och unik händelse. Vill du starta en forskning i ämnet vore det superintressant, men lite väl magstarkt krav på en Flashbacktråd.

Citat:
- vid vilken ålder?
TS skriver 3 år.

Citat:
vad du tänkte och kände då?
TS skriver att h*n blev förmanad. Inte så svårt att sätta sig in i hur det känns.

Resten är väl bara att fråga om man undrar.
Citera
2024-03-30, 01:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Tack för svar.

Det är lite det där "Det beror på" jag är ute efter. Det blir för subjektivt och har man då mantrat att "Listtrådar är förbjudna" så kommer många bra trådar att stängas utan anledning. Som sagt - den där tråden om gubbtips hade likaväl kunnat bli stängd av en klåfingrig moderator då den inte innehåller en fråga eller ett diskussionsunderlag i trådstarten. Trots det blev det en skitbra tråd med stort allmänintresse...

Det står heller inget i reglerna om att tråden måste innehålla en diskussion...

Hur det skulle kunna tydliggöras i reglerna är såklart svårt. Men något som kanske man behöver lyfta i något gemensamt forum för er moderatorer/admins. Så att det inte blir alltför godtyckligt och i min önskan - att man kommer ifrån det här med listtrådar som en svartepetter i forumet. Visst ska man inte acceptera vilka banala trådar som helst men alla listtrådar är inte av ondo och vissa trådar bör inte klassificeras som listtrådar heller.

Jo, men det är därför som vi har moderatorer. Hade det varit entydigt där det går att skapa regler som alltid gäller - kunde man lika gärna kunnat låta forumet självt, dvs dess programvara, sköta modereringen enligt en uppsättning regler; ("Om inlägget innehåller x så ska åtgärd y utföras" osv)

Dock står det i reglerna "Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas."

Kvalitet och läsvärde är subjektiva bedömningar.

Även om vi nog har forumvärldens mest omfattande regelverk där vi ibland (enligt min åsikt) är lite för måna om att användarna ska vara så lika behandlade som möjligt - så går det inte att ha med allt i reglerna.

Så tyvärr så får vi leva med att mods gör fel och kanske missar något.

Det är därför som vi har möjligheten att kontakta oss via PM och klaga offentligt om detta inte leder nånvart.
Citera
2024-03-30, 02:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jo, men det är därför som vi har moderatorer. Hade det varit entydigt där det går att skapa regler som alltid gäller - kunde man lika gärna kunnat låta forumet självt, dvs dess programvara, sköta modereringen enligt en uppsättning regler; ("Om inlägget innehåller x så ska åtgärd y utföras" osv)

Dock står det i reglerna "Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas."

Kvalitet och läsvärde är subjektiva bedömningar.

Även om vi nog har forumvärldens mest omfattande regelverk där vi ibland (enligt min åsikt) är lite för måna om att användarna ska vara så lika behandlade som möjligt - så går det inte att ha med allt i reglerna.

Så tyvärr så får vi leva med att mods gör fel och kanske missar något.

Det är därför som vi har möjligheten att kontakta oss via PM och klaga offentligt om detta inte leder nånvart.

Att säga ”listtrådar är förbjudet” är inte samma sak som att säga ”för dåligt diskussionsunderlag”.

Är det en subjektiv åtgärd så bör ju motiveringen vara subjektiv.
Citera
2024-03-30, 02:30
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Att säga ”listtrådar är förbjudet” är inte samma sak som att säga ”för dåligt diskussionsunderlag”.

Är det en subjektiv åtgärd så bör ju motiveringen vara subjektiv.

Skälet till att många listtrådar är förbjudna är ju att det är för dåligt diskussionsunderlag - och det är förstås en subjektiv bedömning som moderator gör efter dess eget omdöme baserat oftast på erfarenhet.

Och det KAN vara fel.

Mitt råd till den som skapat eller deltagit i en tråd som flyttats, papperskorgats eller raderats, där man inte begriper och/eller håller med om åtgärden är det råd som vi alltid ger.

Inled en diskussion med en moderator i det forumet som tråden låg i, främst den som ev utfört åtgärden, om det är känt.

En diskussion baserad på ömsesidig respekt. Börjar man med "Hörru ditt jävla pucko, hur fan kunde du vara så hjärndöd att ..." - då kanske diskussionen aldrig tar fart.
Citera
2024-03-30, 08:03
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Min uppfattning är att det inte är en listtråd. Intressant läsning, och även input på vissa inlägg. Jag förstår allvarligt inte varför vissa moderatorer går in för att sabba trådar. Är det känslan av makt som triggas?

Jag blev också förvånad att den räknades som listtråd.
Citera
2024-03-30, 08:35
Avslutad
Jag håller med om att högkvalitativa listtrådar borde tillåtas.

Jag tycker däremot inte att de borde få en egen avdelning på forumet. Det vore bättre med en listtråd som listade olika listtrådar, likt Wikipedias List of lists of lists.
Citera
2024-03-30, 09:05
Medlem
Forevermores avatar
Problemet här är som sagt att det blivit någon form av mantra bland många moderatorer att alla "Listtrådar är förbjudna". När de egentligen inte är det per se och så stänger man trådar utan att egentligen bedöma läsvärdigheten i själva tråden pga denna förutfattade mening som inte har direkt stöd i reglerna. Man kategoriserar också trådar som Listtrådar utan att de egentligen är sådana.

Det hade varit önskvärt om detta lyftes i något gemensamt forum för moderatorer vilket jag antar finns.
Det är bra att det finns möjlighet att klaga hos enskilda moderatorer ifall man anser de gör fel men frågan är för övergripande för det anser jag.

Att klaga riskerar också att bli lite som att i verkliga livet försöka påverka enskilda tjänstemän att ändra ett beslut. Tjänstemännen sitter ofta i situationen att de litat på regelverket eller någon praxis som arbetats fram efter tid och är därför inte benägna att ändra taget beslut. I det här fallet stämmer praxis inte direkt överens med regelverket.

Det borde göras ett förtydligande i reglerna så att moderatorerna (jfm tjänstemännnen) har något mer konkret att luta sig mot.

Man kunde t.ex. skrivit in i reglerna att:

Listtrådar är tillåtna men ska vara läsvärda och undvika punktform eller korta uppräkningar i inläggen.

Då hade det funnits mer konkret att luta sig mot som moderator och vi hade förmodligen sett färre trådar låsas i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in