2024-03-25, 23:35
Medlem
LoanSharks avatar
Är du afrikan?
Citera
2024-03-26, 00:28
Medlem
Har själv en cane corso, han har reagerat liknande vid två tillfällen vilket gjort mig paff. Det visade sig att båda gångerna hade personerna diabetes.. Vet inte om hundar kan känna av det men konstigt sammanträffande när han alltid annars är väldigt social.
Citera
2024-03-26, 00:35
Medlem
Blivit mörkare i hyn?
Citera
2024-03-26, 02:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Har nu två gånger blivit aggressivt bemött av hundar utan att jag upplever mig trigga det beteendet. Tänkte att första hunden nog hade problem men nu börjar det upprepas.

Den första hunden ägs av en kompis. Har träffat den några gånger. Senaste gången morrade den på mig och visade tänderna. Alla andra som var med hade hunden inte några problem med utan bara med mig. Jag var inte påstridig och inte heller hotande på något vis vad jag vet. Ägaren tyckte också det var konstigt.
Och nu senast av en hund hos veterinären när jag hälsade på en hund, den viftade på svansen och slicka mig på handen. Jag klappade den. Därefter morrade den. Det initierades av att ägarna gjorde en kort kommentar om att "där går en kattmänniska" (då jag kom från kattväntrummet). Jag svarade att det inte riktigt stämde och hunden kom fram...

Jag är ingen som överfaller hundarna jag träffar men är heller inte rädd för dem utan hälsar gärna.

Jag har själv haft hundar, både som barn men också som vuxen så jag är han att hantera dem.

Har sedan några år katt och jag undrar om det är lukten av just katt som får hundarna att reagera. Det hände liksom inte förr.

Så vad är det som händer? Jag har knappast ändrat beteende ifrån tidigare kontakter med hundar. Jag gillar ju hundar men börjar efter idag tveka på att hälsa på hundar i framtiden.

Jag misstänker att hunden antingen är besvärad av något som den inte var tidigare. Du kan ju fråga matte eller husse om den börjat morra mot andra människor än dig?

Om så är fallet så är ju felet på hunden själv, och inte någon förändring hos dig.

Eller så kanske du har någon ny lukt som den inte gillar. Kanske lukt av andra djur, sjukdom, stress/ångest, etc. Hundar är extremt känsliga för lukt. Det är så de främst analyserar omgivningen mer än med ögonen, och oftast så de känner in människors sinnesstämningar.
Citera
2024-03-26, 06:39
Medlem
Hundar har mycket känsligt luktsinne. Om en hund som du tidigare träffat utan problem nu börjar morra åt dig, så antyder det att du börjat lukta mycket annorlunda. Förutsatt att du inte plötsligt har börjat slarva med hygienen, så kan det nog bero på någon sjukdom som förändrar din metabolism, t ex någon form av cancer
Citera
2024-03-26, 07:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Har nu två gånger blivit aggressivt bemött av hundar utan att jag upplever mig trigga det beteendet. Tänkte att första hunden nog hade problem men nu börjar det upprepas.

Den första hunden ägs av en kompis. Har träffat den några gånger. Senaste gången morrade den på mig och visade tänderna. Alla andra som var med hade hunden inte några problem med utan bara med mig. Jag var inte påstridig och inte heller hotande på något vis vad jag vet. Ägaren tyckte också det var konstigt.
Och nu senast av en hund hos veterinären när jag hälsade på en hund, den viftade på svansen och slicka mig på handen. Jag klappade den. Därefter morrade den. Det initierades av att ägarna gjorde en kort kommentar om att "där går en kattmänniska" (då jag kom från kattväntrummet). Jag svarade att det inte riktigt stämde och hunden kom fram...

Jag är ingen som överfaller hundarna jag träffar men är heller inte rädd för dem utan hälsar gärna.

Jag har själv haft hundar, både som barn men också som vuxen så jag är han att hantera dem.

Har sedan några år katt och jag undrar om det är lukten av just katt som får hundarna att reagera. Det hände liksom inte förr.

Så vad är det som händer? Jag har knappast ändrat beteende ifrån tidigare kontakter med hundar. Jag gillar ju hundar men börjar efter idag tveka på att hälsa på hundar i framtiden.

Du har troligtvis cancer.
Inte bara hundar utan till och med människor kan lukta/identifiera cancer:
https://x.com/NaturallyFTW/status/1772467269634851257?s=20
Citera
2024-03-26, 07:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Du är ful och luktar piss.
Ful möjligtvis men luktar piss gör jag inte. Dessutom gillar väl hundar pisslukt.
Citera
2024-03-26, 07:31
Medlem
Skyliner.s avatar
Feromoner.

Doften av sjukdom såsom diabetes eller cancer, stress & ångest, vissa mediciner, mående, humör över lag, kan få både hundar, katter och andra djur att markera avstånd.
Även doften av andra djur och framförallt andra djurs mående-

Du skrev att du var hos veterinär.
Om din katt var/är sjuk, eller var otroligt stressad, så kan kattens feromoner ha påverkats, de sitter kvar på dig och saker runt omkring ett bra tag.

