2024-03-28, 22:26
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Dåligt med tuttar på dessa nya vildvittror.
6st avsnitt som är 45min/st

Nu har jag kollat på första avsnittet och även grådvärgarna är obehagliga.

De blev väl för porrigt med bröst på vildvittrorna då enligt den nya tidens regler men sen är det helt ok att köra PH efter med halvnakna kvinnor som gärna visar mer än vad de behöver.

Låter som att de måste lagt till väldigt mycke för att få serien att bli så pass lång. Originalet var 126 min lång och nu blir det 270 minuter, mer än dubbla. Frågan är om det behövdes.
Citera
2024-03-28, 22:29
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Både Mattis och Borka har fått varsin neger i sina rövarband. Det tycker jag vi ska vara glada över.

"Borkasvin!!!11" btw. Sa dom så i boken? Känns krystat och nästan pinsamt.

Vad skönt att veta att dom fortfarande kör enligt wokehetsmallen när det kommer till film och serier. 1 av 10 skådisar måste vara negrer.
Fick dom med någon Asiat? Annars är det rasistiskt och inte inkluderande.
Citera
2024-03-28, 22:38
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De blev väl för porrigt med bröst på vildvittrorna då enligt den nya tidens regler men sen är det helt ok att köra PH efter med halvnakna kvinnor som gärna visar mer än vad de behöver.

Låter som att de måste lagt till väldigt mycke för att få serien att bli så pass lång. Originalet var 126 min lång och nu blir det 270 minuter, mer än dubbla. Frågan är om det behövdes.

Jämfört med originalet så har de lagt till att man får följa själva handelsbyn varifrån knektarna har som bas. De har använt sig av exakt samma repliker i de flesta scenerna men även lagt rätt mycket tid på SkallePer figur.
Citera
2024-03-28, 23:11
Medlem
GreenBastards avatar
Jag tycker dialogen känns väldigt malplacerad, sen att de blandar, skånska, stockholmska, invandrarsvenska gör det inte direkt mer trovärdigt. Det känns mer som dialogen är för en deckare i stil med beck än medeltidsfantasy.

Vildvittrorna och rumpnissarna var ändå rätt bra gjorda för att vara specialeffekter i en svensk tv-serie. Jag tycker dock att vildvittrorna har lite för få mänskliga drag det känns mest som stora örnar istället för något harpy liknande väsen.
Citera
2024-03-29, 00:17
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vi kan ju fråga Astrid själv:

"Om Lindgren hade skrivit boken flera år senare hade hon inte gjort Pippis pappa till
negerkung, utan formulerat det annorlunda. “Vad dom än kan säga om mig personligen, om
de tror att jag har några som helst rasistiska tendenser så är det fel. Och det hade Pippi inte
heller. Men tiderna har ändrats och i dag skulle jag inte gjort honom till negerkung. "

Och vad fan har det att göra med att hon inte ville att man slängde in saker i filmatiseringar av hennes verk som hon inte hade skrivit? Vad har det ens med att gör att hon sade sig ångra ett ordval i en av sina äldsta böcker?
Samma sorts skitsnack används när folk försöker försvara stora ändringar i filmatiserar av Tolkiens verk. De hävdar också att han skulle ha gillat sådant och blundar helt för att han också ogillade ändringar (han blev till och med ovänner med de svenska och tyska översättarna som bytte namn på ställen i böckerna för att det skulle låta mer som på deras språk då han inte tyckte de hade rätt att göra sådant).

Och att slänga in andra etniciteter i ett medeltida feodalsamhälle i Skandinavien är lika dumt som att nån skulle få för sig att slänga in vita skådespelare som afrikaner i filmer som utspelar sig i Afrika för 800-900 år sedan eller som japaner eller kineser i i filmer som utspelar sig i de länderna under samma tidsperiod. Den enda stora skillnaden är att de som skulle ifrågasätta det inte skulle bli anklagade för rasism av hycklande rövhattar.
Citera
2024-03-29, 01:51
Medlem
baron-brazils avatar
Mycket sämre och mindre trovärdiga skådespelarinsatser.
Givetvis förstör det att dom petat in negrer bara för att peta in negrer.

Det är inte direkt så att dom haft brist på vita män som kan spela rövare utan några större repliker...

Jag tycker ärligt talat inte att Wagelin passar i en sån här roll även om han nu inte gör bort sig.
Mattias Nordkvist hade gjort den här rollen mycket mycket bättre.

Vad beträffar skalle-Per hade jag föredragit Claes Månsson eller Mattias Fransson i rollen.

Som Ronjas mamma hade Emma Bromé passat bra.

Barnskådisarna är bokstavligen klappkassa och det saknas både inlevelse och trovärdighet.

Den som gjort det allra sämsta arbetet är helt klart castingen.
Kan inte nämna en enda skådespelare som gör det bra.
Inte ens Peter Viitanen som är mest skillad av alla i "ensamblen".
Citera
2024-03-29, 02:02
Medlem
peterZiipens avatar
Det är något som känns riktigt off med dialogen. Skådisarna framför sina repliker som om de står på en teaterscen. Inte blir det bättre av de mycket märkliga ordvalen, som "Tjeeenare Mattis!", vilken rimlig hälsningsfras under medeltiden.

