2024-03-25, 10:40
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Du missade kanske ordet "dessutom".

Jag hittar dessa kvinnor i tredje vågens feminism. Jag har en del av dessa även i min bekantskapskrets, ja. Men jag accepterar deras skeva världsbild, trots att jag ogillar den.

Jaha. Jag har inte en enda i min bekantskapskrets.
Citera
2024-03-25, 10:43
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Varför 6 timmar, varför inte jobba 1 timme per dag bara? Eller inget? Arbete verkar ju inte vara något nödvändigt för dig. Värde skapas ju ur tomma intet.

På en timme om dagen hinner man inte arbeta ihop sin lön.

Sen i övrigt, du förstår att vi inte diskuterar detta på individnivå va?

Varför är du emot 6-timmars arbetsdag eller 4-dagars arbetsvecka?
Citera
2024-03-25, 10:49
Medlem
Citat:
Jag tar hellre en ömt vårdade kvinna än en kvinna med attityd och agg mot manlighet

Nu förutsätter du att jag har problem med mina relationer, det skulle jag inte påstå att jag har.

Well du jag har alla gånger hellre människor runt mig med integritet, egenvärde och självbevarelsedrift än jag har någon servil uppassare hur "ömt" den än passar upp.

Det är i regel män som grupp och maktelit som hyser "agg" mot kvinnor via att visa detta via en radda beteenden som kränker kvinnors rättigheter.

Det kvinnor gör som grupp är mer att slå näven i bordet och lämna...

Gör en liten jämförelse där tack.
Citera
2024-03-25, 10:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Fast för det mesta går det bra. Jag har också fött "själv", det råkade bara bli så. Profylax rekommenderas.

Inte förrän jag var född blev det tillåtet att smärtstilla vid förlossning. Ibland handlade det mer om moral än vetenskap. I Nederländerna fick man inte smärtstilla förrän 2000.

Jag har tur för min mor är rejäl och inte rädd för mycket och inte rädd för arbete. Men det gör ju att hon inte var den där fantastiska tradwife som vissa vill ha. Hon tyckte det mesta var pjosk och när min far var sjuk så fick han klara sig själv, vilket han gjorde. Precis som hon klarade sig. Det var oftast hon som lagade mat innan vi lärde oss, men det var ändå ingen passopp. Det fanns inte att hon skulle ta hand om honom som ett barn. Hon gjorde sig aldrig till för honom med utseendet, det fanns ingen tid till sådant.
Citera
2024-03-25, 10:52
Medlem
Citat:
Varför 6 timmar, varför inte jobba 1 timme per dag bara? Eller inget? Arbete verkar ju inte vara något nödvändigt för dig. Värde skapas ju ur tomma intet.
Därför att 6 timmar är en logisk följd av tidigare arbetstidsförkortningar...precis som Robert skrev vi har numera robotar, datorer och AI som jobbar och tjänar in pengar i våra system, dessa bör fördelas rättvist och inte gå till någon elit nånstans och därmed skapa utrymme för att förkorta arbetstider så vi alla kan få mer tid till vila och sociala relationer ex. kommer vi alla tjäna på.
Citera
2024-03-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Tänk om antifeministerna och dessa nya "tradwifes" hade förespråkat och lobbat för ovanstående istället. Istället för ett utdaterat ideal som skrotades för längesen.

Ja man kan ju drömma....
Citera
2024-03-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Bra. Då är vi eniga om detta. Dock 4 timmar arbetsdag och 4 dagar i veckan är ännu bättre. Du får inte glömma att automatiseringen har ökat med 800% sedan slutet av 90-talet när vänsterpartiet började prata om 6-timmars arbetsdag.
ett steg i taget.
Citera
2024-03-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Inte förrän jag var född blev det tillåtet att smärtstilla vid förlossning. Ibland handlade det mer om moral än vetenskap. I Nederländerna fick man inte smärtstilla förrän 2000.

Jag har tur för min mor är rejäl och inte rädd för mycket och inte rädd för arbete. Men det gör ju att hon inte var den där fantastiska tradwife som vissa vill ha. Hon tyckte det mesta var pjosk och när min far var sjuk så fick han klara sig själv, vilket han gjorde. Precis som hon klarade sig. Det var oftast hon som lagade mat innan vi lärde oss, men det var ändå ingen passopp. Det fanns inte att hon skulle ta hand om honom som ett barn. Hon gjorde sig aldrig till för honom med utseendet, det fanns ingen tid till sådant.

