2024-03-26, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
För att du tittar på Hollywoodfruar och har fått en skev bild.
Skev bild av att vara rik och slippa jobba?
Citera
2024-03-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tror majoriteten av män fungerar såhär faktiskt, speciellt yngre män. För många män är det här inte ens en grej, det är bara helt naturligt för dem att båda bidrar både ekonomiskt och på hemmaplan. Många män nuförtiden vill vara närvarande och engagerade fäder. Inte bara vara en plånbok som missar merparten av sina barns barndom.
Ja alltså varför skulle männen inte vilja vara pappor med bra relationer till deras barn? Eller vilja betala för exakt allt?

De där kvinnorna kommer få slåss om ett mindre antal av män som inte tillhör de bästa i sin grupp. Många män vill inte ens ha barn hur som helst om det inte är för att behålla/kontrollera en kvinna och de här kvinnorna förutsätter att män ska ha samma biologiska drift som dem för familjebildning och då också inte vilja ta hand om barnen själva. Paradoxalt.

De får leta bland invandrare och outbildade svenska män så de ska inte tro att de kommer bli rika heller även om arbetare kan tjäna rätt bra. Det blir fattigt för dem. Precis som det faktiskt var förr också.
Citera
2024-03-26, 22:15
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så om en flicka vill ha en handväska som sin mamma, ska man neka henne det, av ideologiska skäl. Låt henne gråta.
Om de hade vänt sig till både flickor och pojkar, hade man inte protesterat. Alltså är det ideologiskt.

Kalla det vad du vill sålänge föräldrar själva får bestämma vad de anser lämpa sig eller inte för deras barn.

Citat:
Jag har aldrig påstått att hemarbete inte är ett jobb. Utan frågat vad du menade med frågan. Att du tog upp 1800-talet och hur det var då, visar väl att du ville framställa bilden av kvinnligt förtryck. Det var "sammanhanget" du ville ville visa.

Du skrev: "Om du menar att ta hand om hem och barn inte är att jobba, så har kvinnor inte alltid jobbat, nej. Menar du att det är det, så har de alltid jobbat".

Återigen, kvinnor har alltid jobbat - på bondgårdarna tillsammans med sina män och barn, i fabrikerna, tvätterierna, etc. Och utöver detta gjort merparten av hemarbetet och barnen (iallafall småbarnen, sen fick det hjälpa till så gott de kunde).

Citat:
Kvinnliga krigare och jägare har alltid funnits. Men inget man kan visa är generellt. I Sydamerika jagade männen småvilt med blåsrör, inte kvinnorna. Vad har du för belägg för motsatsen? Det enda du gör är att följa narrativet att kvinnor och män är likadana och försöker använda historien. Men den ger dig inte rätt, generellt. Du pratar bara om undantagen som du försöker göra till norm.

Ok, så i Sydamerika jagade männen småvilt med blåsrör. Men alla 800 generationerna samlare/nomader levde inte i djungeln i Sydamerika och jagade med blåsrör. På andra ställen jagade troligen både män och kvinnor småvilt, typ gillrade enkla fällor och liknande.

Kvinnor och män är inte biologiskt lika, har aldrig försökt påstå nåt annat.

Citat:
En introduktion i vuxenlivet, ja. Men på olika sätt och med olika syften för olika liv.

Jag pratar inte om kontroll över familjen, utan var möblerna ska stå, vad som ska hänga på väggarna o.s.v. Så ditt svar är inte värt någonting, då du pratar om annat.

Precis.

Så den som inreder huset/lägenheten kallar du för "hemmets härskare"?

Citat:
I den mån de fick leka förr, lekte flickor med dockor, för de har alltid funnits och pojkarna tränade på att använda vapen och lekte krigslekar. Men generellt gick barnen med med mamman tills de blev äldre, då gick flickorna med kvinnorna och pojkarna med pappan eller bildade pojkgäng. Hur menar du att de gjorde?

Jag tar jättegärna del av ditt underlag. Jag har inte hittat material som så detaljerat beskriver hur och med vad de lekte med. Och det låter helt logiskt att pojkarna spenderade mer tid med männen när de väl blivit tillräckligt gamla och likadant för flickorna (med kvinnorna). Men som sagt, jag har aldrig hittat material som beskriver så detaljerat och specifikt hur 800 generationer samlare/nomader spridda över stora delar av världen levde och betedde sig.

