2024-03-25, 14:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Ändrat för båda till Marks kommun. Gatan drog de väl bara till med för att hon hittades i närheten och de behövde skriva något. Intressant att bara mamman misstänks för vapenbrott.
Du verkar ju vara läskunnig... Pappan är misstänkt för vapenbrott också precis som mamman.

Misstänkt
Royne Andersson
SAKEN
Vapenbrott m.m (AM-42513-24); nu fråga om häktning
Citera
2024-03-25, 14:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Assbergsgatan ligger mellan hemmet (där husrannsakan gjordes) och platsen där Majas kropp hittades. Snabbaste vägen med bil.

Själv har jag funderat över om föräldrarna eldat upp Tlms kläder, men nu känns den hypotesen mera tveksam. Vet vi vad som var anledningen till husrannsakan? Vad letade man efter?
Det brukar vara mördarens kläder och andra föremål som har använts vid mordet för DNA analys.
Nu fick dom mer på köpet, vapenbrott och grovt skyddande av brottsling.
Citera
2024-03-25, 14:23
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du verkar ju vara läskunnig... Pappan är misstänkt för vapenbrott också precis som mamman.

Misstänkt
Royne Andersson
SAKEN
Vapenbrott m.m (AM-42513-24); nu fråga om häktning
Läste flera gånger i löptexten, missade att det stod direkt under rubriken. Tack för att du påpekade. Synd att du inte kunde göra det snällt. Ändrade min text nu.
Citera
2024-03-25, 14:25
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Assbergsgatan nämns i häktningsdokument för båda föräldrarna angående grovt skyddande av brottsling 14-18/3-24.

Misstänks de häktade ha gömt något i skogen intill Assbergsgatan eller är (mord)brottsplatsen i den skogen och föräldrarna har städat brottsplatsen och flyttat kroppen till Viskan?

Assbergsgatan, vad har den med saken att göra?

Jag är benägen att tro att de har flyttat något från fyndplatsen.
Frågan är ju det är brottsplatsen. Det tror jag i alla fall.

Men något har hänt vid den där skogen.

Här är två kartor, Assbergsgatan och där familjen bor.
De har sannolikt använt en bil för att hämta MGM och eventuellt andra "saker"

Assbergsgatan:
https://www.google.com/maps/place/Assbergsgatan,+Kinna/@57.496132,12.6654118,666m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x46501a6fdd49e739:0x86b6e ce59bece61d!8m2!3d57.4954633!4d12.6563215!16s%2Fg% 2F1tfhf0gk?entry=ttu

Älvängsvägen 9:
https://www.google.se/maps/place/%C3%84lv%C3%A4ngsv%C3%A4gen+9,+511+96+Berghem/@57.48027,12.6302076,3456m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x46501980bab36167:0x4df19 ead4936c628!8m2!3d57.467712!4d12.5980962!16s%2Fg%2 F11c4nw5mq9?hl=sv&entry=ttu

Frågan är hur många rundor de körda under de 4 dagarna till fyndet?
Citera
2024-03-25, 14:29
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Det brukar vara mördarens kläder och andra föremål som har använts vid mordet för DNA analys.
Nu fick dom mer på köpet, vapenbrott och grovt skyddande av brottsling.
OK, så att päronen eldat upp kläderna skulle kunna föranleda rubriceringen "grovt skyddande av brottsling" enligt vad jag läst mig till på domarbloggen. En hypotes som inte är orimlig, men det förklarar inte var Assbergsgatan kommer in i bilden.
Citera
2024-03-25, 14:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Läste flera gånger i löptexten, missade att det stod direkt under rubriken. Tack för att du påpekade. Synd att du inte kunde göra det snällt. Ändrade min text nu.
Det var väl snällt. Jag kan vara betydligt vassare än så.

