2024-03-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Det kan bli så där om någon part känner sig hotad. Så det är väl egentligen inget nytt alls när det gäller konflikter.
…och där sitter du återigen bakom ett tangentbord med dumstruten på.

Du anser att ”kände” sig hotade? Och att de därmed kände sig tvungna att starta krig?
Ryssland hotade västvärlden i slutet på 2021, anser du att vi borde vi ha gått i krig mot Ryssland i förebyggande syfte?
Citera
2024-03-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Men det är det vi måste ändra på. En fredsplan för Ukraina vore att Ryssland övergav Königsberg. Det och att de lämnar Ukraina, så röstar jag för släppta sanktioner. Vi måste börja ställa krav som ryssen!

Mitt förslag till fredslösning:
Ryssland får behålla Krim, men återlämnar allt övrigt ockuperat ukrainskt territorium till Ukraina och överlämnar därtill Königsberg till Ukraina (som ersättning för Krim). Dessutom erkänner Ryssland Transnistrien som tillhörigt Moldavien (och alltså drar tillbaka stödet för separatisterna). Den freden tycker jag skulle kunna kännas ganska rättvis. Och som bonus så slipper Ryssland en del av sina gränser mot Nato-länder samtidigt som säkerheten för Väst (särskilt Baltikum och Polen) stärks av att ryssarna lämnar Königsberg och Transnistrien.
Citera
2024-03-26, 21:25
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det nya, i alla fall för mig är att det används för att spåra drönare och kanske även flygplan/helikoptrar. Men som du säger, redan under ww1 så hade man lyssnartrattar, dom stationerna ringde eller telegraferade in till sambandscentralen och där kunde dom plotta ut riktning och hastighet.

Det är väl kanske jag som är lite för imponerad över dom här småskaliga enkla lösningarna som dom hittar på här i kriget. En standard Androidtelefon borde ha all processorkraft som behövs för att klassificera och sända in data till en central server, billigt är det också.

Jag satt och kikade lite på systemen för att upptäcka pistolskott, en marknad som fortfarande är starkt i USA. Men rent kostnadsmässigt så hittade jag det här.

https://www.policechiefmagazine.org/the-hidden-costs-of-police-technology/

Det borde nog stå square mile i ovanstående så jag räknar på det. Så en square mile är 2.59 kvadratkilometer. Ta den lägre siffran för kostnaden för kommersiella system Usd 68K (ca 700k sek) och det landar på 2,7 miljoner sek årligen per kvadratmil, det blir många Androidtelefoner det. Men visst, systemen för att upptäcka pistolskott är tänkta för stadsmiljö och kräver nog mer sensorer per ytenhet.

Jag är väldigt nyfiken på lösningen med mobilerna . Det måste till en hel del programmering och optimeringar ( Har dom fått det att fungera och med så enkla medel så har de faktiskt sprungit om en hel del storföretag )

Det är ingenting som förhindrar en automatiserad respons om de triangulerar / mäter in ljud och relativ hastighet ? Då skulle antagligen bullriga drönare bli obseleta
Citera
2024-03-26, 21:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag anser inte att Ryssland har någon exklusiv rättighet att ställa krav på andra länder, utan större länder ställer ofta krav på mindre, det är helt enkelt så det är. Huruvida situationen inte är ideal för Ryssland spelar mindre roll för mig så länge den sammantagna situationen är gynnsam för Sveriges säkerhetsläge. Att konflikten mellan Ryssland och Ukraina har tillåtits urarta på detta vis är verkligen inte bra för Sverige.
Enligt din logik växer din rättvisa ur en gevärspipa.
Jag tror inte att detta är den världen vi enats om
Citera
2024-03-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ryssland får behålla Krim, men återlämnar allt övrigt ockuperat ukrainskt territorium till Ukraina och överlämnar därtill Königsberg till Ukraina (som ersättning för Krim). Dessutom erkänner Ryssland Transnistrien som tillhörigt Moldavien (och alltså drar tillbaka stödet för separatisterna). Den freden tycker jag skulle kunna kännas ganska rättvis. Och som bonus så slipper Ryssland en del av sina gränser mot Nato-länder samtidigt som säkerheten för Väst (särskilt Baltikum och Polen) stärks av att ryssarna lämnar Königsberg och Transnistrien.
Man stal ju alla Ukrainas naturresurser i svarta havet i samband med annekteringen av krim, dom ska också återbördas till Ukraina.
Citera
2024-03-26, 21:40
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Du glömde att att de ska avsäga sig alla anspråk rörande Svalbard samt återlämna Karelen samt kurilerna samt demontera sina kärnvapen och lämna säkerhetsrådet . Det är en början sedan tillkommer vissa aspekter rörande politisk styrning samt diverse mindre tekniska småsaker .
Citera
2024-03-26, 21:51
Medlem
attogs avatar
Se här ja. Hur många anhängare till denna idiot har vi här på FB?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sds-forre-forsvarsexpert-medverkar-i-kremls-propagandakanal/

