2024-03-26, 09:29
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Är väl egentligen ingen som pratar om någon större motoffensiv just nu?

Det sista jag hörde och det var för någon månad sedan, det var att det skulle ske på Ukrainas villkor och när dom var redo, vill minnas att det kom från deras nya ÖB. Så denna vår och sommar kan jag tänka mig att man får se Ukraina fortsätta sänka ryska skepp och sätta eld på ryska raffinaderier.

Det plus allt annat roligt dom kan hitta på nu när dom börjat serieproducera egna missiler samt långdistansdrönare.
Citera
2024-03-26, 09:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ambassadören i Warszawa kan väl gå dit och ta emot en not. Denne behöver inte besvara den samma dag.

Jag tror det fungerar ungefär så i "vanliga" relationer, men i "Putinlandet" kan det vara annorlunda. Enbart att gå dit för att ta emot en not kan vara vanskligt rent propagandamässigt.

Sedan är ju uppgiften/påståendet/faktum att Ryssland kringgår bekämpning (eller maximerar räckvidd) genom att gena över NATO-territorium ingen diskussion som vare sig Polen eller Ryssland gärna vill ha.
Citera
2024-03-26, 09:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag undrade bara om er förklaring till stölderna? Varför stjäl ryska soldater tvättmaskiner?

Det finns minst två förklaringar. Den ena 'r att tvättmaskiner utövar en lockelse på på plundrande soldater, så svår att de demonterar dem och skickar hem dem med "vändande fältpost".
Den andra är den lätt ogenomtänkta förklaringen att tvättmaskiner kan konverteras till missiler (eller åtminstone, microprocessorer i styrkretsarna kan omprogrammeras och kraftelektroniken kan användas i militära sammanhang).

Applicerar man ett Ockam-synsätt skall man ta det enklaste: Trupper som skjuter civila, plundrar i största allmänhet och uppmuntras/tillåts till detta av sina befäl kan ju enkelt misstänkas för att försöka skaffa sig de lyxprodukter som deras nazistfiende verkar ha i var och varannan bostad. Girighet, avundsjuka och allmän närighet skall inte underskattas.

Att organiserat ta vara på hushållselektronik för att plundra dessa på komponenter verkar vara alldeles för resurskrävande i förhållande till att smussla in kända kretsar via ett "hjälpsamt" tredje land. elektronik.
Citera
2024-03-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Västmedia snickrar ihop vad de vill, ofta rent hittepå eller hörsägner som förstoras upp och generaliseras. Hörde diú inte att jag använde ordet "propaganda"?

Så ryssarna skickar in tvättmaskiner till sina trupper alltså? https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tuolzj/russians_supplying_troops_with_washing_machines/

Eller varför var den där ryska lastbilen lastad med tvättmaskiner?

Och varför vill de här två Ryska wundersoldaterna ha en tvättmaskin?
https://www.youtube.com/watch?v=jopzkL3BVps Är det i "reverse" kanske? De ger en Ukrainsk familj en tvättmaskin? Det skulle ju i och för sig förklara den första bilden. kan du klargöra vad de ryska soldaterna gör med tvättmaskinerna och vart de kommer ifrån?
Citera
2024-03-26, 09:50
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Jag är svensk, både etniskt och i fråga om moedborgarskap, och vet förmodligen mer om både svensk, europeisk och rysk historia än du gör. Men till skillnad från Kiev/NATO-kramarna här på forumet klarar jag av att hantera information och nyheterpå ett kritiskt granskande sätt.

Svensk eller inte.

Uppenbarligen mår du inte bra av att så många stödjer Ukraina i deras strävan efter att ha sin frihet och nationella egenrätt.
Demokrati och internationell rätt, ett svenskt synsätt som vi haft i årtionden, ja sedan 1945 då FN bildades.
Uppenbarligen har du ett stort bekymmer med att vi stöttar Ukraina, på ett eller annat sätt.
Att du tror dig veta förmer än andra, är lite roligt. Du spammar mest propaganda.
Och det är mest Putin-linjen. Så hur kritiskt granskande du är, står nog skrivet i stjärnorna.
Citera
2024-03-26, 09:51
Medlem
Citat:
Bla bla bla, Det du pekar på är inte i närheten av de summor av pengar och (offensivt inriktade) vapen som skulle behövas för att ge Kiev och NATO en chans att ens försöka vända kriget, än mindre vinna det. Under tiden mals Ukrainas armé och dess västliga vaper ner i blod och grus. Tiden är INTE på Kievs sida, och det har stått klart ganska länge.

