2024-03-26, 20:06
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1772679741994041669

Jag har suttit själv och funderat i dessa banor, det vill säga hur man spårar flygplan och drönare utan eller under radarn. Med den här tekniken så kan man iofs inte se dom komma sett från en mikrofons perspektiv men har man flera så kan man plotta ut kurs och fart och med det är mycket vunnit.

Jag kan tänka mig en fas 2 här där man flyger ut en mikrofon på en drönare, det säg till närheten av en korsning på fiendens sida och sedan får den passivt lyssna efter fordon. När den detekterar ett fordon så sänder den en krypterad signal via exempelvis Lora. Kan eventuellt vara ett komplement till drönarövervakning.

Det finns väl egentligen redan såväl hårdvara som mjukvara utvecklat för att mäta in och triangulera ljud ( Fanns för några år sedan system för att identifiera skottlossning i städer bland annat / sedan hade man i flygets barndom helt vanliga lyssnartrattar man vred för att identifiera källor . Hydrofoner kan användas för att lyssna efter valar och TU95 osv osv )

Vad som är nytt är väl egentligen hur Ukraina löst problemet ? Samt hur de sorterar datan från alla dessa enheter samt att de inte lagt dom pengarna ett modernt " lyssnar system " kostar .
Citera
2024-03-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nu var det inte mig du ställde frågan till, men vad är det som är konstigt med att inte stödja Ukraina och Nato i denna konflikt om man är svensk? Och varför ska en inställning grunda sig på huruvida det svenska eller det ryska samhället är att föredra?

Ryssland kan väl få vara som det är. När det sedan gäller konflikten så är ryssarnas inställning inte helt orimlig utifrån deras horisont, dessutom har de flera gånger försökt att förhandla fram en lösning för att tillgodose deras farhågor. Väst har när det gäller detta inte visat annat än arrogans och satsat på att provocera. Och nu är vi här.
Ryssland får vara som det är inom sina egna gränser och ge fan i att invadera sina grannländer. OK?
Citera
2024-03-26, 20:10
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så om Nato skulle ställa krav på Ryssland så bör de vika sig för att inte provocera fram en konflikt med Nato? Eller funkar det bara åt ena hållet?

Självklart ska Nato ställa krav. Om Ryssland skulle överge Königsberg skulle Baltikum, Sveriges, Danmarks och Polens säkerhet stärkas avsevärt. Så det är ju ett högst rimligt krav för Nato att driva och för Ryssland att medge för att undvika konflikt. Eller hur Arnstad?
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-03-26 kl. 20:20.
Citera
2024-03-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Ryssland får vara som det är inom sina egna gränser och ge fan i att invadera sina grannländer. OK?
Det kan bli så där om någon part känner sig hotad. Så det är väl egentligen inget nytt alls när det gäller konflikter.
Citera
2024-03-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Det kan bli så där om någon part känner sig hotad. Så det är väl egentligen inget nytt alls när det gäller konflikter.

Mycket känslor. Ryssland får kanske skärpa sig inte låta sig styras av känslor så kan de säkert vara tillbaka i värmen om 70-80 år
Citera
2024-03-26, 20:22
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Men är vi då överens om att Ryssland ska överge Königsberg? Det är ju en risk för oss i väst och grogrund för konflikter.
Citera
2024-03-26, 20:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Ser ut som att Tjeckerna hittat mer artilleri ammunition.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1772653707378798728?t=uZNrfQHCsG0h8leUuF-apg&s=19

Från nån av Brics-länderna kanske... Ryssarnas "stabila" partners?

Glory to Ukraine!!!
Citera
2024-03-26, 20:28
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det finns väl egentligen redan såväl hårdvara som mjukvara utvecklat för att mäta in och triangulera ljud ( Fanns för några år sedan system för att identifiera skottlossning i städer bland annat / sedan hade man i flygets barndom helt vanliga lyssnartrattar man vred för att identifiera källor . Hydrofoner kan användas för att lyssna efter valar och TU95 osv osv )

Vad som är nytt är väl egentligen hur Ukraina löst problemet ? Samt hur de sorterar datan från alla dessa enheter samt att de inte lagt dom pengarna ett modernt " lyssnar system " kostar .

