2024-03-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
"engagerat sig i ett gruvbolag med koppling till högerextremister"

Detta är ju intressant det var ju ett par obligatoriska tjocka FSB "affärsmän" och Daniel Friberg som bor i Ungern numera som var med i det där projektet som uppenbarligen var ett sätt att slussa ut ryska medel till köpta personer.

Han är en av många.

Personer som haft lite tyngre befattningar - eller iaf vad som kan låta som tyngre befattningar som av olika anledningar kastats ut med huvudet före blir kontaktade av Ryssland och får lite pengar för att spy ut Rysslands propaganda och lögner.

Finns från flera länder - t ex USA, Tyskland, Frankrike osv.

Vad hände t ex med den där svagt efterblivna amerikanen som åkte runt och gjorde inslag?

https://en.wikipedia.org/wiki/Patrick_Lancaster
Citera
2024-03-26, 22:09
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Han är en av många.

Personer som haft lite tyngre befattningar - eller iaf vad som kan låta som tyngre befattningar som av olika anledningar kastats ut med huvudet före blir kontaktade av Ryssland och får lite pengar för att spy ut Rysslands propaganda och lögner.

Finns från flera länder - t ex USA, Tyskland, Frankrike osv.

Vad hände t ex med den där svagt efterblivna amerikanen som åkte runt och gjorde inslag?

https://en.wikipedia.org/wiki/Patrick_Lancaster
Eller så rekryterades de redan innan och när de inte har något mer att erbjuda som spioner får de bli propagandister.
Citera
2024-03-26, 22:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det fetade.
Vad syftar du på?
Utveckla.

Det översta eller det understa fetade?
Jag har ju redan motiverat vad jag syftar på. Specificera vad du anser oklart.
Citera
2024-03-26, 22:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Du glömde att att de ska avsäga sig alla anspråk rörande Svalbard samt återlämna Karelen samt kurilerna samt demontera sina kärnvapen och lämna säkerhetsrådet . Det är en början sedan tillkommer vissa aspekter rörande politisk styrning samt diverse mindre tekniska småsaker .

Det börjar närma sig rysk förhandlingstaktik. dvs omöjligt att förhålla sig till. Det är nog lika bra att rusta för krig. Men visst öga för öga, tand för tand, det gäller än!
Citera
2024-03-26, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så j_vla skruvat så jag kan inte tro annat än att de är betalda för att framföra det.

Rysstrollen i denna tråd är i min mening i stort sätt garanterat betalda av Ryssland för att sprida propagandan.
Citera
2024-03-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
deadline är ett stort ord men MINA försiktiga framtidsanalyser förutspår att parterna sitter vid förhandlingsbordet senast hösten 2024 och då har Ukraina väldigt lite att förhandla om, gränsen hamnar där fronten går och en minimal kustremsa mot Svarta havet, Odessa kommer vara förlorat. Kharkiv kanske går att rädda nu men tveksamt om det dröjer till hösten med förhandling.
Ovanstående är inget jag hoppas på, bara vad som verkar rimligt.
Undrar hur alla Ukrainatroll hanterar det mentalt.

det enda som förhindra detta scenario är utländsk trupp eller kärnvapen,
Komihåg vem som sa det först sen kan ni i framtiden fråga MIG istället för att blint svälja MSM propaganda/hjärntvätt

Mycket tjat om Odesa, vatnik. Vad är det med den staden ni är så kåta på? Moldavien? Ni är inte ens nära Odesa men tjatar om det gör ni. Hela tiden. Väskbajsaren har inte ens låtsats annektera Odesa men det stoppar er visst inte från att tjata om det.

Sedan det vanliga ylandet om kärnvapen och propaganda. Tror du på riktigt att vi i väst är så svagbegåvade att vi går på er skit. Till skillnad från er kan och får vi tänka själva. Vi är inte ett dugg imponerade av någon liten vatnik som hävdar propaganda så snart det inte stämmer med manuset från Kreml.

Lägg ner och försvinn. Du kommer inte att få några medaljer efter kriget. Vladolf Pruttler vet inte vem du är och han bryr sig inte heller.
Citera
2024-03-26, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Mitt förslag till fredslösning:
Ryssland får behålla Krim, men återlämnar allt övrigt ockuperat ukrainskt territorium till Ukraina och överlämnar därtill Königsberg till Ukraina (som ersättning för Krim). Dessutom erkänner Ryssland Transnistrien som tillhörigt Moldavien (och alltså drar tillbaka stödet för separatisterna). Den freden tycker jag skulle kunna kännas ganska rättvis. Och som bonus så slipper Ryssland en del av sina gränser mot Nato-länder samtidigt som säkerheten för Väst (särskilt Baltikum och Polen) stärks av att ryssarna lämnar Königsberg och Transnistrien.
Visserligen vore det väldigt bra för Europa, men djupt orättvist mot Ukraina. Jag tycker inte det är förhandlingsbart att de ska behöva lämna ifrån sig några områden alls.

