Jag ringde in till IMY än en gång för att försöka få någon klarhet i tidslinjen kring deras utredning. Fick inget direkt svar, men att personen åtminstone förväntande ett besked någon gång nu under våren, då det är en angelägen fråga. Jag frågade också om deras utlämnaning av klagomål och hur det rimmade med integritet, de antyde att de i regel maskar personuppgifter men att de inte kunde ge några garantier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arkitektkompisen
Jag har informerat alla tingsrätter i Sverige om de senaste avgörandet i EUD. Gör det du också, vi alla behöver hjälpas åt att informera dem så de händer något
Tack för din insats, hoppas att vi ser fler tingsrätter ta ställning emot rådande exploatering av offentlighetsprincipen. Det är inte värdigt att man ska förföljas av enstaka misstag för resten av sitt liv till följd av att ett gäng pengakåta individer tillåts utnyttja offentlighetsprincipen. Det är dags att stänga ner fabriken och tänka på de konsekvenser som uppstår för individerna som drabbas. Finns en tydlig förståelse från EUs håll för den humanitära kostnaden av otillbörlig hantering av sådana uppgifter, det är hög tid att svenska rättsväsendet tar följe.
Alla gör vi misstag, bäst är att lära sig och gå vidare. Att motverka möjligheten att lämna sina handlingar bakom sig skapar för de som faktiskt vill bättras lidande och befäster folk i utanförskap och i värsta fall kriminalitet. Istället borde vi hantera personuppgifter gällande lagöverträdelser med den sekretess de förtjänar. Tingsrätterna har nu goda förutsättningar att utmana den villkorslösa utlämning som förstör liven för så många när de nekas upprättelse. Hoppas nu att andra visar sig lika handlingskraftiga som lagmannen vid Umeå tingsrätt.