2024-03-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Så här ser en hypotes ut:

GM-SE springer ner för DBG

Han tar höger på Regeringsgatan.

Ser en polisbil komma emot honom, svänger höger in på Brunnsgatan.

Korsar Malmskillnadsgatan

Gatan heter nu Apelbergsgatan och fortsätter på den.

Tar höger in på Luntmakargatan.

Går in på Bohemia

Ut från Bohemia till mordplatsen och sedan till Skandia.

Kortfattat: GM-SE kan både springa på DBG och glida in på Bohemia.

Jo, och jag vet att riktiga «hitmen» använder en teknik där man vänder om och går mot brottsplatsen om polisen dyker upp. Man anhåller faktiskt inte människor på väg in mot en brottsplats.

Det har jag läst i en bok.

Men när jag inte tror på Bohemia- teorin är det på grund av tidslinjen. Det måste ha varit en jäävligt snabb visit på Bohemia isåfall. Varför gå in där liksom?

Men för all del, suget efter alkohol måste ju ha varit helt extremt just då.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-03-26 kl. 15:20.
Citera
2024-03-26, 15:22
Medlem
Citat:
Du uttrycker dig som du sitter på svaret.

Du vet att du inte gör det va?

Sitter absolut inte på svaret. Jag liksom andra försöker tolka mordet efter det som vi vet idag. Alla har olika åsikter och det är väl det som för debatten vidare.
Citera
2024-03-26, 15:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Japp, med Sickan Carlsson som underhållare.

Det KAN ha varit så.

Är det inte ett konstigt sätt att döma folk på?

Till sist mynnar vi ju ut i ett samhälle där en demagog säger till oss att det som kan ha varit faktiskt är sant.

Vad gjorde du själv 1986? Jag har inget alibi, och är förmodligen svårare att komma runt än Engström. Dessutom har jag setts plocka infoblad från EAP... bara en sådan sak, och sett Palme på Götaplatsen, och pratat med Sten Andersson.

Just det faktum att vi har så mycket info om Engström, gör honom lättare att komma runt.

Min morsa är mer misstänkt med ett sådant tänkande.

KPs framställning är ett totalt haveri.

Spåret att SE kan ha varit i maskopi med Sickan Carlsson är mycket intressant..
https://www.youtube.com/watch?v=GhBehR9AvWg

Alf E och Sickan C bodde bokstavligen "grannar" på Kungsholmen så kände SE Alf E så kände han nog Sickan C också.

Sickan C medverkade i många filmer med militärtema så hon var väl förtrogen med hur skjutvapen såg ut och hanterades även om man ofta använde annat än skarpa vapen vid filminspelning. Det kan ha varit Sickan C som gömde startpistolen som hittades på Markvardsgatan efter mordet, för att avleda uppmärksamheten från GM-SE som samtidigt med hala sulor och blå "smaloverall" dumpade det riktiga mordvapnet under isen på Långtjärnen.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-26 kl. 15:25.
Citera
2024-03-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, och jag vet att riktiga «hitmen» använder en teknik där man vänder om och går mot brottsplatsen om polisen dyker upp. Man anhåller faktiskt inte människor på väg in mot en brottsplats.

Men när jag inte tror på Bohemia- teorin är det på grund av tidslinjen. Det måste ha varit ett jäävligt snabb visit på Bohemia isåfall. Varför gå in där liksom?

Ja det där har jag hört , läst också.

Kommer du ihåg vilken bok eller var du läst detta?

GM-SE besök på Bohemia, kan mer vara för att:

1. Hämta andan

2. Gömma sig/smälta in

3. Tänka ut vad han ska göra nu

4. Lugna nerverna med en liten öl aka galopp
Citera
2024-03-26, 15:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja det där har jag hört , läst också.

Kommer du ihåg vilken bok eller var du läst detta?

"Författaren" Thomas Pettersson har skrivit en bok där mördaren vänder om och återvänder till mordplatsen.

Så visst förekommer denna osannolika tanke bland författare i alla fall.

Edit: Det mesta TP skrivit verkar vara direkt plagiat av vad andra redan skrivit så jag kom på att författaren Lars Larsson använt ett liknande tema i en bok som heter "Natonens fiende". TPs bok är en karbonkopia på denna bok. Även här återvänder den påhittade mördaren till mordplatsen.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-26 kl. 15:42.
Citera
2024-03-26, 15:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Men när jag inte tror på Bohemia- teorin är det på grund av tidslinjen. Det måste ha varit en jäävligt snabb visit på Bohemia isåfall. Varför gå in där liksom?

De som sett SE inne på Bohemia efter mordet har reagerat på att han sätter sig vid ett bord några minuter utan att beställa något innan han lämnar restaurangen igen.