Beträffande Königsberg så hade EU och Nato del kunnat vägra Ryssland att kunna ta sig dit landvägen. Det är egentligen en ganska smal sak, om än provocerande. Om de verkligen vill dra åt tumskruvarna kan de även vägra ryska fartyg att röra sig fritt i Östersjön och säga att Königsberg får klara sig själva, men de får mer än gärna göra affärer med EU.

Om det skulle pågå i några år skulle det nog inte dröja jättelänge innan opinionen för att utropa självständighet i Königsberg blir för stark. Och Ryssland skulle nog se ganska lite värde i enklaven i den situationen, om vi bortser från den ryska vrångheten. I och med att Finland och Sverige har gått med i Nato har ändå det strategiska värdet av Königsberg minskat.

Mitt förslag på fredslösning är att först och främst ska Nato vägra låta ryska fartyg åka ut i Östersjön och Medelhavet samt spärra landvägen till Königsberg. Gör Nato det så har de skaffat ordentligt förhandlingsläge. Därefter är dealen att Ryssland ger Königsberg självständighet samt drar dig ur Ukraina och Georgien. I utbyte låter Nato återigen ryska fartyg ta sig ut i Östersjön och Medelhavet, samt att sanktionerna släpps.

Väldigt kraftiga åtgärder visserligen, men samtidigt är det faktiskt förståeligt om Finland och Estland inte vill ha en massa ryska fartyg i finska viken. Samma med Sverige och Danmark med vattnet där, samt om Turkiet inte vill att ryssarna ska köra sina skorvar genom deras huvudstad.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-03-27 kl. 00:07.
Citera
2024-03-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Mycket tjat om Odesa, vatnik. Vad är det med den staden ni är så kåta på? Moldavien? Ni är inte ens nära Odesa men tjatar om det gör ni. Hela tiden. Väskbajsaren har inte ens låtsats annektera Odesa men det stoppar er visst inte från att tjata om det.

Sedan det vanliga ylandet om kärnvapen och propaganda. Tror du på riktigt att vi i väst är så svagbegåvade att vi går på er skit. Till skillnad från er kan och får vi tänka själva. Vi är inte ett dugg imponerade av någon liten vatnik som hävdar propaganda så snart det inte stämmer med manuset från Kreml.

Lägg ner och försvinn. Du kommer inte att få några medaljer efter kriget. Vladolf Pruttler vet inte vem du är och han bryr sig inte heller.

Om några månader kommer Ukrainas fotsoldater vara så få att det blir svårt att hålla sina områden, vapnen som EU lovat kommer antagligen bli sålda till kriminella runt om i Europa, Och alla Ukraina troll kommer gå in i psykos när dom inser hur lurade dom blivit.
Komihåg vem som sa det först lille vän
Citera
2024-03-27, 01:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Putin har valt att göra Kiev strömlöst genom att slå ut dess största elproducerande kraftverk. Skadorna skall vara så omfattande att det skulle ta år att återställa.

Det innebär förmodligen att el måste tillföras från EU-området vilket säkert kan få en ytterligare "gynnande" effekt på EU:s konkurrenskraft och elpriser framöver.

https://youtu.be/_WVXtMdpneM?t=485
Tror du på fullt allvar att EU behöver kämpa för att förse Ukraina med el?
Citera
2024-03-27, 01:20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror de hållit det ganska enkelt. Många mobiler och ingen triangulering osv.

Hör de vad som låter som en moped så kan de enkelt koppla på fler mobiler och höra vart drönaren finns. De behöver ju ingen speciellt exakt position - bara en ungefärlig positionering - sen plockar nästa mobil upp oljudet och man kan direkt plotta en kurs och de förband som befinner sig utmed den möjliga kursen kan förbereda sig.

Det går förmodligen att med ai träna systemet att sortera ut mer information om kurs och typ av farkost.
Citera
2024-03-27, 04:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det översta eller det understa fetade?
Jag har ju redan motiverat vad jag syftar på. Specificera vad du anser oklart.

Det nedre.
Citera
2024-03-27, 04:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Putin har valt att göra Kiev strömlöst genom att slå ut dess största elproducerande kraftverk. Skadorna skall vara så omfattande att det skulle ta år att återställa.

Det innebär förmodligen att el måste tillföras från EU-området vilket säkert kan få en ytterligare "gynnande" effekt på EU:s konkurrenskraft och elpriser framöver.

https://youtu.be/_WVXtMdpneM?t=485

Citat:
Ytterligare gynnande effekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in