Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Det finns väl egentligen redan såväl hårdvara som mjukvara utvecklat för att mäta in och triangulera ljud ( Fanns för några år sedan system för att identifiera skottlossning i städer bland annat / sedan hade man i flygets barndom helt vanliga lyssnartrattar man vred för att identifiera källor . Hydrofoner kan användas för att lyssna efter valar och TU95 osv osv )
Vad som är nytt är väl egentligen hur Ukraina löst problemet ? Samt hur de sorterar datan från alla dessa enheter samt att de inte lagt dom pengarna ett modernt " lyssnar system " kostar .
Det nya, i alla fall för mig är att det används för att spåra drönare och kanske även flygplan/helikoptrar. Men som du säger, redan under ww1 så hade man lyssnartrattar, dom stationerna ringde eller telegraferade in till sambandscentralen och där kunde dom plotta ut riktning och hastighet.
Det är väl kanske jag som är lite för imponerad över dom här småskaliga enkla lösningarna som dom hittar på här i kriget. En standard Androidtelefon borde ha all processorkraft som behövs för att klassificera och sända in data till en central server, billigt är det också.
Jag satt och kikade lite på systemen för att upptäcka pistolskott, en marknad som fortfarande är starkt i USA. Men rent kostnadsmässigt så hittade jag det här.
https://www.policechiefmagazine.org/the-hidden-costs-of-police-technology/
Citat:
Typical vendor costs for AGDS are around $65-90,000 per mile per year,
Det borde nog stå square mile i ovanstående så jag räknar på det. Så en square mile är 2.59 kvadratkilometer. Ta den lägre siffran för kostnaden för kommersiella system Usd 68K (ca 700k sek) och det landar på 2,7 miljoner sek årligen per kvadratmil, det blir många Androidtelefoner det. Men visst, systemen för att upptäcka pistolskott är tänkta för stadsmiljö och kräver nog mer sensorer per ytenhet.