2024-03-25, 14:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Assbergsgatan förstår jag inte heller men det är ändrat till Marks kommun i häktningsprotokollet.
Kan ju ha varit ett missförstånd alternativt att MGM blev hämtad där av föräldrarna.

"Åklagaren yrkar enligt häktningsframställan, aktbil. 11, med justering att brottsplatsen avseende grovt skyddande av brottsling anges till Marks kommun samt att det i andra hand görs gällande att Royne Andersson ska häktas såsom misstänkt för grovt skyddande av brottsling"

Läs så ser du själv.
https://gofile.io/d/W9M4Wf

Det är antagligen så att Assbergsgatan inte är relevant, gatan nämns men korrigeras sedan till Marks kommun.
Citera
2024-03-25, 14:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Hmm, blir lite fundersam när jag läser häktningsframställan och häktningsprotokoll.
Personnummer på LA är inte desamma i dessa protokoll.
I det ena är hon född 1963 och i det andra 1970?
Eller missförstår jag någonting?

Makarna tycks ha exakt samma personnummer, frågan är om det är åklagaren eller någon sekreterare som är onykter?
Citera
2024-03-25, 14:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokalformaga
Då är du och polisen oense. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-ariga-flickans-familj-kritiserar-polisen-tog-inte-forsvinnandet-pa-tillrackligt-stort-allvar
Nu när vi vet att Maja flera gånger tidigare har rymt så är det som föräldrarna säger inte något som stämmer, att det skulle vara otänkbart att hon ska ha försvunnit.
Maja har rymt flera gånger och inte bara till Norrköping. Hon har säkert anmälts försvunnen tidigare.
Blev hon anmäld försvunnen dom andra gångerna också så har polisen flera tidigare anmälningar och hon har hittats varje gång.

Med det facit som vi har nu kanske du skulle titta på den länken igen och polisen säger inte att dom har gjort något fel. Men reportern ställer den frågan.
Citera
2024-03-25, 14:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Hmm, blir lite fundersam när jag läser häktningsframställan och häktningsprotokoll.
Personnummer på LA är inte desamma i dessa protokoll.
I det ena är hon född 1963 och i det andra 1970?
Eller missförstår jag någonting?
Ett skrivfel bara. Händer ibland.
Lena är född 19701005 och Royne 19630512.
Dom har skrivit hans personnummer på båda två.
Citera
2024-03-25, 14:56
Medlem
von-Utfalls avatar
Citat:
Nu när vi vet att Maja flera gånger tidigare har rymt så är det som föräldrarna säger inte något som stämmer, att det skulle vara otänkbart att hon ska ha försvunnit.
Maja har rymt flera gånger och inte bara till Norrköping. Hon har säkert anmälts försvunnen tidigare.
Blev hon anmäld försvunnen dom andra gångerna också så har polisen flera tidigare anmälningar och hon har hittats varje gång.

Med det facit som vi har nu kanske du skulle titta på den länken igen och polisen säger inte att dom har gjort något fel. Men reportern ställer den frågan.

Enligt sambon så kunde Maja "busa" genom att sticka från utflykter. När det inte var kul längre ringde hon hem för upphämtning.
Halvvägs till Norrköping ska hon ringt hem och berättat om det men vet inte om hon blev hämtad eller fick vara där tiden hon tänkt
Citera
2024-03-25, 15:00
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Makarna tycks ha exakt samma personnummer, frågan är om det är åklagaren eller någon sekreterare som är onykter?
Se där ja. Observant. Mamman uppgivna personnummer tillhör uppenbarligen en man att döma av näst sista siffran.
Citera
2024-03-25, 15:00
Medlem
I detta ärende så är alla misstagen, som börjar bli en rejäl hög, endast ett tecken på det noggranna arbete som utförs av enormt kompetenta, ofelbara yrkesarbetare.
Citera
2024-03-25, 15:05
Medlem
Fibonaccitals avatar
Inga speciella fynd som jag undersökte på Assbergsgatan (kulle)
Inget eldningsställen eller annat.