Bara sett ett avsnitt än så länge, får man veta anledningen till varför de har en afrikansk rövare bland sig?
Citera
2024-03-29, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Och vad fan har det att göra med att hon inte ville att man slängde in saker i filmatiseringar av hennes verk som hon inte hade skrivit? Vad har det ens med att gör att hon sade sig ångra ett ordval i en av sina äldsta böcker?
Samma sorts skitsnack används när folk försöker försvara stora ändringar i filmatiserar av Tolkiens verk. De hävdar också att han skulle ha gillat sådant och blundar helt för att han också ogillade ändringar (han blev till och med ovänner med de svenska och tyska översättarna som bytte namn på ställen i böckerna för att det skulle låta mer som på deras språk då han inte tyckte de hade rätt att göra sådant).

Och att slänga in andra etniciteter i ett medeltida feodalsamhälle i Skandinavien är lika dumt som att nån skulle få för sig att slänga in vita skådespelare som afrikaner i filmer som utspelar sig i Afrika för 800-900 år sedan eller som japaner eller kineser i i filmer som utspelar sig i de länderna under samma tidsperiod. Den enda stora skillnaden är att de som skulle ifrågasätta det inte skulle bli anklagade för rasism av hycklande rövhattar.
https://tobiashubinette.wordpress.co...rna-i-sverige/

Du förstår väl att även om vi främst varit svenskar så har vi ändå haft invandrare? Och vi var inte så många på medeltiden att de människorna inte bör ha stuckit ut lite ur mängden. Dock är det en saga för barn, inte en historiebeskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Det är något som känns riktigt off med dialogen. Skådisarna framför sina repliker som om de står på en teaterscen. Inte blir det bättre av de mycket märkliga ordvalen, som "Tjeeenare Mattis!", vilken rimlig hälsningsfras under medeltiden.

Bara sett ett avsnitt än så länge, får man veta anledningen till varför de har en afrikansk rövare bland sig?
Sannolikt för att det är en barnfilm och 25% av befolkningen är utlandsfödd eller har två utlandsfödda föräldrar. Utöver det så är det inte som så att alla som har arbetat med filmen är etniska svenskar eller ens vita.

Men jag håller med om talet. De saknar det där ur magen. Jag är dock inte målgruppen och överlever.
Citera
2024-03-29, 02:20
Medlem
ThaiPads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil

Jag tycker ärligt talat inte att Wagelin passar i en sån här roll även om han nu inte gör bort sig.
Mattias Nordkvist hade gjort den här rollen mycket mycket bättre.

Vad beträffar skalle-Per hade jag föredragit Claes Månsson eller Mattias Fransson i rollen.
Jag tycker att Wagelin passsar i rollen som Mattis. Det enda jag saknar är att han borde ha lite mera pondus.
Mattias hade absolut inte passat i rollen som Mattis. Han är alldeles för otränad och plufsig för rollen som rövarhövding.
Har inte Månsson gjort liknande roller som gamling förr? Senast i Trolltider.
Fransson hade absolut inte passat som Skalle-Per. Alldeles för ung. Dessutom så spelar han bara bittra norrlänningar.

Vad det gäller kostymerna så är det lite väl mycket läder som det alltid är i fantasyserier.
Det som stör mig lite är att dom rider på quarterhästar. Detta är förvisso fantasy men ibland känns det som att kolla på en westernfilm. Har aldrig sett stråtrövare från medeltiden rida quarterhästar förut.

Hela produktionen känns som ett försök till en svensk GoT men påminner mer om Hem till Midgård.
Senast redigerad av ThaiPad 2024-03-29 kl. 02:43.
Citera
2024-03-29, 03:38
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaiPad
Jag tycker att Wagelin passsar i rollen som Mattis. Det enda jag saknar är att han borde ha lite mera pondus.
Mattias hade absolut inte passat i rollen som Mattis. Han är alldeles för otränad och plufsig för rollen som rövarhövding.
Har inte Månsson gjort liknande roller som gamling förr? Senast i Trolltider.
Fransson hade absolut inte passat som Skalle-Per. Alldeles för ung. Dessutom så spelar han bara bittra norrlänningar.

Vad det gäller kostymerna så är det lite väl mycket läder som det alltid är i fantasyserier.
Det som stör mig lite är att dom rider på quarterhästar. Detta är förvisso fantasy men ibland känns det som att kolla på en westernfilm. Har aldrig sett stråtrövare från medeltiden rida quarterhästar förut.

Hela produktionen känns som ett försök till en svensk GoT men påminner mer om Hem till Midgård.

Så någon som är plufsig och otränad kan inte spela rövarhövding?
Vad går du på?!😂

Vad Fransson spelat förut här ju inte hit.
Robert Gustafsson hade bara gjort humor innan han började skådespela med annat också, det säger ingenting om hur dom passar eller ej.

Ge mig alternativ på vilka du tycker hade passat bäst i rollerna istället då?

Ps. Hur många stråtrövare har du sett förutom i just påhittade filmer eller böcker? 😂😂😂😂
Citera
2024-03-29, 06:07
Medlem
Missuppfattade jag eller...

Citera
2024-03-29, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Där är totalt 12 avsnitt så 540 minuter blir det då ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in