• 1
  • 2
2024-03-27, 17:01
Medlem
Är lambdasonden kass så värm med induktion eller gas annars är risken att gängorna går, speciellt i grenröret. Kan vara värt att åka till Mohammed på hörnet och be han byta, tar inte många minuter och du slipper köpa verktyg.. Mvh
Citera
2024-03-27, 17:18
Medlem
jag brukar koppla bort den eller eventuellt klippa kabeln och använda en ring nyckel. Som flera sagt så kan en gasbrännare, induktionsvärmare eller att köra bilen varm hjälpa.
Spraya på rostlösningsmedel tex 5-56 eller wd-40 helst några dagar innan i omgångar så kan det bli lättare.
Att knacka lite försiktigt på den kan skapa sprickor i rosten så rostlösarna lättare kan ta sig in och göra sitt jobb.
Lycka till!
Citera
2024-03-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle-Putte
Hej!

Söker fast hylsa för lambdasond av bra kvalitet.

Det enda jag provat med håller inte 22 mm, utan är typ 23,5 mm och riskerar att skada sonden vid eventuell runddragning.

Någon rekommendation?

Vet att Biltema har en röd ask, som väldigt liknar Kamasa tools fast dom har blå ask.

Men Biltema, håller dom verkligen när man tar i med halvmeter förlängning, och håller dom måttet på 22 mm?

Hittar inte någon som kränger kvalitet över disk.
Om du skall kassera lambdasonden alltså inte återmontera så kan du knacka bort godset uppåt där kabeln sitter och sen ta en 22 MM krafthylsa. Idag vet jag inte men förr hade kamasa Tools ingen egen fabrik om köpte verktyg från andra leverantörer höll dom mått satte ma Kamasa stämpeln på dom. idag vet jag inte hur det är.
Citera
2024-03-27, 17:30
Medlem
Perfect10s avatar
Har aldrig behövt något annat än ring- eller u-nyckel och knacka med handslägga. Eventuellt värma godset (avgasröret) med gaslåga om det sitter riktigt hårt.

Att dra med lång hävarm (iaf utan känsla och tanke) anser jag riskera dra sönder gängorna eller knäcka sonden.
Citera
2024-03-27, 17:47
Medlem
ormbitens avatar
Har en sån här Kamasa tools hylsa...

https://www.trodo.se/lambdasond-hyls...RoCCkIQAvD_BwE

Brukar inte vara några större problem om man bara kommer åt och får lite kraft.

Någon enstaka gång har det ju hänt att gängorna skär å förstörs på både sond och i gänghålet. Då har man ju förvisso en del problem... 🤔
Senast redigerad av ormbiten 2024-03-27 kl. 17:50.
Citera
2024-03-31, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Har en sån här Kamasa tools hylsa...

https://www.trodo.se/lambdasond-hyls...RoCCkIQAvD_BwE

Brukar inte vara några större problem om man bara kommer åt och får lite kraft.

Någon enstaka gång har det ju hänt att gängorna skär å förstörs på både sond och i gänghålet. Då har man ju förvisso en del problem... 🤔
Slående mutterknackare på hylsan?
Har du provar det?
Om man kommer åt!
Citera
2024-03-31, 13:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Slående mutterknackare på hylsan?
Har du provar det?
Om man kommer åt!

Icke provat. Vet inte om den tål det. 🤔

Största problemet med sådana där lambdasondshylsor är ju egentligen att dom typ "delar" på sig om dom är i usel kinesium kvalité och för tunt gods när man tar i lite.

Köpte några billiga en gång på Jula, men dom gick ju från 22 mm till typ 23,5 mm när man satte på ett krafthandtag och tog i lite. Det var ju bara att kasta dom i skrotåtervinningen.
Citera
2024-04-10, 16:50
Medlem
Lelle-Puttes avatar
Hej!

Stort tack för alla svar!

Sonden är nu bytt, verktyget jag till slut köpte ser ut så här: https://i.postimg.cc/k5BWTKVM/11201940.jpg

Satte en förlängning på skaftet, behövde förlängning inte för att dra hårdare, utan för att vinkel och var sonden satt så behövdes det förlängning för att över huvud taget få någon kraft på sonden.

Verktyget är tillverkat i Taiwan, höll faktiskt 22,22 mm både före och efter användning, mot då det andra skräpet som var typ 23,8 mm.

Annars CRC rostlösning flera gånger under en vecka, varmkördes noga, drogs sedan av enbart efter känsel i en helt mörk smörjgrop utan belysning.

Provade för skojs skull att ringa en verkstad med glada nyanlända mekaniker, 1000:- / timme ville dom ha, löpande timkostnad, inte fastpris för just lambdasonder som kunde vara lite besvärliga att ta bort, sa dom...
Citera
2024-04-10, 18:02
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle-Putte
Provade för skojs skull att ringa en verkstad med glada nyanlända mekaniker, 1000:- / timme ville dom ha, löpande timkostnad, inte fastpris för just lambdasonder som kunde vara lite besvärliga att ta bort, sa dom...

Såg ut som ett bra verktyg. 👍

Ibland går det på fem minuter...
Vissa gånger byter man en lambdasond lika lätt som man beställer en ostburgare på Donken, å vissa gånger så följer gängorna med ut ur hålet å det blir plötsligen väldigt tidsödande att byta en lambdasond.

1000 bagis i timmen lät ändå inte som något ovanligt.
Jag tog 1480 i timmen när jag sålde min lantligt belägna enmansverkstad för 2 år sedan.
Många märkesverkstäder tar 2000-2500 per timme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in