Citat:
Ursprungligen postat av
GDPRWarrior
Jag ska skriva på enkelt sätt för dig så att du förstår, i de flesta fall, cirka 99% av dem, när det handlar om tvistemål – det vill säga när två parter är oense och måste gå till domstol för att lösa sin tvist – kommer domstolen att bestå av en erfaren domare. Detta följer bestämmelsen i paragraf 3 d §, där det sägs att i tvistemål där förlikning är möjlig och värdet av det som krävs inte överstiger hälften av basbeloppet enligt lagen om allmän försäkring, ska domstolen alltid bestå av en lagfaren domare.
Tanken bakom detta är att när det gäller mindre tvister, där värdet av det som krävs eller anspråket är relativt lågt och förlikning är ett alternativ, behövs inte en hel domstolspanel!. Istället kan en enda domare hantera fallet på ett effektivt sätt. Så, för att sammanfatta, i nästan alla vardagliga tvistemål kommer en lagfaren domare att vara den som fattar beslutet i domstolen enligt paragraf 3 d §. Hade det varit som du säger att så hade inte domstolen fungerat alls i sverige. Så ja det stämmer det jag sa "Normalt sett hanteras tvistemål av en enda domare"

Det du talar om är förenklade tvistemål. Vilka jag för övrigt nämnde ovan. Hade du kunnat lite mer om juridisk så hade du vetat vad termen förenklat tvistemål syftar på, istället gav du dig in i en långdragen utläggning om något jag redan nämnt vid namn... Något ganska vanligt med juridiska googlekrigare, som saknar gedigen juridisk kunskap, men är duktiga på att googla och läsa lite här och lite där, men förmodligen aldrig läst juridisk doktrin i hela sitt liv...
Förenklade tvistemål är, som du själv skrev men utan exakt belopp, när beloppet är under 28 650 kronor. De utgör inte 99% av alla tvistemål.
Dock helt irrelevant i ditt mål, eftersom du begärde 300 000 kronor, alltså tio gånger över beloppet. Men du framställde det som att anledningen att det var tre domare var att ditt mål var så speciellt. Nej, när du begär mer än 28 650 kronor så är tre domare det normala.
Citat:
Ursprungligen postat av
GDPRWarrior
Jag är ingen vanlig jurist men jag få saker gjort som ingen annan har lyckats med eller hur?

Ja, precis som jag sade: du kan inte så mycket om juridik, men du har lyckats med något mycket bra i ditt mål med domstolens begärande av ett förhandsavgörande.
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Alltså, jag är - som jag tidigare har nämnt - väldigt imponerad av din kämpaglöd, gå på-anda och slit, men här är du ute på rejält svaga sannolikheter.
Kammarrätten är skolade i juridisk metod och kommer därför, av helt naturliga skäl, hänvisa till samma rättsfall som du själv. Helt oberoende av om du har ett ärende i annan rätt eller ej.
Och som du säkert är medveten om: hade Kallebrogen varit ute och cyklat här hade jag mer än gärna påpekat det, men i detta fall har han en god poäng.
PolisenOrebro hade definitivt inte "pulled any punches" om han tyckt jag hade fel, heh.
Tackar för ditt påpekande och förklaring här! Jag kan utan problem erkänna att pedagogiska eller tydliga förklaringar inte direkt är min största styrka, så det är skönt när någon annan som är duktigare på det, som du i det här fallet, kliver in och förhoppningsvis förklarar på ett tydligare sätt än jag gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
GDPRWarrior
Oavsett vilket, du förtjänar en klapp på axeln, keep up the good work!
Instämmer! Att det blev förhandsavgörande i det här målet som GDPRWarrior startade kan ingen ta ifrån honom.