NATO slåss inte i Ukraina. Men den lilla detaljen vill ju inte ni ryssar acceptera. Ni tror att er homobög arme är så wunderbra att den inte kan stoppas av Europas näst fattigaste land. Det måste vara NATO som slåss emot er Troglodyter i Ukraina, annars hade ni ju vunnit redan. Ni vann ju WW2 helt utan hjälp! (enligt era skolböcker i alla fall)

Ni borde bara inse att er militär är ett jävla skämt. Det enda ni har är soldater som ni kan använda i köttvågor. Putin använder Ryssar som Zap Brannagan använder sina soldater när han slåss emot Killbots.
https://www.youtube.com/watch?v=EF3g4Ua5e7k
Citera
2024-03-26, 10:04
Medlem
Area55s avatar
Citat:
I couldn't care less about you and your illusions.

Uppenbarligen gör du det.
Du är är hela tiden och spammar din propaganda.
Så visst är du irriterad. Lite grann.

Sverige till 85-90% stödjer Ukraina i deras strävan i självbestämmande och att leva enligt order rules.(du gillar engelska?)
Putin vill ha mera av New World order(NWO)(engelska igen) där han ska bestämma över sin intressesfär, där Sverige ingick. Kul va?
Han ska bestämma utrikespolitiken och anslutning till organisationer, ex Nato.
Nu fick han tji.

Jag förstår att du är ledsen ihop med Putin. Men sånt är livet.
Citera
2024-03-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag kommer att länka!

Jag vill bevisa att von der Leyen ljuger alla europeiska medborgare rakt upp i ansiktet!

Det går inte att bygga om tvättmaskiner till militära missiler som hon påstår!!!

Hon har sagt i flera tal att det är så Ryssland bygger sina missiler - men jag är helt övertygad om att hon har absolut noll koll om hur mikrochips fungerar i verkligheten.
Varför inte fokusera på att bevisa att putte ljuger alla europeiska medborgare rakt upp i ansiktet!
Tillika övriga världen får stå ut med ljugputtes lögner dagarna i ända.
Citera
2024-03-26, 10:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja alltså man skjuter sällan ner grejer i fredstid även om de flyger in på annans luftrum. Men om Polen varnar ryska ambassadören att nästa gång smäller det så kan ju ryssen inte lipa för mycket. Polen har ju ställt upp Patriot iaf vid gränsen till Ukraina men vet inte om det systemet klarar att skjuta ner de här kryssningsmissilerna? Tror Polen kan använda stridsflyg också om de inte ligger och sover!!
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
om dom skjuter ned den så finns det väl en risk att skrotet faller ned och skadar någon/något i polen?

Nu diskuterar NATO denna fråga.
"NATO is considering the option of shooting down russian missiles when they fly towards the territory of the North Atlantic Alliance, –– Polish Foreign Ministry
"NATO is analysing various concepts, including that such missiles should be shot down when they are very close to the NATO border - but this should be done with the consent of the Ukrainian side and taking into account international consequences," –– Deputy Minister Shein said."

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1772554455407284619

NATO är ganska byråkratiska och långsamma. De borde agera fortare.
Citera
2024-03-26, 10:35
Medlem
Citat:
Snacket om chips från tvättmaskiner, trupper som slåss med skyfflar, tre man på ett gevär osv är bara försök att dölja för den egna offentligheten i väst att sanktionerna har misslyckats, och att NATO/G7 grovt överskattade effekten av de dundrande sanktioner man drog till med.

Tycker ryzzfan ska införa rökförbud. De skjuter ner allt men ändå så står raffinaderier i lågor flera gånger i veckan!

Sanktionerna funkar mycket bra (annars skulle ni proryzzar inte käfta om det dagligen).
Inflationen hur går det?
Räntan på väg ner eller upp?
Bränslebrist snart officiellt eller hjärnspöken från väst?
Citera
2024-03-26, 10:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag undrade bara om er förklaring till stölderna? Varför stjäl ryska soldater tvättmaskiner?

De kommer från efterblivna byar där tvättmaskiner är en lyx, de skickar hem dem till familjerna. De berättar själva om det. Jag såg en video om en tant som fått en tvättmaskin från Ukraina. Hon hällde vatten i den från en hink för de hade inte indraget vatten i huset (Men de hade el). Det är den nivån i Ryssland.

Men det med kretskort; de har importerat produkter med lämplig elektronik som de kan använda i sin krigsindustri. Men det är ju mer storskaligt än att hitta en tvättmaskin i Ukraina.
Citera
2024-03-26, 11:02
Medlem
KillPus avatar
Vilken precision av UAF! Undrar vilken höjd uppnådde "koZmounavten" som syntes på grillen!?

https://twitter.com/666_mancer/status/1772201580416119162
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in