På 70-talet var inte alla kvinnorna så piffiga. Kvinnorna skulle vara lite mer naturliga. Ofta osminkade, stora glasögon och kort hår. Hår under armarna. Inga gym.

Det var mest yngre tjejer och Abba - Agneta /Frida som var disco och mejkade.

Men på 80-talet blev det annat när Madonna satte stilen.
Citera
2024-03-25, 11:04
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ett steg i taget.

En sak som bekymrar mig är att vi som samhälle hela tiden blir mer beroende av staten. När vi genom liberalismen och dess mångkultur urholkar folkgemenskapen och uppmuntrar till "självförverkligande" och egenintresse hos medborgarna så blir staten den enda funktion som vi vänder oss till för att reglera medborgarnas beteenden då de saknar moral och lojalitet mot det kollektiva. Det kan leda till att vi ser staten som det enda sättet att lösa problem och reglera beteenden. Om vi blir för beroende av staten och tror att den ska rädda oss med saker som medborgarlön, kan det leda till att staten börjar ställa villkor för oss. Då kan staten bli mer som en tyrann som vi känner oss maktlösa inför och som makthavare kan utnyttja till sin fördel.

Vad tänker du om det Merapi?
Citera
2024-03-25, 11:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
På 70-talet var inte alla kvinnorna så piffiga. Kvinnorna skulle vara lite mer naturliga. Ofta osminkade, stora glasögon och kort hår. Hår under armarna. Inga gym.

Det var mest yngre tjejer och Abba - Agneta /Frida som var disco och mejkade.

Men på 80-talet blev det annat när Madonna satte stilen.

Ja, precis. Det var inte bara det att de inte piffade till sig så mycket, de tyckte dessutom om att vara naturliga.

Där skär det sig lite med de som vill ha en tradwife, för på 50-talet var det inte mycket piff heller. Det som mer markerade kvinnan var att klänning och kjol var rätt vanligt. Man hade en finkläder som man bara tog på sig på högtider.

De som vill ha en tradwife vill samtidigt ha utseendet från en modern kvinna.
Citera
2024-03-25, 11:14
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Därför att 6 timmar är en logisk följd av tidigare arbetstidsförkortningar...precis som Robert skrev vi har numera robotar, datorer och AI som jobbar och tjänar in pengar i våra system, dessa bör fördelas rättvist och inte gå till någon elit nånstans och därmed skapa utrymme för att förkorta arbetstider så vi alla kan få mer tid till vila och sociala relationer ex. kommer vi alla tjäna på.
Varför ska någon äga en robot som jobbar för att dela ut pengar till personer som inte har med produktionen att göra? Du kanske har lust att köpa mig en robotgräsklippare, för att frigöra tid åt mig och min familj? Inte? Varför?

Lite väl off topic nu.
Citera
2024-03-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. Det var inte bara det att de inte piffade till sig så mycket, de tyckte dessutom om att vara naturliga.

Där skär det sig lite med de som vill ha en tradwife, för på 50-talet var det inte mycket piff heller. Det som mer markerade kvinnan var att klänning och kjol var rätt vanligt. Man hade en finkläder som man bara tog på sig på högtider.

De som vill ha en tradwife vill samtidigt ha utseendet från en modern kvinna.

Ja, herregud - vilka kameleonter kvinnor från då till nu.

Från hårt arbetande bondmoror utan smink för 100 år sedan
- till Botox, silikonbröst, jätterumpor, naglar, mejk och kläder för tusentals kronor.

Det är kommersialismen, kapitalismen och att tjejer i regel är väldigt sociala, vill behaga som blir en jätteknepig mix. Bara för att det går. Numera finns ju allt. Det är rätt pinsamt att allt bara slukas utan eftertanke.

Alla dödsynder i ett går "vi" och bär på.

Jag tycker faktiskt att "vi" behöver bli bättre förebilder till våra döttrar. I teknikens och vetenskapens tidevarv måste kvinnor satsa på den intellektuella kapaciteten. Världen står och väger nu på alla möjliga sätt.

Vi behöver lyfta fokuset från oss själva till annat runt omkring som är viktigare.

Stäng ned TikTok vore kanske inte så fel.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-03-25 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in