Min ena katt reagerar alltid negativt på min andra katt om den varit hos veterinären till exempel. Antagligen för att både katt+ bur stinker stress & ångest.

Hade varit intressant o veta om du ”knäcker koden” - kan det vara din eller din katts feromoner, hundarnas egna stress, eller har du någon sjukdom/äter mediciner- uppdatera gärna vad du kommer fram till 😊

Tillägg- hittade lite snabbt ett projekt från karolinska som är inne på ämnet feromoner.
Borde finnas fortsättning på studien men inget jag har tid att gräva upp precis just nu🙂 https://ki.se/nasp/promoting-social-interaction-through-emotional-body-odours-potion
Citera
2024-03-26, 07:53
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inte för att skrämmas, utan se nedanstående som en anekdot.

En äldre bekant till mig hade ett vuxet barn som hade en hund.
Hunden var sällskaplig och trevlig och tyckte bra om den äldre mannen.
En dag förändrades det rejält.
Hunden ville inte hälsa på honom, och helst inte ens vara i samma rum som honom.
Ingen begrep varför, men kort därefter fick han en cancerdiagnos.
Teorin blev ju att hunden kunde lukta att han var sjuk, och därför ville hålla sig på avstånd från honom.

https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/hundar-kan-identifiera-cancer/
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hundar-luktar-sig-till-cancer
Hundar stöter bort svaga individer ur flocken. Det är en av anledningarna varför hundar söker ensamhet när de mår dåligt eller är sjuka. De vill inte bli kastade.

Jag har självt uppmuntrat min hund att komma till mig när hon mår dåligt. Hon var till en början motvillig att visa svaghet men nu kommer hon till mig för att söka tröst.
Citera
2024-03-26, 08:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Många har nämnt sjukdom som möjlig orsak...

Andra har nämnt beteende både mitt eller hundägarens.

Någon pratar också om negativ energi och den fjärde om dålig hygien.

Jag antar att jag får gå till läkaren om det fortsätter...
Citera
2024-03-26, 08:53
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Hahahaha!

Har du aldrig sett excorsisten?

Katter ser djupt in i själen på dig och avslöjar avvikande beteendet, en människa som katten fräser åt ska man fly, vedertagen gammal sägen Åre is som att man ska ställa ut kakor och mjölk åt originaltomten för att gården ska fungera
Självklart har jag sett Exorcisten. En fantastisk film fast rena fantasier, vilket är självklart eftersom den utgår ifrån en religion och dess skrift som också är fantasier.

Jag hade en gång en märklig bekant. Vet inte vad som var fel på honom men han var en person jag kanske inte skulle ha valt att umgås med om inte han valt mig. Hursomhelst kissade min första katt i hans skor varje gång han kom på besök. Katten pissade aldrig inne annars. Tror katten kände att det var något fel på grabben.
Citera
2024-03-26, 14:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Varg och hund är inte samma. Hunden befinner sig väldigt långt ifrån hunden och jag rekommenderar dig att läsa på lite där.

Sedan så reagerar hundar generellt på män för att de känner sig mindre bekväma med dem än när det kommer till kvinnor. Barn och ungdomar utsätts även för mer hundattacker och bett än vad som sker mot vuxna människor. En hund som är rädd eller har ont kommer morra då det handlar om att få avstånd till en hund, människa eller något som en inte känner sig lugn med. Hundar kan morra åt varandra utan att det handlar om aggressivitet och att det leder till attack.

En hund är domesticerad av människan och har utvecklats evolutionärt för att leva med och bland oss. Vargen är inte det utan normalt ska den vara skygg och hålla sig ifrån oss såvida det inte är en problemvarg som behöver skjutas av för att inte riskera attacker eller att sådana vargar avlar för många kullar med liknande egenskaper då den inte kommer bli tam baserad på oräddhet. Vargar ska inte hållas fångade och det innebär självklart alltid risker med vilda djur som tränades sedan födseln till att röra sig kring människor.

Du kan inte ta in en varg och anse att den ska fungera likt en hund eftersom den inte är en sådan. Vargen har inga intressen av samarbete med människan men det har hunden. Hundar trivs utomordentligt bra med människor och blir lyckliga av vårt sällskap, vår uppmärksamhet och så vidare. Vargen mår bäst med andra vargar i naturen. Annars hade man bara kunnat tagit in varg titt som tätt och koppeltränat den och sedan var det inte ett moln på himlen men så fungerar inte verkligheten.

Alla vilda djur mer eller mindre reagerar negativt på sjuka, skadade medlemmar i flocken. Det är instinkter som våra hundar saknar, istället fungerar de som assistenthundar när människor har en rad olika slags sjukdomar, psykiska som fysiska. Vilket varg aldrig hade gjort.

Nu handlar både trådstart och mitt svar om hundar kan lukta sig till sjukdomar inte om likheter eller skillnader mellan hund och varg.

Jo hund samt varg och säkerligen flera andra djurarter kan reagera på doften av sjukdom och avvikande rörelse mönster mm hos människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in