Citat:
Ursprungligen postat av
trazkei
Hammar är snabbare än både Jansson och Moisander. Speciellt på långa sträckor är han faktiskt överjävligt snabb när han väl får upp farten. Han är en mycket bättre passningsspelare och han är bättre på huvudet. Det enda som dom kan konkurrera med är väl positionsspel möjligtvis.
Du beskriver precis den typen av mittback som passar er perfekt. Hammar är kanske bäste försvararen i allsvenskan i huvudspelet och på att blocka skott. Ni klarar er långt på de egenskaperna. Vi måste ha minst en mittback på plan som är kvick i vändningen och kan få upp fart på tre-fyra steg för att täcka upp vid omställningar och bollar över backlinjen. Där har vi Cornelius. Han ska snabbt vända om och ta duell med motståndaren. Ni har som jag ser det ingen som passar in i den rollen. Säger inte emot att Hammar är snabb på längre sträckor. Det var Brorsson också, men passade inte.
Jag såg flera matcher med er förra året där ni släppte till målchanser och mål lite på samma sätt. Er backlinje backade mot anfallande lag och ingen stötte eller var följdsam mot bollhållare. Har för mig ett av målen hemma mot Kalmar är ett exempel. Era försvarare ska ta sig hem och försvara straffområde. Våra ska försvara över hela planhalvan. Notera att avståndet mellan våra försvarare och anfallare är kortast i allsvenskan. Då måste man vara rörligare och bättre duellspelare än vad era försvarare är. Det är ingen slump att vårt mittbackspar består av två före detta forwards.