Citat:
Jag menar ändå att de har större frihet att komma med olika åsikter inom grupperna. Män är förstås ledare inom dessa grupper också och ger order. Du tar upp högern, men vänstermän och vänsterungdomar beter sig likadant. De har ofta en kvinnlig svans också. Att du tycker det är hjärndött, är för att du inte förstår det, för du är inte man. Men här utgår du ändå från verkligheten och ger mig rätt. Kvinnor och män är olika och gillar olika saker. Eller hur?

Ja män gillar att följa order och inrätta sig i tydliga och starka hierarkier. Tydliga ramar, upprätta en massa förhållningsregler.

Kvinnor gillar smink och att ha samma åsikter som gruppen.

Du har helt rätt, män och kvinnor är helt väsensskilda, alltså inte bara biologiskt.

Citat:
Men du måste väl ändå känna något utanför dogmerna och förmodligen umgåtts i sammanhangen och kan utgå från dig själv. Man kan fråga sig så här också, är du som Simone och Judith, så andra kvinnor blir ett enigma för dig, då är det svårare.

Trams, svarar du på något, där jag tidigare sagt att hon heter Butler i efternamn och du påstår att du inte kommer ihåg namnet, så tror jag dig inte. De har förstås varit dominerande hur feminismen sett på kvinnan ur deras synvinkel. Lesbiska kvinnor som fungerar i stort sett som män. De heterosexuella kvinnorna och hur de känner om barn och familj har man inte brytt sitt om. Återigen dogmerna som styr.

Har ingen aning om vad du pratar om. Utveckla?

Ok. Du har säkert rätt.
Citera
2024-03-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Jag måste bara fråga om du ser något problem alls med att expressen-skribenten sätter upp uppställningen feminina män eller kvinnomördare?
Det är en falsk dikotomi. Som att det inte skulle gå att vara en maskulin bra och normal man.
Med hennes logik blir alla som inte är en "softboy" en mördare.

Måste erkänna att jag inte hann läsa artikeln så noga innan.

Så klart det finns psykiskt stabila, bra och maskulina män - som älskar sina familjer.

De flesta män är inga mördare som tur är

Men samtidigt vet vi ju att det finns män som mördar sina kvinnor..Frågan är om de har någon speciell stil utseendemässigt och till sättet? Jag vet inte. Expressen kan ha fel.
Citera
2024-03-26, 22:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Ja alltså varför skulle männen inte vilja vara pappor med bra relationer till deras barn? Eller vilja betala för exakt allt?

De där kvinnorna kommer få slåss om ett mindre antal av män som inte tillhör de bästa i sin grupp. Många män vill inte ens ha barn hur som helst om det inte är för att behålla/kontrollera en kvinna och de här kvinnorna förutsätter att män ska ha samma biologiska drift som dem för familjebildning och då också inte vilja ta hand om barnen själva. Paradoxalt.

De får leta bland invandrare och outbildade svenska män så de ska inte tro att de kommer bli rika heller även om arbetare kan tjäna rätt bra. Det blir fattigt för dem. Precis som det faktiskt var förr också.

Japp, som sagt, jag ger denna trenden ca 10 år, max.
Citera
2024-03-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Måste erkänna att jag inte hann läsa artikeln så noga innan.

Så klart det finns psykiskt stabila, bra och maskulina män - som älskar sina familjer.

De flesta män är inga mördare som tur är

Men samtidigt vet vi ju att det finns män som mördar sina kvinnor..Frågan är om de har någon speciell stil utseendemässigt och till sättet? Jag vet inte. Expressen kan ha fel.

Det finns våldsbrottslingar som är feminina och maskulina. Det finns mördare som är feminina creeps och även anabolamonster. Hon är väldigt öppen här med att hon vill att män skall vara feminina. Hon säger det rakt ut. Oftast brukar det hymlas om det. Det är en orättvis nidbild.
De som resonerar som henne brukar tro att feminin är samma sak som snäll och maskulin är samma sak som "ond". Det är väldigt fördomsfullt.
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-03-26 kl. 22:35.
Citera
2024-03-26, 22:31
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Feminismen kan inte på sikt överleva i ett ekosystem av någorlunda fri information som internet är då feminismen är helt beroende av lögner och hjärntvätt.

Kvinnor har via feminismen blivit hjärntvättade sen tidig ålder att det är förtryckande att vara i ett äktenskap med traditionella värderingar och att underkasta sig en man som älskar och försörjer familjen, samtidigt som feminismen prackat på kvinnor att idealet är att knulla runt med främlingar du knappt känner, för att i bästa fall ha mediokert sex med en man som snart nog kommer med en ursäkt till varför du ska lämna och aldrig hör av sig igen. Detta är enligt feminismens logik stärkande för kvinnor, men i själva verket har detta lett till att kvinnor mår sämre idag än någon annan tidpunkt i mänsklighetens historia.

