Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Mitt förslag till fredslösning:
Ryssland får behålla Krim, men återlämnar allt övrigt ockuperat ukrainskt territorium till Ukraina och överlämnar därtill Königsberg till Ukraina (som ersättning för Krim). Dessutom erkänner Ryssland Transnistrien som tillhörigt Moldavien (och alltså drar tillbaka stödet för separatisterna). Den freden tycker jag skulle kunna kännas ganska rättvis. Och som bonus så slipper Ryssland en del av sina gränser mot Nato-länder samtidigt som säkerheten för Väst (särskilt Baltikum och Polen) stärks av att ryssarna lämnar Königsberg och Transnistrien.
Visserligen vore det väldigt bra för Europa, men djupt orättvist mot Ukraina. Jag tycker inte det är förhandlingsbart att de ska behöva lämna ifrån sig några områden alls.
Beträffande Königsberg så hade EU och Nato del kunnat vägra Ryssland att kunna ta sig dit landvägen. Det är egentligen en ganska smal sak, om än provocerande. Om de verkligen vill dra åt tumskruvarna kan de även vägra ryska fartyg att röra sig fritt i Östersjön och säga att Königsberg får klara sig själva, men de får mer än gärna göra affärer med EU.
Om det skulle pågå i några år skulle det nog inte dröja jättelänge innan opinionen för att utropa självständighet i Königsberg blir för stark. Och Ryssland skulle nog se ganska lite värde i enklaven i den situationen, om vi bortser från den ryska vrångheten. I och med att Finland och Sverige har gått med i Nato har ändå det strategiska värdet av Königsberg minskat.
Mitt förslag på fredslösning är att först och främst ska Nato vägra låta ryska fartyg åka ut i Östersjön och Medelhavet samt spärra landvägen till Königsberg. Gör Nato det så har de skaffat ordentligt förhandlingsläge. Därefter är dealen att Ryssland ger Königsberg självständighet samt drar dig ur Ukraina och Georgien. I utbyte låter Nato återigen ryska fartyg ta sig ut i Östersjön och Medelhavet, samt att sanktionerna släpps.
Väldigt kraftiga åtgärder visserligen, men samtidigt är det faktiskt förståeligt om Finland och Estland inte vill ha en massa ryska fartyg i finska viken. Samma med Sverige och Danmark med vattnet där, samt om Turkiet inte vill att ryssarna ska köra sina skorvar genom deras huvudstad.