Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Nej att föräldrar försöker skydda sina barn från en perverterad modeindustri är inte att hindra flickor från att vara flickor. Tvärtom, det är att låta barn vara barn.
Så om en flicka vill ha en handväska som sin mamma, ska man neka henne det, av ideologiska skäl. Låt henne gråta.
Om de hade vänt sig till både flickor och pojkar, hade man inte protesterat. Alltså är det ideologiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Hemarbete är ett jobb/arbete ja, hörs på namnet.
Jag har inte försökt framställa dagens kvinnor som förtryckta. Men citera gärna så jag vet vad du tolkar som detta.
Jag har aldrig påstått att hemarbete inte är ett jobb. Utan frågat vad du menade med frågan. Att du tog upp 1800-talet och hur det var då, visar väl att du ville framställa bilden av kvinnligt förtryck. Det var "sammanhanget" du ville ville visa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Hur många kvinnor är "hemmets härskare" enligt dig och dina personliga observationer?
Majoriteten. Vad är din "observation".?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Feminismen är super spretig. Nej man följer inte en linje som en religion. Nej alla ändrar inte åsikt samtidigt. Vissa feminister har hängt på hela woke-grejen, vissa feminister är extrem-konservativa och hatar bögar, svarta och judar.
Fortfarande inget som går att se utifrån. De uttalar sig inte publikt. Har ingen hemsida, egen benämning eller annat som visar att de finns och skiljer sig från mainstream-feminister.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Vet man? Det har hittats gravar med kvinnoskelett begravda med vapen för storviltsjakt i Nordamerika. På vissa platser var det kanske bara männen som jagade storvilt, på andra platser och kanske i mindre grupper jagade kanske kvinnorna också storvilt. Ibland jagade hela stammen mammutar och bison utför stora stup. Man hjälptes åt helt enkelt. Vi pratar här alltså om ca 800 generationer, spridda över stora delar av världen och ett mycket stort tidsspann.
I vilka grupper jagade bara männen småvilt? Jag tar gärna del av det du har hittat om detta.
Kvinnliga krigare och jägare har alltid funnits. Men inget man kan visa är generellt. I Sydamerika jagade männen småvilt med blåsrör, inte kvinnorna. Vad har du för belägg för motsatsen? Det enda du gör är att följa narrativet att kvinnor och män är likadana och försöker använda historien. Men den ger dig inte rätt, generellt. Du pratar bara om undantagen som du försöker göra till norm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Såklart, men med samma grundtanke.
En introduktion i vuxenlivet, ja. Men på olika sätt och med olika syften för olika liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Det förekommer att kvinnan styr och ställer över familjen, är kontrollerande och dominant.
Det förekommer att mannan styr och ställer över familjen, är kontrollerande och dominant.
I många familjer försöker man samarbeta efter bästa förmåga.
Dina personliga observationer är inte värda något.
Jag pratar inte om kontroll över familjen, utan var möblerna ska stå, vad som ska hänga på väggarna o.s.v. Så ditt svar är inte värt någonting, då du pratar om annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Så vad lekte flickor och pojkar med på samlar/nomad tiden när inga prinsessor eller leksaksbilar fanns? Lekte pojkar med pinnar och flickor med stenar?
I den mån de fick leka förr, lekte flickor med dockor, för de har alltid funnits och pojkarna tränade på att använda vapen och lekte krigslekar. Men generellt gick barnen med med mamman tills de blev äldre, då gick flickorna med kvinnorna och pojkarna med pappan eller bildade pojkgäng. Hur menar du att de gjorde?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Ibland ser jag män i stora fotbollssupporter grupper klädda i samma färger, bröla och springa åt samma håll. Det är som att titta på ett lämmeltåg eller ett stort fiskstim. Så slår de sönder saker, bråkar och gör Hitlerhälsning. Totalt hjärndöda. Det ser jag som kvinna som dumt då vi kvinnor inte är sådana. Men det verkar vara något inbyggt hos män. Likadant med arméer, maffia, gäng, MC-gäng, etc. Verkar vara något inbyggt hos män att göra sig till anonyma soldater och lyda order.
Att säga fel saker inom någon av dessa manliga grupper kan leda till mycket värre saker än ilskna blickar.
Jag menar ändå att de har större frihet att komma med olika åsikter inom grupperna. Män är förstås ledare inom dessa grupper också och ger order. Du tar upp högern, men vänstermän och vänsterungdomar beter sig likadant. De har ofta en kvinnlig svans också. Att du tycker det är hjärndött, är för att du inte förstår det, för du är inte man. Men här utgår du ändå från verkligheten och ger mig rätt. Kvinnor och män är olika och gillar olika saker. Eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag kan såklart inte svara för andra kvinnor.
Men du måste väl ändå känna något utanför dogmerna och förmodligen umgåtts i sammanhangen och kan utgå från dig själv. Man kan fråga sig så här också, är du som Simone och Judith, så andra kvinnor blir ett enigma för dig, då är det svårare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag kan faktiskt inte uttala mig om detta för jag har ärligt talat aldrig läst något av varken Simone eller Judith, jag vet inte ens vem Judith B (nånting) är. Simone har jag koll på vem hon var iallafall. En enda av mina tjejkompisar har läst Simone.
Trams, svarar du på något, där jag tidigare sagt att hon heter Butler i efternamn och du påstår att du inte kommer ihåg namnet, så tror jag dig inte. De har förstås varit dominerande hur feminismen sett på kvinnan ur deras synvinkel. Lesbiska kvinnor som fungerar i stort sett som män. De heterosexuella kvinnorna och hur de känner om barn och familj har man inte brytt sitt om. Återigen dogmerna som styr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
SD har också ett kvinnoförbund och har arbetat mycket på att tilltala även kvinnor.
So what.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Har ingen aning. Våra folkvalda var det ju och många av dem kallar sig feminister.
Ja, det var vad jag sa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Ja så var det länge.
Nuförtiden låter det annorlunda. Till och med socialdemokraterna har nu gått ut med att invandringen har varit för hög och att det har skapat oro, kriminalitet och skapat stora integrationsproblem.
Man har även erkänt att de drev på den för att stoppa SD. Men eftersom de är totala idioter, så ledde det till motsatt effekt, vilken vem som helst borde ha förstått. Men inte. Så blir det när feministiska partier ska försöka tänka. Det blir fel.
Heller köra ned landet i skiten, än att tänka efter och erkänna att man har fel.