2024-03-26, 18:21
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Varför anser du att Ryssland överhuvudtaget har rätt att ställa krav på andra länder?
Visst får "Ryssland vara som de är". Kunde inte bry mig mindre. Så länge de håller sig i sitt eget land och inte ställer galna krav på andra länder.

Även aningen dåligt för Ryssland... (du glömde nämna det)

Jag anser inte att Ryssland har någon exklusiv rättighet att ställa krav på andra länder, utan större länder ställer ofta krav på mindre, det är helt enkelt så det är. Huruvida situationen inte är ideal för Ryssland spelar mindre roll för mig så länge den sammantagna situationen är gynnsam för Sveriges säkerhetsläge. Att konflikten mellan Ryssland och Ukraina har tillåtits urarta på detta vis är verkligen inte bra för Sverige.
Citera
2024-03-26, 18:35
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
deadline är ett stort ord men MINA försiktiga framtidsanalyser förutspår att parterna sitter vid förhandlingsbordet senast hösten 2024 och då har Ukraina väldigt lite att förhandla om, gränsen hamnar där fronten går och en minimal kustremsa mot Svarta havet, Odessa kommer vara förlorat. Kharkiv kanske går att rädda nu men tveksamt om det dröjer till hösten med förhandling.
Ovanstående är inget jag hoppas på, bara vad som verkar rimligt.
Undrar hur alla Ukrainatroll hanterar det mentalt.

det enda som förhindra detta scenario är utländsk trupp eller kärnvapen,
Komihåg vem som sa det först sen kan ni i framtiden fråga MIG istället för att blint svälja MSM propaganda/hjärntvätt

Jag är säker på att du har fel.
1. Ryssland har bråttom att avsluta detta, då de inte har utrustning för krig. Golfbilar är fel fordon.
2. Rysslands ekonomi är under mycket stor press. Oljan är på uppehällning, raffinaderierna inte kan repareras. Jag förutser att Ryssland imploderar.
3. Väst kommer inte tillåta Ryssland vinna . Våld tillhör det förflutna i världspolitiken. Så stödet kommer öka och nya vapensystem kommer snart tillkomma.
4. Ryssland i svarta havet, är snart ett minne blott.
5. Attacken kan inte Putin försvara sig mot, vad det gäller eget ansvar. Folket kommer kräva rättskipning.
6. Så många döda för ingenting, kommer Putin stå till ansvars för.
7. Ryssland är bojkottat för lång tid. Det klarar man inte av i långa loppet.
8. Kapprustning kommer påbörjas igen och Ryssland är hopplöst efter tekniskt.

Så du har fel.
Citera
2024-03-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det var ju i huvudsak ett diskussionsunderlag som man från väst inte besvarade. Och sedan blev det invasion. Och det var ju inte första gången ryssarna velat ordna säkerhetsfrågorna gemensamt. Riktigt dumt att inte åtminstone försöka sig på en dialog. Katastrof för Ukraina och väldigt dåligt för Europa, inte bara säkerhetsmässigt utan även ekonomiskt.
Återigen missar du verkligheten.

Ryssland vill inte ha dialog. Vill inte samarbeta. Vill inte integrera med Europa.

Kvar är ett vilset våldsamt Ryssland som har mindervärdeskomplex och vill hävda sig.

Varför vill de hävda sig? För att de (rätteligen) känner sig underlägsna.

Väst har att göra med en sorglig förlorare att göra men som är för stolt att medge att ha har förlorat.

Vad göra? En helt omöjligt situation. Döda honom? Det är det enda definitiva. Men vill man inte det så låser man in honom. Så gör man men galningar.

Översatt till länder är sanktioner det motsvarande. Svält ut regimen.
Citera
2024-03-26, 19:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det var ju i huvudsak ett diskussionsunderlag som man från väst inte besvarade. Och sedan blev det invasion. Och det var ju inte första gången ryssarna velat ordna säkerhetsfrågorna gemensamt. Riktigt dumt att inte åtminstone försöka sig på en dialog. Katastrof för Ukraina och väldigt dåligt för Europa, inte bara säkerhetsmässigt utan även ekonomiskt.

Nej.
Det var inget utkast till diskussion.
Det var föredrag eller traktat.
Inte förhandlingsbart.
Fördragen var utställda till Nato och USA.
Sverige ingick i Rysslands intressesfär

Citat:
Rysslands nya Natokrav innebär att Sverige inte skulle kunna genomföra nuvarande säkerhetspolitik.
– Helt oacceptabelt, säger försvarsminister Peter Hultqvist om kraven till DN.

https://www.svt.se/nyheter/peter-hultqvist-om-ryska-kraven-oacceptabelt

Detta skedde 2021-12-17.

Citat:
– Det är formulerat som ett ultimatum. Det är inte en inbjudan till att förhandla, säger Arkady Moshes, chef för Rysslandsprogrammet vid Finlands utrikespolitiska institut

Frågan är varför du ”glömmer” bort detta?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssland-hotar-med-militara-atgarder-om-inte-nato-ger-sakerhetsgarantier
Citera
2024-03-26, 19:16
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1772679741994041669
Citat:
"Ukrainians have put 8,000 cell phones with microphones to poles across the country to help track the direction of the Shahed drones," General James B. Hecker, commander of United States Air Forces in Europe.

