Citat:
Ursprungligen postat av
Agens56
Med "djupare efterforskning" kanske du snarare menar närmare eftertanke. För så vitt jag vet finns det inget som rent konkret tyder på att Willgert skulle vara jude. Borde i sådana fall inte Jan Sjunnesson vara ännu mer jude enligt dina kriterier?
Själv kan jag inte se något judiskt alls över Willgerts uppenbarelse. Däremot tycker jag det är ganska uppenbart vid det här laget att det finns ett bakomliggande syfte med kanalen, nämligen att diskreditera legitima tankegångar genom att indirekt låta dem förknippas med diverse stollar och knäppskalleteorier. Så här sa Sjunnesson själv i en intervju med Sveriges Radio 2020:
"– Det finns en del som passerat under åren som jag kanske inte hade haft i studion själv. Men det finns en poäng att det finns ett sånt medium. Det liknar de här “en Ding Ding Värld”, säger kanalens grundare Jan Sjunnesson och skrattar."
En seriöst syftande samhällskritisk alternativmediekanal strävar liksom inte efter att efterlikna En ding ding värld. "Det finns en poäng", säger Sjunnesson, jovisst och den poängen ligger givetvis i att desarmera och diskreditera de seriösa gästernas tankegods.
Från början tog jag W:s B-tillhörighet för given, men sedan, när jag sökte efter bekräftelse i vad andra skrivit, hittade jag ingen som påstod det rent ut. Jag har sett att flera har ställt frågan, här och där, men de har aldrig fått något svar. Mitt intryck är att det aldrig diskuterats, egentligen. Det är ganska påfallande och kanske beror det på att det är så MW vill ha det. I motsats till dig, ser jag drag i honom, som är bekräftande. Så, om jag säger så här: efter närmare "eftertanke" gjorde därför närmare "efterforskningar" för att få klarhet. Och det fick jag från ett håll, vilket sedan gick att styrka ur en annan infallsvinkel. Det här låter abstrakt, men det är för att det var de drag, som jag uppfattar som tydliga, var den tråd jag plockade upp och följde. Det var inte svårt, men det känns utlämnande att redogöra för hur jag gick till väga. Själva tillhörigheten i sig kan dock inte betraktas som utlämnande. Tvärtom, alla som tittar på Swebbtv ser ju att det är ett plus genom de som MW plockar in som kollegor och intervjuobjekt.
Jag lyssnade på MW:s sommarprat ifrån 2021, för att höra vad han sa om Swebbtv:s grundande och Sjunnesson. Det märkliga är att han inte nämner Sjunnesson över huvudtaget. Han säger att han grundade Swebbtv med några "kamrater" och att de först sände på YT, men sedan drevs därifrån osv. Om jag som lyssnare inte visste något alls om Swebbtv, skulle jag fått intrycket, att MW var hjärnan bakom. MW berör flyktigt, också, att han upprördes på 1970-talet när kommunismens brott offentliggjordes (jag minns inte exakt hur han uttryckte sig). Därefter hatade MW kommunismen. Men han nämner inte, att åtminstone en av hans "kamrater" (Sjunnesson) varit politisk aktiv kommunist i ca ett kvarts sekel.
Kommunism, i bemärkelsen bolsjevism, är en judisk samhällsordning. De är ett och samma. Det förenar Sjunnesson med MW. Jag spekulerar och tror att vad MW åsyftar, är den offentliga historieskrivningen, där kommunismen hålls avskild ifrån judendomen, alternativt stalinismen.
Jag håller med om vad du skriver om kanalens bakomliggande syfte. Sjunnesson låter som en jubelidiot. Att "desarmera och diskreditera de seriösa gästernas tankegods" och liknelsen en "dingding värld" är egentligen klassisk marxistleninistisk taktik, ett underminerande av oliktänkande genom att förklara dem psykiskt sjuka och inte en del av den regimtrogna, rationella världen. Men jag tror även att Swebbtv har ett annat propagandistiskt syfte. Delvis återigen Murdochs FOX-tv-spår: man vill fånga in den stora publik som inte litar på och väljer bort etablerad media. Det är Murdochs kommersiella ide'. Men när man väl fångat in den och ingett den här publiken förtroende, då kan man påverka den genom desinformation, som paketeras olika, men i slutändan är densamma som etablerad medias. Jag undrar om inte Svea kanal har samma syfte. Det är slående att MS kollegor (nu två) dels är unga kvinnor, dels har bakgrund i det alternativmediakotteri som Swebbtv tillhör. För mig ser det ut som en uppgörelse mellan Swebb och Svea, där man gjort en uppdelning i målgrupper efter ålder, där Swebbtv riktar in sig på äldre och Svea kanal på yngre.