2024-03-29, 10:21
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
På vilket sätt är din oförmåga att ta in saker ett argument för någonting öht?

Saker du gör och relationer du har spelar roll NU när du lever. Varför är det viktigt på något sätt alls om de inte har någon betydelse långt efter att du har dött? Det är ju t ex inget du kan lida av nu, och ffa inte då när du är död.

Då antar jag att du har starka argument för varför livet är meningsfullt.
Att saker har betydelse här och NU, att man bara lever en gång! Och carpe diem är inga argument utan bara patetiska påståenden.
Citera
2024-03-29, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Att saker har betydelse här och NU, att man bara lever en gång! Och carpe diem är inga argument utan bara patetiska påståenden.

Det lilla bra som finns i livet är ju ändå förgäves, eftersom man som död inte minns sina upplevelser. Det finns inget ärligt motargument. Det är inte som att jämföra med en trevlig upplevelse som en fest, en fin sommardag etc, för det är något som vi minns medan vi lever.
Citera
2024-03-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Blir förbannad varje gång jag tänker på vansinnet.

Ja hade det funnits något mer så hade vi väl vetat det på något vis.

Livets stockholmssyndrom 🙂

En kombination av överlevnadsinstinkt, dödsångest och knulldrift 😂
Citera
2024-03-29, 13:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Till skillnad mot att det är jätteviktigt och jättesorgligt och meningsdödande att ingen minns en om hindra år -- när man ju inte själv kan uppleva några som helst konsekvenser av det?

Ert tänk är fascinerande ologiskt.

Det är faktiskt bara när du lever som något kan spela någon roll för dig. Det är faktiskt nu när du lever som allt händer som du kan uppleva någon konsekvens av.

Därför: fånga dagen. Dina dagar är räknade. Detta är de enda dagar du har. Kasta bort dem om du vill eller gör något bra med dem. Detta är din enda chans.
Citera
2024-03-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Det finns bara något man skulle kunna kalla 'tomhet', men 'tomhet' är inte något bra ord för det."

Jag kom att tänka på honom för att man kör förbi kyrkogården där han är begravd om man kör före detta E6:an från Ljungskile till Göteborg efter att motorvägen rasade i höstas.

Tomhet = Överlevnadselefanten i rummet.
Citera
2024-03-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Livets stockholmssyndrom 🙂

En kombination av överlevnadsinstinkt, dödsångest och knulldrift 😂

Det jobbiga med att inse att detta inte leder någonstans alls är att ändå tvingas med i samhällscharaden. Numera känns det helt outhärdligt att tvingas umgås med random folk som är kvar i sin entusiasm för livet. Mitt nästa jobb måste nog bli något ensamarbete. Jag är alldeles för less på allt, och det kräver energi som jag inte har. Snälla snälla ge mig ett hjärtstopp NU!
Citera
2024-03-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Varför inte då? Du sa ju allt i princip är subjektivt och att man "väljer bitterheten", ett mycket oempatiskt uttalande.
Kan du peka på var jag sa att i princip allt är subjektivt?

Vissa saker är givetvis subjektiva däremot, till exempel bitterhet. Det är knappast något snack om den saken, eftersom vissa blir bittra för små motgångar och andra inte blir bittra trots stora motgångar.

Sen kanske det inte är så enkelt som att bara bestämma sig för att inte vara bitter och så är man inte det; men det är ändå ett val. Samma med folk som är överviktiga. Det är inte så enkelt att välja att bli smal, men det är ändå ett val.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Du svarar inte på nåt av mina argument, trots att jag ställt konkreta frågor. Dina argument är typ "det här är inte på riktigt lalala" ungefär som en infantil 3 åring som har en filt på huvudet och låtsas att hen är i Narnia.

Det är bara att bemöta mina argument, om du inte gör det förstår ju alla vuxna i rummet att du inte har nåt att komma med.
Om jag säger att bitterhet är nåt man väljer och du tolkar det som att "i princip allt är subjektivt" och vill argumentera om det så går det bra men det är knappast nåt jag måste bemöta.
Citera
2024-03-29, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Kan du peka på var jag sa att i princip allt är subjektivt?

Vissa saker är givetvis subjektiva däremot, till exempel bitterhet. Det är knappast något snack om den saken, eftersom vissa blir bittra för små motgångar och andra inte blir bittra trots stora motgångar.

Sen kanske det inte är så enkelt som att bara bestämma sig för att inte vara bitter och så är man inte det; men det är ändå ett val. Samma med folk som är överviktiga. Det är inte så enkelt att välja att bli smal, men det är ändå ett val.

Om jag säger att bitterhet är nåt man väljer och du tolkar det som att "i princip allt är subjektivt" och vill argumentera om det så går det bra men det är knappast nåt jag måste bemöta.

Det finns inga val, eftersom det, av uppenbara skäl, inte finns fri vilja.
Citera
2024-03-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja att slingra sig och oärlig argumentation är lite av ditt signum. Och en hel del pajaskonster. Tröttsamt. Det blir inte särskilt meningsfullt om man inte kan vara tydlig och saklig.
Om du kan peka på nåt som är otydligt så kan jag förtydliga. Jag är alltid tillmötesgående om nån har vett att fråga.

Men som vanligt föredrar du att måla upp någon slags fantasivärld.

Nåväl, jag kommer ignorera framtida fantasifoster. Det betyder inte att jag ignorerar en viss användare, så om det finns minsta antydan till vett så bemöter jag som vanligt.
Citera
2024-03-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns inga val, eftersom det, av uppenbara skäl, inte finns fri vilja.
Jag är inte intresserad av att diskutera med nån som inte ens förstår nåt så enkelt och vardagligt som "Pelle valde glass istället för fruktsallad till efterrätt."

Det finns en annan tråd för den som vill diskutera den filosofiska aspekten av val.
Citera
2024-03-29, 16:26
Bannlyst
Citat:
Jag är inte intresserad av att diskutera med nån som inte ens förstår nåt så enkelt och vardagligt som "Pelle valde glass istället för fruktsallad till efterrätt."

Det finns en annan tråd för den som vill diskutera den filosofiska aspekten av val.

Han valde inte glass. Det var determinerat. Val är bara ännu en livslögn. Detta är alltså ett filosofiforum, där vi söker sanningen, och inte dum-Svenssons komfortabla zon av ignorans.
Citera
2024-03-29, 16:33
Medlem
Citat:
Om du kan peka på nåt som är otydligt så kan jag förtydliga. Jag är alltid tillmötesgående om nån har vett att fråga.

Men som vanligt föredrar du att måla upp någon slags fantasivärld.

Nåväl, jag kommer ignorera framtida fantasifoster. Det betyder inte att jag ignorerar en viss användare, så om det finns minsta antydan till vett så bemöter jag som vanligt.

Ja jag pekar då på allt du skriver. Om du tycker jag målar upp en fantasivärld så är det just för att du aldrig talar i klartext. Jag och andra här har flera ggr bett dig redogöra för din filosofi tydligt, vilket du verkar oförmögen till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in