Necessity is truly the mother of invention. Glory!

Jag har suttit själv och funderat i dessa banor, det vill säga hur man spårar flygplan och drönare utan eller under radarn. Med den här tekniken så kan man iofs inte se dom komma sett från en mikrofons perspektiv men har man flera så kan man plotta ut kurs och fart och med det är mycket vunnit.

Jag kan tänka mig en fas 2 här där man flyger ut en mikrofon på en drönare, det säg till närheten av en korsning på fiendens sida och sedan får den passivt lyssna efter fordon. När den detekterar ett fordon så sänder den en krypterad signal via exempelvis Lora. Kan eventuellt vara ett komplement till drönarövervakning.
Citera
2024-03-26, 19:21
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag anser inte att Ryssland har någon exklusiv rättighet att ställa krav på andra länder, utan större länder ställer ofta krav på mindre, det är helt enkelt så det är.
Möjligt. Men vi bör bekämpa det. Kraftfullt. Särskilt när det gäller den typ av krav som Ryssland ställer. Dvs att de ska ha veto-rätt i andra länders utrikes- och säkerhetspolitik.

Citat:
Huruvida situationen inte är ideal för Ryssland spelar mindre roll för mig så länge den sammantagna situationen är gynnsam för Sveriges säkerhetsläge. Att konflikten mellan Ryssland och Ukraina har tillåtits urarta på detta vis är verkligen inte bra för Sverige.
Oklart vad du menar med att den har "tillåtits" urarta?
Jag antar att du menar att vi alltid borde ge efter för Rysslands krav (hur orimliga de än är).
Och på något märkligt sätt tror du att denna eftergiftspolitik ska göra Sverige och väst säkrare?
Om historien lär oss något så är det väl att eftergiftspolitik gentemot diktaturer som för en aggressiv expansionspolitik inte funkar.
Citera
2024-03-26, 19:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Inga dialoger i internationella sammanhang sker "på lika villkor", utan de sker utifrån rådande styrkeförhållanden. Ta reda på vad "ljuga" betyder, du verkar inte riktigt förstå det.
Så om Nato skulle ställa krav på Ryssland så bör de vika sig för att inte provocera fram en konflikt med Nato? Eller funkar det bara åt ena hållet?
Citera
2024-03-26, 19:25
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jag anser inte att Ryssland har någon exklusiv rättighet att ställa krav på andra länder, utan större länder ställer ofta krav på mindre, det är helt enkelt så det är. Huruvida situationen inte är ideal för Ryssland spelar mindre roll för mig så länge den sammantagna situationen är gynnsam för Sveriges säkerhetsläge. Att konflikten mellan Ryssland och Ukraina har tillåtits urarta på detta vis är verkligen inte bra för Sverige.

1. Jomen visst är det så, om man inte håller sig till rules of order. Det är därför mindre länder organiserar sig till en större grupp. Ryssland i Europa är ca 110 miljoner innevånare. Största enskilda landet, så i det hänseendet har man styrka. Mot varje enskilt land i Europa, var för sig. Men inte mot ett enat EU eller Nato.

2. Jo, det var ett bekymmer för Sverige, som enskilt land, i en förhandling. Men nu är ett möte med Sverige inte längre aktuellt, då vi ingår i 🇪🇺 och även Nato. Inte bra för Ryssland, istället.
Citera
2024-03-26, 19:34
Medlem
Kaptagons avatar
Ser ut som att Tjeckerna hittat mer artilleri ammunition.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1772653707378798728?t=uZNrfQHCsG0h8leUuF-apg&s=19
Citera
2024-03-26, 19:45
Medlem
Citat:

Vem menar du skulle ha mandat att utesluta t ex Polen ur Nato? Tror du verkligen att de gagnar någon säkerhet om USA kommer överens med Ryssland om att i strid med Natos stadgar och beslutsordning utesluta länder? Tycker Ryssland att länder i dess närhet inte ska vara med i Nato så får ryssarna väl ta den diskussionen i bilaterala samtal.
Citera
2024-03-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så om Nato skulle ställa krav på Ryssland så bör de vika sig för att inte provocera fram en konflikt med Nato? Eller funkar det bara åt ena hållet?
En bra fråga som jag ställt till andra som Arnstad. Då ska visst den starka visa hänsyn till regler, lagar avtal och vara snälla och pacifistiska. Det är bara Ryssland som får ställa krav med den starkares rätt.
Citera
2024-03-26, 20:00
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:

1. Ryssland styrs i princip av ett maffiagäng som sett/ser till att roffa åt sig så mycket de kan av landets rikedomar, och agerar utifrån att öka sin egen makt, inte på något sätt ryska folkets bästa. De har ju totalt sänkt sitt eget land istället för att försöka utveckla det. Varför ligger det i någons intresse alls (förutom Putins) att böja sig för ett sådant lands vilja?

2. Att Ryssland ställde ultimatum mot Sverige 2021 och krävde inflytande över Sveriges självbestämmande tycker du alltså var bra, och att vi i Sverige ska böja oss för Putins vilja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in