2024-03-25, 18:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
2017 menar PH att det förmodligen inte var han som skrev de två promemoriorna om SE som tillskrivs honom. Men det var han som hittade "Hessenlappen". Den är bifogad pm:et daterat 5/6 1986. PH erinrar sig att han fiskade upp den ur papperskorgen när SE var på sin sommarsemester.

Det framstår som udda att ta ut sin sommarsemester i början av juni eller kanske till och med i slutet av maj (lappen hittades förmodligen inte samma dag som pm:et skrevs ut). Att göra så torde haft någon särskild anledning.

Den dateringen kan inte stämma. PH säger i förhöret med Skoglund den 9:e juni att han jobbar på ett PM som han ska lämna in "så småningom".

Då kan det knappast vara inlämnat fyra dagar tidigare?

Kan det vara inlämnat 5:e juli?

Då kan SE-kusten ha varit klar ...
Citera
2024-03-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, men det är ingen trevlig upplevelse.

Vad värre är: Folk kan ta sig ner.
Och åker man rulltrappan har man ingen översikt och har kontroll om nån följer efter.

Känslan att känna sig instängd kan spelat in om man tagit rulltrappan.

Kontroll
Citera
2024-03-25, 20:31
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Finns några som helst bevis för att 1. PU egentligen trodde att det var en konspiration? 2. Att de medveten valde en syndabock?
Den annars rätt klipska Wall är totalt ute och cyklar här. Polisen utreder ju helt enkelt konspirationsspåret i botten. Och drar sedan slutsatsen att sådan troligtvis ej föreligger. Wall drar däremot slutsatsen att eftersom de utredde saken så noga så måste det finnas? Att de mörkar sina resultat? Man tar sig för pannan.

Frustrerande nog hittar jag inte länken nu men bara i veckan så läste jag protokoll från KPs möten. Namn var maskade men jag tyckte nog det framgick att man godtar SE som ensamagerande åtminstone något år före presskonferensen. (Någon annan som vet vilket dokument jag menar?)

(I samma samling protokoll framgår även att man gör ”det optimistiska utspelet” i media för att pressa Stigs anhöriga att lägga korten på bordet inför övermakten.)
Citera
2024-03-25, 20:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
På läktaren? Det går inte att se något av händelsen på grund av barackerna? Först ska man också lokalisera ljudkällan. Även om man hör ett ljud så är det inte säkert att man förstår vad det är. LJ förstod möjligen, eftersom han såg en kropp falla framåt, eller en del av en kropp "falla in i bild"? Men visst, synd att ingen mötte GM i trappen ... Då hade nog en del frågor varit lösta.

Hur beskrev LJ ljudbilden?

För högt? För lågt? Snärtigt?

Är det rätt att misstänka LJ för mordet?
Citera
2024-03-25, 20:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Den annars rätt klipska Wall är totalt ute och cyklar här. Polisen utreder ju helt enkelt konspirationsspåret i botten. Och drar sedan slutsatsen att sådan troligtvis ej föreligger. Wall drar däremot slutsatsen att eftersom de utredde saken så noga så måste det finnas? Att de mörkar sina resultat? Man tar sig för pannan.

Frustrerande nog hittar jag inte länken nu men bara i veckan så läste jag protokoll från KPs möten. Namn var maskade men jag tyckte nog det framgick att man godtar SE som ensamagerande åtminstone något år före presskonferensen. (Någon annan som vet vilket dokument jag menar?)

(I samma samling protokoll framgår även att man gör ”det optimistiska utspelet” i media för att pressa Stigs anhöriga att lägga korten på bordet inför övermakten.)

Det dokument du menar har väl GW använt som synopsis i sin bok? Det är länkat här i tråden.

Man borde krossa knäskålarna på ME för att få henne att erkänna att SE mördade OP.

Det är ju mer stake i KP än fegisen Ölvebro som skyggade för krossade knäskålar. När det gäller att peka ut SE som misstänkt måste alla medel vara tillåtna!

Edit: kanske tejpa en plastpåse över huvudet på ME och tvinga henne springa 400 meter anaerob hinder tills hon erkänner att SE mördade OP.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-25 kl. 20:59.
Citera
2024-03-25, 21:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola

Det jag inte förstår är att ingen verkar reagera på Walls rubriksättningar

Han säljer sin bok som om den ska påvisa att Engström valdes ut som en syndabock av en utredning som inte lyckades driva i land de som de egentligen trodde på. Inget av det har något som helst stöd i verkligheten. Och det absolut värsta är att det har inte ens stöd i boken! Wall försöker inte ens ta bollen i mål. Det är bara en rubriksättning!

Precis som du är inne på. Det närmaste vi kommer är att Wall "avslöjar" (det är enbart Wall som anser att det var en hemlighet från första början dock) att PU ett tag där gjorde en djupdykning i Stay behind och falmskärmsjägare osv. Det är på riktigt allt!
Hur man går från det till att Engström blev en planerad syndabock är helt omöjligt för mig att förstå.

