2024-03-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Skämt åsido, okej, hur lång "ledtid" tänker du att domstolarna kommer behöva innan de börjar vägra lämna ut domar till enskilda som inte har en godtagbar anledning till att begära domen?

Det är en bra fråga. Min gissning är att det inte dröjer särskilt länge.
Citera
2024-03-28, 00:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Det är en bra fråga. Min gissning är att det inte dröjer särskilt länge.
Kan du kvantifiera det lite mer exakt? Jag begär förstås inte ett exakt datum, för det vore orimligt. Men en vecka? En månad? Tre månader? Ett halvår? På en höft, sådär.
Citera
2024-03-28, 00:47
Medlem
Citat:
Kan du kvantifiera det lite mer exakt? Jag begär förstås inte ett exakt datum, för det vore orimligt. Men en vecka? En månad? Tre månader? Ett halvår? På en höft, sådär.

Jag kan inte kvantifiera då jag inte har någon kunskap om just detta. Men vill minnas att någon i denna tråd (tror det var GDRPWarrior) som påpekade att juridiskt sätt så gäller beslutet omedelbart.
I så fall handlar det om att domstolar behöver bli informerade om det.
Citera
2024-03-28, 00:53
Medlem
Citat:
Jag kan inte kvantifiera då jag inte har någon kunskap om just detta. Men vill minnas att någon i denna tråd (tror det var GDRPWarrior) som påpekade att juridiskt sätt så gäller beslutet omedelbart.

O då behöver man bara hänvisa till EUD när man stämmer parasiterna så är det kört för dom.
I så fall handlar skadeståndet inte bara om att t.ex mrkoll publicerat uppgifter olagligt utan även om ev skada som en individ fått utstå pga publiceringen, i varje enskilt fall.
Detta vet jag med 100% säkerhet.
Därav att jag påpekar längre upp i tråden att parasiterna lever i en drömvärld som inte skyndsamt gör en diskret exit.
Senast redigerad av Aeon369 2024-03-28 kl. 00:58.
Citera
2024-03-28, 07:17
Medlem
Citat:

Jag har informerat alla tingsrätter i Sverige om de senaste avgörandet i EUD. Gör det du också, vi alla behöver hjälpas åt att informera dem så de händer något
Citera
2024-03-28, 07:45
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Jag har informerat alla tingsrätter i Sverige om de senaste avgörandet i EUD. Gör det du också, vi alla behöver hjälpas åt att informera dem så de händer något
Jag tackar dig för att du var villig till att kontakta dom alla .
Men jag tror dom har egna system internt för sånt här.
Men då det inte är en lagändring som skett så är det fortfarande en tolkningsfråga som varje domstol har rätt att tolka individuellt.
Citera
2024-03-28, 08:03
Medlem
Citat:
Var det före eller efter kammarrättsdomen som fick dem att ändra praxis?

Det var några år sedan. Så innan.
Citera
2024-03-28, 11:39
Medlem
När kan förhandsavgörandet tänkas anlända?
Citera
2024-03-28, 11:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredofIRL
När kan förhandsavgörandet tänkas anlända?
Just nu verkar handläggningstiden ligga någonstans mellan 15-18 månader.
Citera
2024-03-28, 12:36
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Jag ringde in till IMY än en gång för att försöka få någon klarhet i tidslinjen kring deras utredning. Fick inget direkt svar, men att personen åtminstone förväntande ett besked någon gång nu under våren, då det är en angelägen fråga. Jag frågade också om deras utlämnaning av klagomål och hur det rimmade med integritet, de antyde att de i regel maskar personuppgifter men att de inte kunde ge några garantier.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Tack för din insats, hoppas att vi ser fler tingsrätter ta ställning emot rådande exploatering av offentlighetsprincipen. Det är inte värdigt att man ska förföljas av enstaka misstag för resten av sitt liv till följd av att ett gäng pengakåta individer tillåts utnyttja offentlighetsprincipen. Det är dags att stänga ner fabriken och tänka på de konsekvenser som uppstår för individerna som drabbas. Finns en tydlig förståelse från EUs håll för den humanitära kostnaden av otillbörlig hantering av sådana uppgifter, det är hög tid att svenska rättsväsendet tar följe.

Alla gör vi misstag, bäst är att lära sig och gå vidare. Att motverka möjligheten att lämna sina handlingar bakom sig skapar för de som faktiskt vill bättras lidande och befäster folk i utanförskap och i värsta fall kriminalitet. Istället borde vi hantera personuppgifter gällande lagöverträdelser med den sekretess de förtjänar. Tingsrätterna har nu goda förutsättningar att utmana den villkorslösa utlämning som förstör liven för så många när de nekas upprättelse. Hoppas nu att andra visar sig lika handlingskraftiga som lagmannen vid Umeå tingsrätt.
Citera
2024-03-28, 15:38
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://svjt.se/content/utgivningsbevisen-och-de-svenska-mediegrundlagarna-utmanas
Citera
2024-03-28, 22:48
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Max 6 månader.

Jag har utforskat hur svenska domstolar agerade när det gällde förhandsavgöranden under de tidiga åren av Sveriges medlemskap i EU. Det verkar som att domstolarna inte var särskilt aktiva i att begära förhandsavgöranden från EU-domstolen, vilket ledde till att EU-kommissionen år 2004 inledde en juridisk process mot Sverige för misstänkta brott mot fördragen. För att rätta till detta genomfördes lagändringar i Sverige, vilket resulterade i att fler förhandsavgöranden baserade på svenska ärenden begärdes.

Jag tror att den återhållsamhet som svenska domstolar visar kan härledas till en kulturkrock. Det finns betydande skillnader mellan det svenska och det europeiska rättssystemet, vilket kräver att domstolarna tar en mer självständig och kritisk inställning för att säkerställa att svensk lagstiftning är förenlig med EU-rätten. Det är nu tydligt att domare över hela landet börjar inse vikten av deras självständighet och att staten och politikerna inte är överordnade EU-domstolens beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in