Några nämner att feminismen handlar om fria val men det är helt fel. Feminism handlar inte om val. Om en kvinna verkligen är feminist kan hon inte vara hemmafru, leva efter könsnormer, ha traditionella värderingar och hon kan inte heller stödja eller stödja andra kvinnor att bli hemmafruar. Det är logiskt motsägelsefullt.

Enligt den feministiska världsbilden är det sexistiskt att en kvinna tar hand om familjen och barn för detta reducerar kvinnan till enbart en mamma. Män med hemmafruar är större sexister än de med arbetande fruar i feministernas ögon. Då feminismen även förespråkar kvinnors "självständighet", så finns det inget som är mer oberoende än en kvinna som är beroende av sin man tänker feministen. Detta är inte acceptabelt.

Utöver det anser feministerna att kvinnor som stannar hemma tillgodoser patriarkatet och normala könsnormer. Under feminismen är inte heller detta acceptabelt. Dessutom anser feministerna att kvinnor som inte ingår i arbetskraften står i vägen för "jämställdhet" och gör det svårare för alla kvinnor. De är alltså förrädare till den feministiska kampen i feministens ögon.

Därmed kan inte feminismen tillåta kvinnor att göra fria val för om kvinnor verkligen får göra fria val utan hjärntvätt så kommer det visa sig att en enormt stor del av kvinnor kommer välja den traditionella könsrollen då det är detta kvinnor mår bäst utav och vill. Det är en lögn att feminismen skulle stå för det fria valet. Rent ut sagt, bedrägeri. Feminism är oförenligt med att kvinnor bestämmer sig för att stanna hemma och uppfostra barn. Feminismens kärna har alltid varit det absoluta föraktet för kvinnor som stannar hemma och uppfostrar barn. Dessa kvinnor har av feministerna alltid kallats parasiter och visats noll respekt eller uppskattning, för feminism handlar inte om val, det handlar om den totala förstörelsen av kärnfamiljen och allt som är kvinnligt.

Jag betvivlar inte att fler kvinnor hade stannat hemma längre, kanske rent utav flera år, om de inte förlorat på det ekonomiskt. Hur länge tänker du dig att det är skäligt att de stannar hemma och vem ska betala? Många män hade inte haft råd att vara ensam försörjare, möjligtvis om han tog mer än ett jobb och jobbade 12-14 timmar om dagen.
Sen börjar barnen skolan vad gör hemmafrun då?
Senast redigerad av Jenny9 2024-03-26 kl. 23:02.
Citera
2024-03-26, 22:47
Medlem
Citat:
Japp, som sagt, jag ger denna trenden ca 10 år, max.
Vi får se. En otrygg vuxenvärld skapar otrygga barn som behöver komma på hur man skapar trygghet. Idéen om strukturerna i mans- och kvinnoroller samt kärnfamiljen bygger i slutändan på rädslan inför det okända.

Om tio år kan det vara mer konservativt då det går cykler i sådant som traditioner, konservativa krafter, liberala vindar och frihet. Vi är på väg in i den tiden nu och blir nog kvar ett tag.
Citera
2024-03-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Det finns våldsbrottslingar som är feminina och maskulina. Det finns mördare som är feminina creeps och även anabolamonster. Hon är väldigt öppen här med att hon vill att män skall vara feminina. Hon säger det rakt ut. Oftast brukar det hymlas om det. Det är en orättvis nidbild.
De som resonerar som henne brukar tro att feminin är samma sak som snäll och maskulin är samma sak som "ond". Det är väldigt fördomsfullt.

Ja, jag håller med dig.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-03-26 kl. 22:56.
Citera
2024-03-26, 22:58
Medlem
zombie-nations avatar
Det där med dagis har ju diskuterats mycket inom feminismen. Och åldringsvården. Förr tog kvinnan hand om båda i hemmet. Nu jobbar hon med detta som yrke. Så att man aldrig pratat om det är fel. Det finns många kritiker och dem som menar att barn behöver längre tid med mamma och pappa än föräldraledigheten, och sedan kortare dagisdagar. Särskilt när man är emot kapitalismen. För det är den som gjort att man inte har pengar trots att man har två heltidslöner.
Citera
2024-03-26, 23:00
Medlem
Jenny9s avatar
Jag frågade mig själv hur mycket en ensam försörjare måste punga ut per månad för att försörja sin familj:

https://www.zensum.se/blogg/levnadskostnader

För en tvåbarnsfamilj: 24 480/månad. Boende, transport och hälsovård ingår inte i den summan.