Problemet med Wall är att han inte tar något som helst ansvar för vad han säger eller skriver genom att alltid säga: "Jag säger inte att det är så. Men det kan vara så".

Han säljer sig själv som en "objektiv observartör". En oberoende journalist.
Oberoende my ass

Allt är en konspiration enligt honom.
Och jag förstår faktiskt inte varför han inte är allmänd för förtal här.
Jag menar. Det är inte ens indirekt han hävdar att PU har valt ut en syndabock!
Citera
2024-03-25, 22:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur beskrev LJ ljudbilden?

För högt? För lågt? Snärtigt?

Är det rätt att misstänka LJ för mordet?

Uppfattade det som att vi diskuterade möjligheten att registrera dådet uppifrån trappen. Men om man tittar på exempelvis Bild 11 i polisens foton från brottsplatsen så går det inte att se någonting av det hela:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgc3pwvxQDOCF3vTFjvXezpqFuYPFkBzwGtChsHjDLghS 1Ggt_acJrzEIvzUh2fu_wX40J-fd7Lq_DWM5WjPhH5yrYw5XZ5 HOZepU2_BRnMuU9_JeydK0IJ1MorymaxsrVgs5ybQAk15sg/s1600/2+Blodp%C3%B6len+13.jpg

GM beskrivs som märkbart längre än LOP. LJ är märkbart kortare än LOP.

Men ge det hundra år och en Ursprungligen-klon kommer föreslå LJ som GM.

När diverse detaljer har fallit i glömska ... Exempelvis: Hur sprang CA egentligen?

Då är det lättare att föra fram spännande "kandidater".
Senast redigerad av Dalulven 2024-03-25 kl. 22:15.
Citera
2024-03-25, 22:33
Medlem
Citat:
Om man har att välja mellan en rulltrappa och en vanlig trappa vid flykt väljer man den senare?

Där har man mer kontroll.

Men ser man på avstånd att rulltrappan är i rörelse och ingen annan åker i den ...

Ja, då tar man förstås rulltrappan eftersom det går fortare.

Men GM hade ingen sådan överblick.

Jo, men i ursprungligens värld satt vel Engström på Bohemia och funderade på vilken trappa han skulle använda. I solida vinterskor.
Citera
2024-03-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men i ursprungligens värld satt vel Engström på Bohemia och funderade på vilken trappa han skulle använda. I solida vinterskor.
GM-Se kan varit på Bohemia också.
Citera
2024-03-26, 02:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
GM-Se kan varit på Bohemia också.

Japp, med Sickan Carlsson som underhållare.

Det KAN ha varit så.

Är det inte ett konstigt sätt att döma folk på?

Till sist mynnar vi ju ut i ett samhälle där en demagog säger till oss att det som kan ha varit faktiskt är sant.

Vad gjorde du själv 1986? Jag har inget alibi, och är förmodligen svårare att komma runt än Engström. Dessutom har jag setts plocka infoblad från EAP... bara en sådan sak, och sett Palme på Götaplatsen, och pratat med Sten Andersson.

Just det faktum att vi har så mycket info om Engström, gör honom lättare att komma runt.

Min morsa är mer misstänkt med ett sådant tänkande.

KPs framställning är ett totalt haveri.
Citera
2024-03-26, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Japp, med Sickan Carlsson som underhållare.

Det KAN ha varit så.

Är det inte ett konstigt sätt att döma folk på?

Till sist mynnar vi ju ut i ett samhälle där en demagog säger till oss att det som kan ha varit faktiskt är sant.

Vad gjorde du själv 1986? Jag har inget alibi, och är förmodligen svårare att komma runt än Engström. Dessutom har jag setts plocka infoblad från EAP... bara en sådan sak, och sett Palme på Götaplatsen, och pratat med Sten Andersson.

Just det faktum att vi har så mycket info om Engström, gör honom lättare att komma runt.

Min morsa är mer misstänkt med ett sådant tänkande.

KPs framställning är ett totalt haveri.
Jag har inte pratat om dig eller KP.

Jag lyfter fram att både GM-SE och vittnet-SE kan tagit en paus inne på Bohemia.

Skulle SE bli bekräftad som mannen som gick in på Bohemia efter skotten, så säger inte det nått om skuldfrågan.

Vad du har för åsikter om utredningen skiter jag fullständigt i.
Citera
2024-03-26, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag har inte pratat om dig eller KP.

Jag lyfter fram att både GM-SE och vittnet-SE kan tagit en paus inne på Bohemia.

Skulle SE bli bekräftad som mannen som gick in på Bohemia efter skotten, så säger inte det nått om skuldfrågan.

Vad du har för åsikter om utredningen skiter jag fullständigt i.

Med tanke på att SE är totalt omöjlig och ointressant som mördare lägger dessa debattörer oerhört mycket tid på honom. Man kan fundera på anledningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in