Så nu släpper jag detta.

https://www.openstreetmap.org/#map=18/57.49478/12.65649

https://app.raa.se/open/fornsok/

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=359546&n=6374918&z=13&mapprofile=flygbild&name= AssbergsKulle&layers=%5B%5B%227%22%5D%5D
Citera
2024-03-25, 15:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
Enligt sambon så kunde Maja "busa" genom att sticka från utflykter. När det inte var kul längre ringde hon hem för upphämtning.
Halvvägs till Norrköping ska hon ringt hem och berättat om det men vet inte om hon blev hämtad eller fick vara där tiden hon tänkt
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNyfiken12324
Det stämmer, finns registrerat i skola att hon avvikit självmant från skolan samt skolutflykt och polisen har garanterat tagit del av den informationen.

Jag tror att det började med en olycka och sen har MGM fått panik och gjort saken värre. En sten mot huvudet? Det här är en person som inte förstår hur saker och ting fungerar. Inget konsekvenstänk. Så han är nog inte äns medveten om vad han gjort tyvärr. Som sagt, tragiskt för båda familjerna.
Ni är flera som säger samma sak. Frågan är då... blev hon anmäld som försvunnen till polisen fler gånger innan denna gången?
Om Maja har anmälts flera gånger innan så finns det ju i polisens papper att hon är en rymmare.
Varför går då anhöriga ut med att hon inte kunde klara sig själv? Det har hon ju gjort.

Självklart måste någon med en utvecklingsstörning sökas efter och det gjordes först genom insamling av uppgifter från klasskamrater och skolpersonal och kanske kameror.
Undrar vad det var som fick polisen på spåret att det var Tim och anhöll honom?
Någon klasskamrat som har berättat något eller har polisen sett dom i någon kamera?

En jäkla massa frågor och om ca 5 månader får vi svar när FUP kommer.
Citera
2024-03-25, 15:16
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Assbergsgatan ligger mellan hemmet (där husrannsakan gjordes) och platsen där Majas kropp hittades. Snabbaste vägen med bil.

Själv har jag funderat över om föräldrarna eldat upp Tlms kläder, men nu känns den hypotesen mera tveksam. Vet vi vad som var anledningen till husrannsakan? Vad letade man efter?

Var bor MGMs mormor? Kanske på Assbergsgatan? Kan MGM ha tagit sig till henne och sedan hämtats av polisen där? Är mormor den av MGMs anhöriga som anhölls men sedan släpptes med fortsatt misstanke om inblandning?
Citera
2024-03-25, 15:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ni är flera som säger samma sak. Frågan är då... blev hon anmäld som försvunnen till polisen fler gånger innan denna gången?
Om Maja har anmälts flera gånger innan så finns det ju i polisens papper att hon är en rymmare.
Varför går då anhöriga ut med att hon inte kunde klara sig själv? Det har hon ju gjort.

Självklart måste någon med en utvecklingsstörning sökas efter och det gjordes först genom insamling av uppgifter från klasskamrater och skolpersonal och kanske kameror.
Undrar vad det var som fick polisen på spåret att det var Tim och anhöll honom?
Någon klasskamrat som har berättat något eller har polisen sett dom i någon kamera?

En jäkla massa frågor och om ca 5 månader får vi svar när FUP kommer.

Det kan vara vittne som sett BO och mgm1 tillsammans efter sista lektion gå iväg från skolområdet.

Polisen påstår att man förhört personer och det tog eventuellt ett tag innan man fick träff och en tråd att följa, många elever och personal att höra förmodar jag.
Citera
2024-03-25, 15:33
Medlem
Venators avatar
Precis som flera av er andra i tråden funderar jag ju på om det skedde något i skogen vid Assbergsgatan eller om det var så att MGM exempelvis blev upphämtad där av förälder. Ingick skogen vid Assbergsgatan i polisen avspärrning eller fanns/finns det andra avspärrningar där? Finns det belägg för polisaktivitet där, exempelvis sök med hund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in