Det motsvarar ungefär de minuter som saknas i SEs berättelse om vad ambulanspersonalen gjorde på mordplatsen.

Vittnet SE är verkligen ingen gåta.
Citera
2024-03-26, 16:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Fastän han redan hade roat sig på kontoret?

Alls inte omöjligt att SE var in på Bohemia och blev igenkänd. Troligen efter hans TV-framträdande i april.

Polisen kan ha trott att det var mordkvällen som avsågs.

Men om han nu var in på mordkvällen, vilken tid var det i så fall? Den som var in efter skotten var ju lik CP ...

Dessutom oklart när puben på Bohemia stängde ...
Citera
2024-03-26, 16:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fastän han redan hade roat sig på kontoret?

Alls inte omöjligt att SE var in på Bohemia och blev igenkänd. Troligen efter hans TV-framträdande i april.

Polisen kan ha trott att det var mordkvällen som avsågs.

Men om han nu var in på mordkvällen, vilken tid var det i så fall? Den som var in efter skotten var ju lik CP ...

Dessutom oklart när puben på Bohemia stängde ...

Dalulven med trådens i särklass kassaste läsförståelse:

- Tror att "angående mordnatten" betyder "efter SEs TV-framträdande i april".
- Tror att polisen tar fel på datum.
- Tror att personen som känt igen SE inne på Bohemia är samma person som tycker personen liknade CP.
- Klarar inte av att läsa innantill på bilder från mordplatsen att Bohemia stängde 24.00 på mordnatten.

Edit: Inte undra på att Dalulven tror på vuxensagan att SE sköt OP utan varken mordvapen eller motiv.
Citera
2024-03-26, 16:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Författaren" Thomas Pettersson har skrivit en bok där mördaren vänder om och återvänder till mordplatsen.

Så visst förekommer denna osannolika tanke bland författare i alla fall.

Edit: Det mesta TP skrivit verkar vara direkt plagiat av vad andra redan skrivit så jag kom på att författaren Lars Larsson använt ett liknande tema i en bok som heter "Natonens fiende". TPs bok är en karbonkopia på denna bok. Även här återvänder den påhittade mördaren till mordplatsen.
TP la upp bollen på straffpunkten
https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget-stig-engstrom/

och KP fick skjuta in straffen ...
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4740s
... utan att tacka TP.

Det här var något LL inte hade med i sin bok.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-03-26 kl. 16:20.
Citera
2024-03-26, 16:20
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Vad jag förstår har personal på Bohemia medverkat i tidningsintervjuer? Jag har hört talas om SvD och kan även se i tidningsarkivet att Expressen varit där 1986, även om jag inte får fram hela texten.

Kan man läsa dessa artiklar någonstans?
Citera
2024-03-26, 16:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Vad jag förstår har personal på Bohemia medverkat i tidningsintervjuer? Jag har hört talas om SvD och kan även se i tidningsarkivet att Expressen varit där 1986, även om jag inte får fram hela texten.

Kan man läsa dessa artiklar någonstans?

SE har varit med på bild i SvD sönd 2 mars 1986 där det framgick att han deltagit i livräddningsförsöken på OP.

Den enda personal jag känner till från Bohemia som förekommer i pressen är en kock som intervjuas i april 1986 tror jag. Liten bild men namngiven. Något reportage om "mördarens flyktväg"...

Att kontakta den namngivna Bohemiakocken är en frisk idé för Otto Ekevi kanske? Jag vill minnas att artikeln var publicerad i Expressen.

Även ägaren till Bohemia förekommer vid enstaka tillfällen i media, men jag är osäker om han ingår i vad du beskriver som "personal".

Edit: Jag har tittat på dessa artiklar och de ger inga upplysningar om SEs besök om det var något i den riktningen du tänkte.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-26 kl. 16:36.
Citera
2024-03-26, 16:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Dalulven med trådens i särklass kassaste läsförståelse:

- Tror att "angående mordnatten" betyder "efter SEs TV-framträdande i april".
- Tror att polisen tar fel på datum.
- Tror att personen som känt igen SE inne på Bohemia är samma person som tycker personen liknade CP.
- Klarar inte av att läsa innantill på bilder från mordplatsen att Bohemia stängde 24.00 på mordnatten.

Edit: Inte undra på att Dalulven tror på vuxensagan att SE sköt OP utan varken mordvapen eller motiv.

Som jag redan har berättat för dig ett antal gånger är det inte de två kvinnorna som gör CP-observationen. Det är en kvinna i ett annat sällskap.

I övrigt handlar det om vanlig enkel källkritik.

P.S. Lustigt att både "CP" och "SE" var inne på Bohemia samtidigt, enligt din tolkning och förståelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in