Rätt saftig summa och då är inte kostanden för boendet inräknad. Utöver detta skulle man kanske också vilja spara några tusen per månad, för att ha en buffert om bilen skulle gå sönder eller liknande.

Medellön för män 2024: 40 200

Ca 30-50% av lönen till boendekostnaden.
Senast redigerad av Jenny9 2024-03-26 kl. 23:33.
Citera
2024-03-26, 23:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Kalla det vad du vill sålänge föräldrar själva får bestämma vad de anser lämpa sig eller inte för deras barn.
Vilka var upprörda, övertygade feminister som skrek i högan sky, eller föräldrar med flickor.

Citat:
Du skrev: "Om du menar att ta hand om hem och barn inte är att jobba, så har kvinnor inte alltid jobbat, nej. Menar du att det är det, så har de alltid jobbat".

Återigen, kvinnor har alltid jobbat - på bondgårdarna tillsammans med sina män och barn, i fabrikerna, tvätterierna, etc. Och utöver detta gjort merparten av hemarbetet och barnen (iallafall småbarnen, sen fick det hjälpa till så gott de kunde).
Om du menar, skrev jag. Inte, jag menar.

Citat:
Ok, så i Sydamerika jagade männen småvilt med blåsrör. Men alla 800 generationerna samlare/nomader levde inte i djungeln i Sydamerika och jagade med blåsrör. På andra ställen jagade troligen både män och kvinnor småvilt, typ gillrade enkla fällor och liknande.

Kvinnor och män är inte biologiskt lika, har aldrig försökt påstå nåt annat.
Troligen? Vad baserar du det på? En önskan. Det fanns tillfällen när man troligen samarbetade, t.ex. när man jagade in fisk i fällor, eller liknande. Det förekom säkert att männen samlade in saker, men det var inte normen. Det finns egentligen inte mycket som pekar på det. Det är som i alla samhällen som varit. Man delade in arbetet efter fysiska förutsättningar. Männen det mer fysiska och kvinnor det lättare. Allt annat vore dumt. Sen måste förstås någon ta hand om barnen. Det var inte männen.

Citat:
Precis.

Så den som inreder huset/lägenheten kallar du för "hemmets härskare"?
Ja, inte familjens härskare. Men det är ett av fler exempel på att kvinnor dras till vissa saker, egentligen naturligt.

Citat:
Jag tar jättegärna del av ditt underlag. Jag har inte hittat material som så detaljerat beskriver hur och med vad de lekte med. Och det låter helt logiskt att pojkarna spenderade mer tid med männen när de väl blivit tillräckligt gamla och likadant för flickorna (med kvinnorna). Men som sagt, jag har aldrig hittat material som beskriver så detaljerat och specifikt hur 800 generationer samlare/nomader spridda över stora delar av världen levde och betedde sig.
Men de har levt in i vår tid. Googla. Jag har läst väldigt mycket, det mesta från böcker. Jag kan inte hålla reda på allt jag läst och var. Kommer du fram till att jag har fel får du väl visa det. Jag vet i alla fall att man hittat gamla, enkla dockor.

Citat:

Ja män gillar att följa order och inrätta sig i tydliga och starka hierarkier. Tydliga ramar, upprätta en massa förhållningsregler.

Kvinnor gillar smink och att ha samma åsikter som gruppen.

Du har helt rätt, män och kvinnor är helt väsensskilda, alltså inte bara biologiskt.

Men skillnaderna är fler och beror på biologin. Hur vi är skapade av naturen, inte bara av samhället och normer. De kan ändras men människan består och kan bara tvingas att agera mot sin natur med tvång eller tryck. Det mår de inte bra av.

Citat:
Har ingen aning om vad du pratar om. Utveckla?
Har ingen aning om vad du vill jag ska utveckla då stycket innehöll flera saker.
Dina egna känslor?
Att du inte kunde komma ihåg Butlers namn?
Att feminismen normer för hur kvinnor bör vara, bygger på hur lesbiska kvinnor känner och är, inte heterosexuella kvinnor?

Citat:
Ok. Du har säkert rätt.
Jag brukar ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här