2024-03-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, det finns nån sorts rysk stolthet som trumfar det mesta inklusive logik och sunt förnuft. Putin är onekligen ganska duktig på att exploatera detta.
Många kloka människor har sagt att Ryssland är som en gåta inuti en annan gåta och att man aldrig som västerlänning kan förstå den ryska mentaliteten.
Efter att Putin drog på semester till Ukraina har ju bilden blivit mycket klarare nu som vi varje dag ser exempel på rysk missanpassad stolthet, omvänd logik och bristen på sunt förnuft.
Citera
2024-03-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Många kloka människor har sagt att Ryssland är som en gåta inuti en annan gåta och att man aldrig som västerlänning kan förstå den ryska mentaliteten.
Efter att Putin drog på semester till Ukraina har ju bilden blivit mycket klarare nu som vi varje dag ser exempel på rysk missanpassad stolthet, omvänd logik och bristen på sunt förnuft.

Det klassiska citatet kommer från en av de största statsmännen genom tiderna, Winston Churchill. Han sa: "Ryssland är en rebus insvept i ett mysterium inne i en gåta”.
Citera
2024-03-26, 14:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Mycket snack om tvättmaskiner, troll och varandra i tråden.
Många inlägg raderade, varningar utfärdade.

/Mod
Citera
2024-03-26, 15:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om vi leker med tanken att du är svensk. Varför hejar du på Ryssland. Vad i det ryska samhället tycker du är bättre än i det svenska?

Eller är det bara så att du tror kriget tar slut om Ryssland vinner mot Ukraina?

Nu var det inte mig du ställde frågan till, men vad är det som är konstigt med att inte stödja Ukraina och Nato i denna konflikt om man är svensk? Och varför ska en inställning grunda sig på huruvida det svenska eller det ryska samhället är att föredra?

Ryssland kan väl få vara som det är. När det sedan gäller konflikten så är ryssarnas inställning inte helt orimlig utifrån deras horisont, dessutom har de flera gånger försökt att förhandla fram en lösning för att tillgodose deras farhågor. Väst har när det gäller detta inte visat annat än arrogans och satsat på att provocera. Och nu är vi här.
Citera
2024-03-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Finns det några onedskjutbara ryska missilvarianter som inte skjutits ner än?

Jag tror all marknadsföring av det ryska skrotet är ett fall för konsumentombudsmän världen över.

Det talades ifrån Ukrainskt håll om att man inte kunde skjuta ner dessa:
9М723 – Iskander-M ballistic missile
9M79M – OTR21 Tochka missile
Kh-22 – Supersonic long-range cruisemissile
R-800 – Onyx land-based cruisemissile
Kh-31P – Air-to-surface anti-radar missile
samt MLRS missiler
Men det verkar som om man eventuellt plockat ner några Iskander häromdagen
Citera
2024-03-26, 15:21
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nu var det inte mig du ställde frågan till, men vad är det som är konstigt med att inte stödja Ukraina och Nato i denna konflikt om man är svensk? Och varför ska en inställning grunda sig på huruvida det svenska eller det ryska samhället är att föredra?

Ryssland kan väl få vara som det är. När det sedan gäller konflikten så är ryssarnas inställning inte helt orimlig utifrån deras horisont, dessutom har de flera gånger försökt att förhandla fram en lösning för att tillgodose deras farhågor. Väst har när det gäller detta inte visat annat än arrogans och satsat på att provocera. Och nu är vi här.

Problemet är väl att vi med lite historisk kunskap ser tydliga paralleller bakåt som gör att man ser att Ryssland måste stoppas innan de går för långt. Sen har jag svårt att se att man ska falla undan för Rysslands paranoia. Om Ryssland inte hotar världen, hotar inte världen Ryssland. Att gemene man sedan föredrar en europeisk fri nation på väg mot demokrati och frihet, framför den aggressiva fascistiska ryska diktaturen, kan inte vara svårt att förstå. Motsatsen däremot, att föredra en fascistisk diktatur är svårförståeligt. Men medlöpare och svagsinta har alltid funnits och utgör väl de där 3% i Sverige som var emot stöd till Ukraina.
Citera
2024-03-26, 15:24
Medlem
Citat:

Visst, Ryssland kan få vara som det är, så länge de håller sig inom sina egna mycket väl tilltagna landsgränser och låter bli att jävlas med sina grannländer. Men så har det inte sett ut på ganska många år. Och att som svensk stödja eller underlåta att fördöma Putin i hans erövringskrig är helt oförenligt med normal västerländsk moraluppfattning. Det är liksom inte för inte han är efterlyst av ICC.

En fråga i ämnet bara: vad är anledningen till att Ryssland ska få "vara som det är" när ryssen inte låter Ukraina vara som det är eller vill vara?
Citera
2024-03-26, 15:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Problemet är väl att vi med lite historisk kunskap ser tydliga paralleller bakåt som gör att man ser att Ryssland måste stoppas innan de går för långt. Sen har jag svårt att se att man ska falla undan för Rysslands paranoia. Om Ryssland inte hotar världen, hotar inte världen Ryssland. Att gemene man sedan föredrar en europeisk fri nation på väg mot demokrati och frihet, framför den aggressiva fascistiska ryska diktaturen, kan inte vara svårt att förstå. Motsatsen däremot, att föredra en fascistisk diktatur är svårförståeligt. Men medlöpare och svagsinta har alltid funnits och utgör väl de där 3% i Sverige som var emot stöd till Ukraina.

Det handlade ju i stort bara om att implementera minskavtalen och få stopp på krigshandlingarna i Donbas. Helt enkelt att se till att det man redan kommit överens om skulle genomföras.
Senast redigerad av Arnstad 2024-03-26 kl. 16:16.
Citera
2024-03-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Har du någon källa på det där med 3 procent?
Citera
2024-03-26, 16:16
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Det handlade ju i stort bara om att implementera Minsk avtalen och få stopp på krigshandlingarna i Donbas. Helt enkelt att se till att det man redan kommit överens om skulle genomföras.

Handlar det egentligen om Donbass?
2004 i valet som ogiltigförklarades, vann ryssvännen Viktor Janukovytj.
Man kan misstänka att han hade ett visst stöd från Kreml på olika sätt.
Redan 2008 började Putin med arga utspel.
Århundradets största katastrof... var inte Donbass
NWO har varit slagord. Som betyder: "jag vill att ni ser mig, fruktar mig och jag vill bestämma, som vi ryssar gjorde förr"
Och det får han väl tycka, på sin sida av gränsen.

Så Donbass? Minskavtal?
Nä, det tror jag inte.
Citera
2024-03-26, 16:30
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Har du någon källa på det där med 3 procent?

Det är notoriskt om man varit aktiv i tråden, men visst: https://sweden.representation.ec.europa.eu/news/svenskarnas-stod-till-ukraina-ar-fortsatt-starkt-visar-ny-eurobarometer-undersokning-2023-12-21_sv Ganska färsk undersökning.
Citera
2024-03-26, 16:34
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Det handlade ju i stort bara om att implementera minskavtalen och få stopp på krigshandlingarna i Donbas. Helt enkelt att se till att det man redan kommit överens om skulle genomföras.

Nu verkar du ju svara någon annan än mig då det inte har att göra med det du citerar men Minskavtalen tillkom ju för att stoppa den ryska aggressionen, lite som Munchenavtalet, men tyvärr levde inte ryssarna upp till avtalen, och därför inte heller Ukraina, och så fortsatte kriget mellan 2014 och 2022 när Ryssland gick till fullt angrepp.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-03-26 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in