2024-03-28, 15:17
Medlem
Bilförsäkringskostnad Tesla ägare

Ni som äger Tesla, vad betalar ni för bilförsäkring?

Verkar som att Tesla bilförsäkringar är väldigt dyra
Citera
2024-03-28, 17:59
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marittii
Ni som äger Tesla, vad betalar ni för bilförsäkring?

Verkar som att Tesla bilförsäkringar är väldigt dyra

Du måste fråga försäkringsbolaget för just dig.
Själv betalar jag 5526kr/år för min Tesla model Y Long range 2023
Trygg Hansa
Går ju rejält upp sedan när vagnskadegarantin upphör
Citera
2024-03-31, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Du måste fråga försäkringsbolaget för just dig.
Själv betalar jag 5526kr/år för min Tesla model Y Long range 2023
Trygg Hansa
Går ju rejält upp sedan när vagnskadegarantin upphör

5912kr/är för min 2021 model 3 hos LF. I juni blir det att byta till helförsäkring, ska bli intressant att se vad det blir.
Citera
2024-03-31, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
5912kr/är för min 2021 model 3 hos LF. I juni blir det att byta till helförsäkring, ska bli intressant att se vad det blir.

Jag betalar 3000 kr per år för min elbil, så nästan dubbla för en Tesla alltså.
Det är ganska mycket. Visst, Teslan är en kraftfullare bil, men jag tror också att sättet Tesla tillverkar bilar gör att avgiften går upp.

Detta med stora castings och integrerat batteripack gör säkerligen att en krock innebär att inte bara en liten del måste bytas utan halva bilen vilket gör det extremt dyrt i försäkringsärenden. Vet inte hur det sköts i Sverige, men i USA som jag har bättre koll på så innebär även en mindre krock många gånger att bilen anses som en total loss och det är bättre att betala ut värdet för hela bilen än att reparera den.

Visst, Tesla spar mycket pengar i sina tilverkningsmetoder, men för ägarna blir det desto sämre med försäkring.
Citera
2024-03-31, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag betalar 3000 kr per år för min elbil, så nästan dubbla för en Tesla alltså.
Det är ganska mycket. Visst, Teslan är en kraftfullare bil, men jag tror också att sättet Tesla tillverkar bilar gör att avgiften går upp.

Detta med stora castings och integrerat batteripack gör säkerligen att en krock innebär att inte bara en liten del måste bytas utan halva bilen vilket gör det extremt dyrt i försäkringsärenden. Vet inte hur det sköts i Sverige, men i USA som jag har bättre koll på så innebär även en mindre krock många gånger att bilen anses som en total loss och det är bättre att betala ut värdet för hela bilen än att reparera den.

Visst, Tesla spar mycket pengar i sina tilverkningsmetoder, men för ägarna blir det desto sämre med försäkring.

3000, är det helt eller halv och hur många mil?
Citera
2024-03-31, 23:45
Medlem
Citat:
3000, är det helt eller halv och hur många mil?

Då det är en ny bil så blir det väl halvförsäkring plus vagnskadegaranti.
Så var det i alla fall på min förra bil, men konstigt nog står det på mitt försäkringspapper på denna bil att det är helförsäkring, men jag antar att de menar det för att det är halv plus vagnskadegaranti?

I vilket fall så är det inte mycket pengar.

Men det är en elbil med 136 hk så ingen prestanda bil på något vis, men för mig är det fullt tillräckligt även om jag hade velat ha mer.

Men min förra bensinbil hade 225 hk och 0-50 så vinner denna bil utan tvekan, men 0-100 så vinner bensinbilen med liten marginal.

När jag valde den (Peugeot e-208) så kollade jag också på Zoe och några andra, men Zoe, även fast den hade exakt samma antal hk så var det trög som fan i omkörningar runt 90-100 km/h, medans peugeot klarade det mycket bättre.

Kollade också på Mini electric som är mycket kraftigare, men den gick bort för att den inte hade Android Auto och väldigt dålig räckvidd. Den nya har mycket bättre, men den fanns inte då.
Citera
2024-04-01, 00:05
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
5600kr/år, helförsäkring på en 6mån gammal Mg 4.
Citera
2024-04-01, 07:59
Medlem
Petter-pan har ju en Tesla så han kanske kan berätta vad den kostar att försäkra? Förutom att de kostar multum att försäkra så har Teslor väldigt höga självrisker så ta det i beaktande. Sen är det stor skillnad beroende på om du är 25år eller 55år och om du bor i ett välbärgat villaområde med eget garage eller bor i ett utanförskapsområde och parkerar på gatan.
Citera
2024-04-01, 08:15
Moderator
Citat:
Min ligger på 15000:- nästan jämt. Högsta körsträckeklass med nån slags tilläggsförsäkring som kostar 850:-, trafik och delkasko verkar ligga ungefär som din, kanske några hundra lägre, runt 5600:-/år.
Jag visste vad jag skulle få betala när jag köpte bilen så det kommer inte som nån överraskning.

Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Petter-pan har ju en Tesla så han kanske kan berätta vad den kostar att försäkra? Förutom att de kostar multum att försäkra så har Teslor väldigt höga självrisker så ta det i beaktande. Sen är det stor skillnad beroende på om du är 25år eller 55år och om du bor i ett välbärgat villaområde med eget garage eller bor i ett utanförskapsområde och parkerar på gatan.
Är det Tesla som sätter självrisken eller är det Trygg Hansa? Jag har haft vagnskada genom TH på andra bilar än Tesla och det var inte låg självrisk där heller. Kommer aldrig nånsin välja TH som försäkringsbolag om jag har ett fritt val.
Citera
2024-04-01, 10:28
Medlem
Självrisker som det skrivs om, på vagnskadegarantin kan du inte välja, dessutom är det moms på den självrisken. Helkasko på vanlig försäkring, där finns det nästan alltid två eller tre alternativa självrisker, LF har 3000, 5000 och 8000. Självrisk på vagnskadegaranti, den är fast, men för exempelvis Mercedes är den olika om det är en privatperson eller ett företag som äger bilen, dessutom ett tredje alternativ om bilen körs som taxi.
Citera
2024-04-02, 04:13
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Petter-pan har ju en Tesla så han kanske kan berätta vad den kostar att försäkra?

Är rätt meningslöst att bara jämföra en siffra, då det beror så mycket på om det är juridisk person eller fysisk person som tecknar försäkringen, samt hur olika försäkringsbolag bedömer risken för den bilmodellen (nya bilmärken som Tesla har ofta större spridning och osäkerhet hos försäkringsgivarna), och även var du bor, ålder, etc.

Men jag betalar ca 7 500/år i halvförsäkring (har vagnskada tre första åren) för Tesla Model 3 Long Range 82 kWh 2021 för mitt AB, dvs som förmånsbil (som oftast ligger mycket högre i försäkringskostnad än för privatpersoner). Det tycker jag är väldigt billigt för en bil med runt 500 hk. Länsförsäkringar.

För min andra elbil, Mini Cooper SE 2023, så betalar jag ca 2 900/år i halvförsäkring (har vagnskada tre första åren). Där är jag som privatperson försäkringstagare. Helt OK det också. Inte mycket att orda om (är en mycket mindre och effektsvagare bil än Teslan). Länsförsäkringar.

Så Nej, jag tycker inte att det är speciellt dyrt att försäkra elbilar. Iaf. inte så länge man har nya som har vagnskadegaranti.

Kan dock rekommendera att ha en tilläggsförsäkring ibland, för att minska skälvrisken för vagnskadegaranti som däremot oftast är oskäligt hög (runt 11 000 för Trygg Hansa).
Senast redigerad av peterpanp 2024-04-02 kl. 04:18.
Citera
2024-04-02, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Är rätt meningslöst att bara jämföra en siffra, då det beror så mycket på om det är juridisk person eller fysisk person som tecknar försäkringen, samt hur olika försäkringsbolag bedömer risken för den bilmodellen (nya bilmärken som Tesla har ofta större spridning och osäkerhet hos försäkringsgivarna), och även var du bor, ålder, etc.

Men jag betalar ca 7 500/år i halvförsäkring (har vagnskada tre första åren) för Tesla Model 3 Long Range 82 kWh 2021 för mitt AB, dvs som förmånsbil (som oftast ligger mycket högre i försäkringskostnad än för privatpersoner). Det tycker jag är väldigt billigt för en bil med runt 500 hk. Länsförsäkringar.

För min andra elbil, Mini Cooper SE 2023, så betalar jag ca 2 900/år i halvförsäkring (har vagnskada tre första åren). Där är jag som privatperson försäkringstagare. Helt OK det också. Inte mycket att orda om (är en mycket mindre och effektsvagare bil än Teslan). Länsförsäkringar.

Så Nej, jag tycker inte att det är speciellt dyrt att försäkra elbilar. Iaf. inte så länge man har nya som har vagnskadegaranti.

Kan dock rekommendera att ha en tilläggsförsäkring ibland, för att minska skälvrisken för vagnskadegaranti som däremot oftast är oskäligt hög (runt 11 000 för Trygg Hansa).
Är det alltså TH som hanterar vagnskadegarantin för Tesla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in