Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Sluta tramsa och slingra dig, vi diskuterade från början om det är objektivt dåligt att amputeras utan bedövning. Du och den andra jeppen hävdade att det är subjektivt.
Ja, precis. Och hävdar du att något är objektivt sant så behöver du argumentera för att det måste vara sant för alla observatörer, inte bara för de som ser världen ur samma perspektiv som du själv.
Din argumentation faller tillbaka på följande mönster:
Om både du och jag har X, så måste det vara bättre att ha X än att inte ha X.
Försöker du med ovanstående argumentation övertyga någon som
inte har
X att
X är
bra att ha, så kommer han förmodligen inte att hålla med, istället kanske du kan hitta ett
Y som ni har gemensamt och argumentera för att
Y är bra att ha. Med det leder ju inte till att det skulle vara
objektivt sant att
X är
bra att ha.
När du exempelvis argumenterar för att en medveten varelse är mer värd än en omedveten varelse så byter du ut
X mot egenskapen att vara
medveten i mönstret ovan. Eftersom du förväntar dig att jag också identifierar mig som en medveten varelse så förväntar du dig att jag håller med om att det är objektivt sant att det är mer värt att vara medveten än omedveten. Ifrågasätter jag påståendet så är det så absurt att jag måste skämta.
Samma mönster användes för att försvara slaveriet av svarta människor när det pågick. Eftersom både du och jag är vita så måste det vara objektivt sant att vita människor är mer värda än svarta människor och tycker du något annat så är det något fel på dig.
Men om det var objektivt sant på 1700-talet att vita människor är mer värda än svarta, varför är det inte objektivt sant idag? Vad har förändrats mer än vilken värdegrund som lärs ut i skolan?