2024-03-25, 23:23
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Borde det inte gå betydligt fortare?

Nedanstående artikel verkar vara från 2023 så den nämner ingenting om dom nyare långdistans självmordsdrönare som Ukraina har använt mot raffinaderier på sistone. (Beaver och Lyutyy) Men just Lyutyy verkar vara särdeles långsam av sig, säg 80-90 Km/t om man ska bedömda hastigheten från videosnuttar som publicerats?

https://molfar.com/en/blog/angry-drones-yaki-droni-kamikadze-zsu-naychastishe-zgaduyutsya-v-media-statistika-i-prikladi
Citat:
Leleka — is a Ukrainian-made drone. It has been in service since 2021. Its speed reaches 120 km/h, and the flight lasts up to 2.5 hours.

Citat:
UAV "Shark"

A Ukrainian reconnaissance drone. It is used for surveillance and fire control. The first flight was in 2022. The maximum speed is 150 km/h, and the combat radius is 60 km. It can fly for up to 4 hours.

Från artikeln, DJI Mavic-3 75 Km/t (enligt en snabb googling)

Citat:
Switchblade 300

An American kamikaze drone with a maximum speed of 160 km/h. It flies for 50 minutes at a distance of 600 meters.
Citat:
Pegas

Ukrainian-made drones. The drones fly at an air speed of 50-75 km/h, about 400 meters, and drop weapons weighing up to 20 kg.

Tittar man på Ryska ZALA Lancet så säger google det här i faktarutan.

Citat:
80-110 km/hour
According to ZALA-Aero Group, the Lancet-3 has a purported range of roughly 40 kilometers (km) and has an advertised maximum speed of 80-110 km/hour. The drone is powered by an electric motor. The drone system carries a warhead towards the front of the UAV weighing 1-3 kg.
Citera
2024-03-25, 23:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Stridsflyg kan de ju skicka upp redan när de vet att missiler är på väg för att vara redo.
Det mest rimliga vore att avtala med Ukraina om att de får skjuta ner missilerna som närmar sig gränsen redan på ukrainska sidan.
Jag har tänkt samma sak. Borde ju vara rimligt att Ukraina och Polen kommer överens om att polska stridsflyg (F16) får flyga in i ukrainskt luftrum och skjuta ner imkommande hot (missiler och drönare). Hoppas det kommer ett sånt avtal snart.
Citera
2024-03-25, 23:37
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Såg ut att vara skapligt välutrustade, undrar om det var vanliga mobiliserade?

Hjälm:
Kinesisk opscore-kopia.
Börjar bli vanlig nu och är förbandssatt relativt brett. Man kan se dessa på mobiks nuförtiden också.

Vapen: AK12. Absolut på den bättre sidan av dåligt och bra.
Lite selektivt och ges inte till köttvågorna och mobiks skulle jag säga.
För rysk del relativt enhetligt utrustade där alla har samma uniform, vapen och hjälm kan tyda på någon form av disciplinerat förband. Men inga holosights eller SF-kittade vapen, eller comms, eller oerator as fuck chestrigs, så antagligen bara ett halv-vasst infanteriförband.
Citera
2024-03-26, 00:06
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Ja det hade varit något men lär knappast ske. Större risk då att Ryssland minskar sitt engagemang i Syrien och lämnar Assad åt sitt öde.

Det är ju två olika IS, jag vidhåller att Putin har en chans att rädda ansiktet här.
Citera
2024-03-26, 00:11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den rimliga förklaringen är förstås att ambassadören gjort sig onåbar tills dess att Kreml har kunnat ge instruktioner till vad som skall sägas. Att gå dit och hålla med ("Ja, det är förfärligt") eller förneka "Vi har absolut inte skjutit någon missil, ni har fel") gör man inte på eget bevåg. (Om man är ambassadör, annars går det bra)
Ambassadören i Warszawa kan väl gå dit och ta emot en not. Denne behöver inte besvara den samma dag.
Citera
2024-03-26, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har tänkt samma sak. Borde ju vara rimligt att Ukraina och Polen kommer överens om att polska stridsflyg (F16) får flyga in i ukrainskt luftrum och skjuta ner imkommande hot (missiler och drönare). Hoppas det kommer ett sånt avtal snart.
Polen har tidigare minst två gånger backat från löften att leasa stridsflygplan till Ukraina, första gången var det Mig-plan 2022, andra gången just f-16 förra året. I båda fallen gav man ett direkt löfte och drog senare tillbaka det, förmodligen både för att Polen inte ville dras in öppet i kriget på det sättet och därför att man tänkte att man behövde planen själva i framtiden istället för att riskera att få dem nerskjutna i Ukraina/Donbass.