Har vi hört liknande förut.
Typ Ryssland har redan vunnit…
Afs, dessa förtappade själar.
Senast redigerad av attog 2024-03-26 kl. 21:53.
Citera
2024-03-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är väldigt nyfiken på lösningen med mobilerna . Det måste till en hel del programmering och optimeringar ( Har dom fått det att fungera och med så enkla medel så har de faktiskt sprungit om en hel del storföretag )

Det är ingenting som förhindrar en automatiserad respons om de triangulerar / mäter in ljud och relativ hastighet ? Då skulle antagligen bullriga drönare bli obseleta

Jag tror de hållit det ganska enkelt. Många mobiler och ingen triangulering osv.

Hör de vad som låter som en moped så kan de enkelt koppla på fler mobiler och höra vart drönaren finns. De behöver ju ingen speciellt exakt position - bara en ungefärlig positionering - sen plockar nästa mobil upp oljudet och man kan direkt plotta en kurs och de förband som befinner sig utmed den möjliga kursen kan förbereda sig.
Citera
2024-03-26, 21:58
Medlem
LeeVans avatar
Putin har valt att göra Kiev strömlöst genom att slå ut dess största elproducerande kraftverk. Skadorna skall vara så omfattande att det skulle ta år att återställa.

Det innebär förmodligen att el måste tillföras från EU-området vilket säkert kan få en ytterligare "gynnande" effekt på EU:s konkurrenskraft och elpriser framöver.

https://youtu.be/_WVXtMdpneM?t=485
Citera
2024-03-26, 21:58
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Se här ja. Hur många anhängare till denna idiot har vi här på FB?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sds-forre-forsvarsexpert-medverkar-i-kremls-propagandakanal/

Har vi hört liknande förut.
Typ Ryssland har redan vunnit…
Afs, dessa förtappade själar.

"engagerat sig i ett gruvbolag med koppling till högerextremister"

Detta är ju intressant det var ju ett par obligatoriska tjocka FSB "affärsmän" och Daniel Friberg som bor i Ungern numera som var med i det där projektet som uppenbarligen var ett sätt att slussa ut ryska medel till köpta personer.
Citera
2024-03-26, 22:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
En bra fråga som jag ställt till andra som Arnstad. Då ska visst den starka visa hänsyn till regler, lagar avtal och vara snälla och pacifistiska. Det är bara Ryssland som får ställa krav med den starkares rätt.
De måste ändå höra hur deras egen "logik" låter för en normalt tänkande människa?!

Om Nato säger till Ukraina "Vi kan tänka oss att prata om ett ev. medlemskap i framtiden om ni själva vill detta" så är det en oförlåtlig aggression som berättigar en attack på Ukraina.

Men om Ryssland säger saker som "Sverige och Finland får inte bli medlem i Nato", "Polen får inte ha Nato-trupper på sin mark", "Ukraina måste avmilitariseras", "Ryssland har inga gränser" etc etc så är det bara högst rimliga krav som vi borde acceptera.

Så j_vla skruvat så jag kan inte tro annat än att de är betalda för att framföra det.

Ironin är ju att Ukrainas folk var tydligt emot Nato-medlemskap innan 2014. Sedan ändrade det sig snabbt i två steg 2014 och 2022. Precis som i Finland och Sverige.
Citera
2024-03-26, 22:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Putin har valt att göra Kiev strömlöst genom att slå ut dess största elproducerande kraftverk. Skadorna skall vara så omfattande att det skulle ta år att återställa.

Det innebär förmodligen att el måste tillföras från EU-området vilket säkert kan få en ytterligare "gynnande" effekt på EU:s konkurrenskraft och elpriser framöver.

https://youtu.be/_WVXtMdpneM?t=485

Det fetade.
Vad syftar du på?
Utveckla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här