Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Så om en flicka vill ha en handväska som sin mamma, ska man neka henne det, av ideologiska skäl. Låt henne gråta.
Om de hade vänt sig till både flickor och pojkar, hade man inte protesterat. Alltså är det ideologiskt.
Kalla det vad du vill sålänge föräldrar själva får bestämma vad de anser lämpa sig eller inte för deras barn.
Citat:
Jag har aldrig påstått att hemarbete inte är ett jobb. Utan frågat vad du menade med frågan. Att du tog upp 1800-talet och hur det var då, visar väl att du ville framställa bilden av kvinnligt förtryck. Det var "sammanhanget" du ville ville visa.
Du skrev:
"Om du menar att ta hand om hem och barn inte är att jobba, så har kvinnor inte alltid jobbat, nej. Menar du att det är det, så har de alltid jobbat".
Återigen, kvinnor har alltid jobbat - på bondgårdarna tillsammans med sina män och barn, i fabrikerna, tvätterierna, etc. Och utöver detta gjort merparten av hemarbetet och barnen (iallafall småbarnen, sen fick det hjälpa till så gott de kunde).
Citat:
Kvinnliga krigare och jägare har alltid funnits. Men inget man kan visa är generellt. I Sydamerika jagade männen småvilt med blåsrör, inte kvinnorna. Vad har du för belägg för motsatsen? Det enda du gör är att följa narrativet att kvinnor och män är likadana och försöker använda historien. Men den ger dig inte rätt, generellt. Du pratar bara om undantagen som du försöker göra till norm.
Ok, så i Sydamerika jagade männen småvilt med blåsrör. Men alla 800 generationerna samlare/nomader levde inte i djungeln i Sydamerika och jagade med blåsrör. På andra ställen jagade troligen både män och kvinnor småvilt, typ gillrade enkla fällor och liknande.
Kvinnor och män är inte biologiskt lika, har aldrig försökt påstå nåt annat.
Citat:
En introduktion i vuxenlivet, ja. Men på olika sätt och med olika syften för olika liv.
Jag pratar inte om kontroll över familjen, utan var möblerna ska stå, vad som ska hänga på väggarna o.s.v. Så ditt svar är inte värt någonting, då du pratar om annat.
Precis.
Så den som inreder huset/lägenheten kallar du för "hemmets härskare"?
Citat:
I den mån de fick leka förr, lekte flickor med dockor, för de har alltid funnits och pojkarna tränade på att använda vapen och lekte krigslekar. Men generellt gick barnen med med mamman tills de blev äldre, då gick flickorna med kvinnorna och pojkarna med pappan eller bildade pojkgäng. Hur menar du att de gjorde?
Jag tar jättegärna del av ditt underlag. Jag har inte hittat material som så detaljerat beskriver
hur och med
vad de lekte med. Och det låter helt logiskt att pojkarna spenderade mer tid med männen när de väl blivit tillräckligt gamla och likadant för flickorna (med kvinnorna). Men som sagt, jag har aldrig hittat material som beskriver så detaljerat och specifikt hur 800 generationer samlare/nomader spridda över stora delar av världen levde och betedde sig.
Citat:
Jag menar ändå att de har större frihet att komma med olika åsikter inom grupperna. Män är förstås ledare inom dessa grupper också och ger order. Du tar upp högern, men vänstermän och vänsterungdomar beter sig likadant. De har ofta en kvinnlig svans också. Att du tycker det är hjärndött, är för att du inte förstår det, för du är inte man. Men här utgår du ändå från verkligheten och ger mig rätt. Kvinnor och män är olika och gillar olika saker. Eller hur?
Ja män gillar att följa order och inrätta sig i tydliga och starka hierarkier. Tydliga ramar, upprätta en massa förhållningsregler.
Kvinnor gillar smink och att ha samma åsikter som gruppen.
Du har helt rätt, män och kvinnor är helt väsensskilda, alltså inte bara biologiskt.
Citat:
Men du måste väl ändå känna något utanför dogmerna och förmodligen umgåtts i sammanhangen och kan utgå från dig själv. Man kan fråga sig så här också, är du som Simone och Judith, så andra kvinnor blir ett enigma för dig, då är det svårare.
Trams, svarar du på något, där jag tidigare sagt att hon heter Butler i efternamn och du påstår att du inte kommer ihåg namnet, så tror jag dig inte. De har förstås varit dominerande hur feminismen sett på kvinnan ur deras synvinkel. Lesbiska kvinnor som fungerar i stort sett som män. De heterosexuella kvinnorna och hur de känner om barn och familj har man inte brytt sitt om. Återigen dogmerna som styr.
Har ingen aning om vad du pratar om. Utveckla?
Ok. Du har säkert rätt.