Naturligtvis är det möjligt att det ser annorlunda ut nu när Donald Tusk är tillbaka som premiärminister i Polen, men å andra sidan är det här någonting som de isåfall kommer att få göra utan full uppbackning från NATO, och dessutom är den knservative Andrzej Duda fortfarande president i Polen, vilket begränsar Tusks rörelseutrymme en del.
Citera
2024-03-26, 01:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Polen har tidigare minst två gånger backat från löften att leasa stridsflygplan till Ukraina, första gången var det Mig-plan 2022, andra gången just f-16 förra året. I båda fallen gav man ett direkt löfte och drog senare tillbaka det, förmodligen både för att Polen inte ville dras in öppet i kriget på det sättet och därför att man tänkte att man behövde planen själva i framtiden istället för att riskera att få dem nerskjutna i Ukraina/Donbass.

Naturligtvis är det möjligt att det ser annorlunda ut nu när Donald Tusk är tillbaka som premiärminister i Polen, men å andra sidan är det här någonting som de isåfall kommer att få göra utan full uppbackning från NATO, och dessutom är den knservative Andrzej Duda fortfarande president i Polen, vilket begränsar Tusks rörelseutrymme en del.
Polen har redan skänkt samtliga sina Mig-29 till UAF men har sagt att de behöver sina F16 själv ja. Men nu menade jag att polska F16 skulle skjuta ner luftfarkoster som anses hota Polen inne i ukrainskt luftrum. Inte att flygplanen skulle skänkas till UAF alltså. Om Polen skjuter ner hoten redan över ukrainskt luftrum så kan de ju aldrig skada något inne i Polen.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-03-26 kl. 01:14.
Citera
2024-03-26, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Polen har redan skänkt samtliga sina Mig-29 till UAF men har sagt att de behöver sina F16 själv ja. Men nu menade jag att polska F16 skulle skjuta ner luftfarkoster som anses hota Polen inne i ukrainskt luftrum. Inte att flygplanen skulle skänkas till UAF alltså. Om Polen skjuter ner hoten redan över ukrainskt luftrum så kan de ju aldrig skada något inne i Polen.

Okay, visst kan man tänka sig att Polen gpr in med eget flyg och egna piloter och skjuter ner missiler osv, men det gör isåfall definitivt Polen til en "belligerent", en aktiv partner i kriget.

Det tog drygt ett år efter det ursprungliga offentliga löftet innan Polen till slut fick iväg ett antal Mig-29 till Ukraina våren 2023, och i mellantiden hade Polen vänt fram och tllbaka i frågan några gånger. Det är ingen tillfällighet att just gåvor/leasing av stridsflygplan är så känsligt, trots att NATO:s strategiska doktriner oftast sätter just luftkrig och luftherravälde i centrum.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-03-26 kl. 01:30.
Citera
2024-03-26, 01:39
Medlem
OBS!

Allt fler uppgifter pekar nu på att det inte går att återanvända mikrochips från tvättmaskiner i t ex militära missiler.

Ett mikrochips kan bara användas för ett specifikt ändamål, som t ex i en tvättmaskin eller för att styra militära missiler.

Det skulle kunna innebära att EUs högsta ledning medvetet försöker vilseföra europeer om att Ryssland stjäl mikrochips från diskmaskiner för att bygga militära missiler.

Det är superviktigt att vara extremt vaksam på denna typ av vilseledning av EU!
Citera
2024-03-26, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Klart det går. Det blir inte lika bra grejer man bygger bara. Du skulle kunna bygga en raket av skit från mataffären. Kan man använda NVIDIA grafikkortschip och Playstation chips kan man använda tvättmaskinchip. Men de lär inte användas till samma sak i drönarna/missilerna.

Vore kul om du länkade till dina fakta. Men med tanke på hur du formulerar dig så misstänker jag att dina uppgifter kommer från kreml.

Jag kan länka till flera källor som pekar på att
von der Leyen ljuger om att Ryssland stjäl mikrochips från tvättmaskiner för att bygga nya militära missiler.

Det verkar väldigt osannolikt att det är så Ryssland bygger sina missiler.

Jag tänker definitivt granska vidare om det är tekniskt möjligt.
Citera
2024-03-26, 02:43
Medlem
Ukraina skickar kanonmat till fronten som planeras slaktas av den ryska federationens styrkor. Stort missnöje inom den Ukrainska armen.

Ukrainska armen bygger försvarslinjer enligt sovjetisk stil utanför Donetsk och Luhansk folkrepublikers gränser. De planerar att förlora dessa.

https://m.facebook.com/story.php/?id...86294063083252
Citera
2024-03-26, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag tänker bevisa att det inte går att bygga om tvättmaskiner till missiler.

När jag har fakta (och alla länkar) så tänker jag skicka till EU.

Det lär bli så extremt pinsamt att von det Leyen tillslut håller truten!!!
Du har rätt i att det är i princip omöjligt att bygga om en tvättmaskin till en missil (robot)

Däremot går det alldeles utmärkt att använda en tvättmaskins mikroprocessor till en delaplication i en drönare eller robot, dock inte med samma mjukvara som i en tvättmaskin.

Det ska bli intressant att följa upp dina upptäckter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in