Det nya, i alla fall för mig är att det används för att spåra drönare och kanske även flygplan/helikoptrar. Men som du säger, redan under ww1 så hade man lyssnartrattar, dom stationerna ringde eller telegraferade in till sambandscentralen och där kunde dom plotta ut riktning och hastighet.

Det är väl kanske jag som är lite för imponerad över dom här småskaliga enkla lösningarna som dom hittar på här i kriget. En standard Androidtelefon borde ha all processorkraft som behövs för att klassificera och sända in data till en central server, billigt är det också.

Jag satt och kikade lite på systemen för att upptäcka pistolskott, en marknad som fortfarande är starkt i USA. Men rent kostnadsmässigt så hittade jag det här.

https://www.policechiefmagazine.org/the-hidden-costs-of-police-technology/
Citat:
Typical vendor costs for AGDS are around $65-90,000 per mile per year,

Det borde nog stå square mile i ovanstående så jag räknar på det. Så en square mile är 2.59 kvadratkilometer. Ta den lägre siffran för kostnaden för kommersiella system Usd 68K (ca 700k sek) och det landar på 2,7 miljoner sek årligen per kvadratmil, det blir många Androidtelefoner det. Men visst, systemen för att upptäcka pistolskott är tänkta för stadsmiljö och kräver nog mer sensorer per ytenhet.
Citera
2024-03-26, 20:30
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Men är vi då överens om att Ryssland ska överge Königsberg? Det är ju en risk för oss i väst och grogrund för konflikter.

Men det där gäller bara ensidigt enligt rysspolarnas logik. Det är bara ryssen som får ställa krav och domdera grannländer. För alla andra är det helt förbjudet.
Citera
2024-03-26, 20:33
Medlem
Citat:

Nej, du har rätt – sista gången ett land i Europa kände sig hotat, och därför startade ett imperialistiskt territoriellt anfallskrig, var när Nazityskland lät sina trupper beskjutas av sina egna trupper vid den tysk-polska gränsen 1939 och därmed startade andra världskriget. Men det är faktiskt också en ganska logisk referenspunkt, eftersom Putin kopierar allt som Hitler gjorde en för en.
Citera
2024-03-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det nya, i alla fall för mig är att det används för att spåra drönare och kanske även flygplan/helikoptrar. Men som du säger, redan under ww1 så hade man lyssnartrattar, dom stationerna ringde eller telegraferade in till sambandscentralen och där kunde dom plotta ut riktning och hastighet.

Det är väl kanske jag som är lite för imponerad över dom här småskaliga enkla lösningarna som dom hittar på här i kriget. En standard Androidtelefon borde ha all processorkraft som behövs för att klassificera och sända in data till en central server, billigt är det också.

Jag satt och kikade lite på systemen för att upptäcka pistolskott, en marknad som fortfarande är starkt i USA. Men rent kostnadsmässigt så hittade jag det här.

https://www.policechiefmagazine.org/the-hidden-costs-of-police-technology/

Det borde nog stå square mile i ovanstående så jag räknar på det. Så en square mile är 2.59 kvadratkilometer. Ta den lägre siffran för kostnaden för kommersiella system Usd 68K (ca 700k sek) och det landar på 2,7 miljoner sek årligen per kvadratmil, det blir många Androidtelefoner det. Men visst, systemen för att upptäcka pistolskott är tänkta för stadsmiljö och kräver nog mer sensorer per ytenhet.

Det klassiska moppeljudet från shahedsen är nog rätt enkelt att selektera för. Det är nog som på havet mot mindre mål att man oftast inte har någon nytta av radarn utan måste använda andra metoder. Krävs ju inte heller mycket för att kunna flytta över marktrupper när man vet att det kommer att flyga in drönare över ett visst område.
Citera
2024-03-26, 20:36
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Men det där gäller bara ensidigt enligt rysspolarnas logik. Det är bara ryssen som får ställa krav och domdera grannländer. För alla andra är det helt förbjudet.

Men det är det vi måste ändra på. En fredsplan för Ukraina vore att Ryssland övergav Königsberg. Det och att de lämnar Ukraina, så röstar jag för släppta sanktioner. Vi måste börja ställa krav som ryssen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in