Jag är lite trött på alla idiotiska klagomål mot polisen i tråden. För många polishatare här och dom som alltid ska in och klaga utan att ha något att gå på och då hitta dom på något som inte stämmer.
Tråden blir onödigt lång med en massa idiotiska inlägg.
Citera
2024-03-25, 14:31
Medlem
Citat:
Assbergsgatan ligger mellan hemmet (där husrannsakan gjordes) och platsen där Majas kropp hittades. Snabbaste vägen med bil.

Själv har jag funderat över om föräldrarna eldat upp Tlms kläder, men nu känns den hypotesen mera tveksam. Vet vi vad som var anledningen till husrannsakan? Vad letade man efter?
Assbergsgatan är en lokalgata som börjar vid rondellen vid Skene järn och går till bostadsområdet Assberg. Ska de åka hem till Berghem kör de rakt fram på Varbergsvägen. Antingen är det fel adress angiven om de bara angav närmaste gata i polisrapporten eller så stack Tim upp mot Assberg för att gömma sig?
Citera
2024-03-25, 14:34
Medlem
von-Utfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Assbergsgatan är en lokalgata som börjar vid rondellen vid Skene järn och går till bostadsområdet Assberg. Ska de åka hem till Berghem kör de rakt fram på Varbergsvägen. Antingen är det fel adress angiven om de bara angav närmaste gata i polisrapporten eller så stack Tim upp mot Assberg för att gömma sig?

Omöjligt att han skulle gått dit utan bli upptäckt. Bevis måste dumpats där av familjen. Ingen av dom är smarta
Citera
2024-03-25, 14:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
OK, så att päronen eldat upp kläderna skulle kunna föranleda rubriceringen "grovt skyddande av brottsling" enligt vad jag läst mig till på domarbloggen. En hypotes som inte är orimlig, men det förklarar inte var Assbergsgatan kommer in i bilden.
Assbergsgatan förstår jag inte heller men det är ändrat till Marks kommun i häktningsprotokollet.
Kan ju ha varit ett missförstånd alternativt att MGM blev hämtad där av föräldrarna.

"Åklagaren yrkar enligt häktningsframställan, aktbil. 11, med justering att brottsplatsen avseende grovt skyddande av brottsling anges till Marks kommun samt att det i andra hand görs gällande att Royne Andersson ska häktas såsom misstänkt för grovt skyddande av brottsling"

Läs så ser du själv.
https://gofile.io/d/W9M4Wf
Citera
2024-03-25, 14:37
Medlem
Citat:
Är det bara idioter och polishatare i tråden?
Polisen satte in resurser redan på torsdagen men inte som sök till fots.
När Maja rymde ännu en gång så samlade dom information för att kunna hitta var hon fanns den här gången.
Det var antagligen INTE första gången Maja blev anmäld försvunnen med tanke på den fakta vi har i tråden nu.

Först när Polisen genom insamling av information genom klasskamrater, skolpersonal och kanske kameror och hade något att gå på började dom söka till fots och med hundar vid 13 tiden på måndag.
Ca 7 timmar senare hittar dom kroppen och då är MGM redan anhållen, troligen redan vid samma tid som dom började söka till fots.
Det kallar i alla fall jag ett lyckat polisarbete.

Då är du och polisen oense. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-ariga-flickans-familj-kritiserar-polisen-tog-inte-forsvinnandet-pa-tillrackligt-stort-allvar
Citera
2024-03-25, 14:45
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Hmm, blir lite fundersam när jag läser häktningsframställan och häktningsprotokoll.
Personnummer på LA är inte desamma i dessa protokoll.
I det ena är hon född 1963 och i det andra 1970?
Eller missförstår jag någonting?
Citera
2024-03-25, 14:47
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Hmm, blir lite fundersam när jag läser häktningsframställan och häktningsprotokoll.
Personnummer på LA är inte desamma i dessa protokoll.
I det ena är hon född 1963 och i det andra 1970?
Eller missförstår jag någonting?

Jag såg också detta och reagerade 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in