2024-03-27, 12:56
Medlem
Lelle-Puttes avatar
Hej!

Söker fast hylsa för lambdasond av bra kvalitet.

Det enda jag provat med håller inte 22 mm, utan är typ 23,5 mm och riskerar att skada sonden vid eventuell runddragning.

Någon rekommendation?

Vet att Biltema har en röd ask, som väldigt liknar Kamasa tools fast dom har blå ask.

Men Biltema, håller dom verkligen när man tar i med halvmeter förlängning, och håller dom måttet på 22 mm?

Hittar inte någon som kränger kvalitet över disk.
Citera
2024-03-27, 12:58
Medlem
när det gäller fasta nycklar, spärrnycklar och hylsor är Biltema kanon, resten av sortimentet suger. Ta med ett skjutmått när du handlar så kan du kolla storleken, felar det så är det ju bara att ta en 21 eller 20 hylsa om det skall vara exakt 22mm
Citera
2024-03-27, 13:01
Medlem
Lelle-Puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZWE
när det gäller fasta nycklar, spärrnycklar och hylsor är Biltema kanon, resten av sortimentet suger. Ta med ett skjutmått när du handlar så kan du kolla storleken, felar det så är det ju bara att ta en 21 eller 20 hylsa om det skall vara exakt 22mm

Tack för snabbt svar, håller fullkomligt med dig om nycklar och hylsor.

Problemet är att asken är inplastad, så stå där och fippla i butik är nog inte så populärt.

Hylsa går nog, men får då såga av sensorn, får jag ändå inte bort den så har man verkligen problem.
Citera
2024-03-27, 13:05
Medlem
Lite o t.
På vissa amerikanska bilar, nyare JEEP bl a, passar tändstiftshylsan till SAAB 2-takt på sonden.(26 mm)
Citera
2024-03-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle-Putte
Hej!

Söker fast hylsa för lambdasond av bra kvalitet.

Det enda jag provat med håller inte 22 mm, utan är typ 23,5 mm och riskerar att skada sonden vid eventuell runddragning.

Någon rekommendation?

Vet att Biltema har en röd ask, som väldigt liknar Kamasa tools fast dom har blå ask.

Men Biltema, håller dom verkligen när man tar i med halvmeter förlängning, och håller dom måttet på 22 mm?

Hittar inte någon som kränger kvalitet över disk.
Du får köpa en lång s k "tumhylsa".
7/8" motsvarar 22,225 mm.

Samma tillverkare av Kamasas och (vissa) av Biltemas verktyg, bl a hylsor.
Citera
2024-03-27, 13:42
Medlem
Lelle-Puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Tack för svaret!

Misstänkt detta, det helsvenska Kamasa och Biltema verkar i vissa fall som du säger dela leveratör.

Jo en lång 7/8" och göra en skåra själv med vilkelslipen är en väg.

Konstigt nog mäter Denso original 22 mm ganska exakt, så detta med 7/8" får väl tas med en nypa salt.
Citera
2024-03-27, 14:02
Medlem
Citat:

Det betyder inte, om det nu är samma tillverkare, att det är samma kvalité. Jobbade själv i min ungdom hos ett företag som köpte in en stor mängd bultar. De mättes upp med gängtolk och de inom en snäv tolerans stämplades med företagets logga. Högt pris på dessa men så var de också garanterat bättre och exakta. De andra såldes som pirat. Samma tillverkning men ändå inte samma.

Köp Kamasa om du vill ha Kamasa. Svårare är det väl inte. Då får du det bästa. Det behöver inte vara dyrt, men framförallt så fördärvar de inte bult/mutter. Köpte själv en Kamasa 138-delar-låda för 2'000 kr (halva priset) på Jula när de sålde ut.

Köp hylsan du behöver i extra bra kvalité om den nu är viktig för dig och att den inte tar sönder lambdasonden. Vissa verktyg är viktigare än andra!
Citera
2024-03-27, 14:32
Medlem
Tror jag har en sån, den funkade nog bra när jag använde den. Men ingen lös hylsa

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/lambdasondverktyg/lambda-nyckel-22-mm-2000040235
Citera
2024-03-27, 16:07
Medlem
Lelle-Puttes avatar
Citat:
Lite o t.
På vissa amerikanska bilar, nyare JEEP bl a, passar tändstiftshylsan till SAAB 2-takt på sonden.(26 mm)

Lite musik medan vi letar verktyg!

https://www.youtube.com/watch?v=EN0q4Yb-R00

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det betyder inte, om det nu är samma tillverkare, att det är samma kvalité. Jobbade själv i min ungdom hos ett företag som köpte in en stor mängd bultar. De mättes upp med gängtolk och de inom en snäv tolerans stämplades med företagets logga. Högt pris på dessa men så var de också garanterat bättre och exakta. De andra såldes som pirat. Samma tillverkning men ändå inte samma.

Köp Kamasa om du vill ha Kamasa. Svårare är det väl inte. Då får du det bästa. Det behöver inte vara dyrt, men framförallt så fördärvar de inte bult/mutter. Köpte själv en Kamasa 138-delar-låda för 2'000 kr (halva priset) på Jula när de sålde ut.

Köp hylsan du behöver i extra bra kvalité om den nu är viktig för dig och att den inte tar sönder lambdasonden. Vissa verktyg är viktigare än andra!

Kan mycket väl tänka mig att köpa Kamasa original, dock ingen som har det på lager i närheten.

Därav av Biltema som snart återfinns i varje byhåla.

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Tror jag har en sån, den funkade nog bra när jag använde den. Men ingen lös hylsa

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/lambdasondverktyg/lambda-nyckel-22-mm-2000040235

Också sneglat på den, men min sond verkar sitta som gjuten, siktar på minst 500 mm skaft på verktyget för att ha minsta chans.
Senast redigerad av Lelle-Putte 2024-03-27 kl. 16:39.
Citera
2024-03-27, 16:09
Medlem
Citat:

Också sneglat på den, men min sond verkar sitta som guten, siktar på minst 500 mm skaft på verktyget för att ha minsta chans.

Har du provat att varmköra bilen innan? Min satt också hårt så startade jag och körde 10 min sen gick det utan problem.
Citera
2024-03-27, 16:18
Medlem
Lelle-Puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Har du provat att varmköra bilen innan? Min satt också hårt så startade jag och körde 10 min sen gick det utan problem.

Tack för tipset, varmkört med MoS2 rostlösare i sprayform emellan flera gånger, knackat lätt på den - inte rört på sig ännu.

Men skam den som ger sig!
Citera
2024-03-27, 16:46
Medlem
Citat:
Tack för tipset, varmkört med MoS2 rostlösare i sprayform emellan flera gånger, knackat lätt på den - inte rört på sig ännu.

Men skam den som ger sig!

Ok! Ja de kan säkert sitta ordentligt. Men den nyckeln jag länkade upplevde jag som rejäl så går väl säkert förlänga med något rör. Men sitter den förjävligt kan det va svårt naturligtvis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in