2024-03-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Jag tror att många män blir hatiska av den attityd som många kvinnor uppvisar idag. Och där skapas en ond spiral.

Vissa kvinnor verkar inte tro att de har nåt att bevisa för mannen, som att det bara är mannen som skulle ha något att vinna på att ingå i en relation. Det är en helt befängd tanke.

Kvinnor, precis som män, behöver kämpa för att uppnå något bra tillsammans. Ingen man vill ha en kravmaskin, vi vill ha lojalitet, en kvinnas vårdande hand och värme.

Kan säkert finnas individuella kvinnor som skjuter ansvar för barn, hem, skaffa resurser till familjen och "uppassandet" enkom på mannen att sköta.
men så ser alltså inte siffrorna ut på gruppnivå så mer troligt att det finns fler manliga individer som agerar på det sättet än det finns kvinnor.

Ok, så du vill alltså både bli "uppassad" och "vårdad" av en kvinna...I see.

Som sagt, tror kanske det är där det ev. skiter sig i ditt förhållande till kvinnor...vem fan vill vara tillsammans med någon som vill bli vårdad och uppassad...och tycker det ska vara något självklart.
Citera
2024-03-25, 09:55
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Jag håller inte med om att män inte tar något ansvar för reproduktionen. Känner dessutom inte en enda man som inte gör minst 50% av arbetet hemma. Var hittar du dessa lata män?

Jaha du trodde att jag syftade på dig och din bekantskapskrets. Det gjorde jag inte. Men nu när jag vet att det är dig och din bekantskapskrets vi diskuterar så måste jag ju fråga:

Var hittar du alla dessa kvinnor som "skapar dåliga relationer med män"?
Jag har inte träffat en enda., men förutsätter att din bekantskapskrets är full av dem?
Citera
2024-03-25, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Men du håller med om att nästa steg nu är att gå bort ifrån det materialistiska konsumtions-och-karriärstänket och tänka mer ekologiskt, hållbart, icke-materialistiskt och fokusera på människors hälsa och sociala relationer? Att vi förkortar arbetstiden till 4 timmar per dag exempelvis och jobbar 4 dagar i veckan, och att människor lägger mer tid på att återhämta sig ifrån stress och ägnar sig mer åt meditation, hälsa och olika gemensamma aktiviteter?
Konsumtionssamhället måste vi med absolut nödtvång frångå, vi kan inte leva så längre till, OM vi vill att nästa generation ska få sina allra mest basala grundbehov tillfredsställda.

Och ja jag är också för en arbetstidsminskning ner till 6 timmar eller 4 dar i veckan, samt en ny fördelningspolitik/ skattesystem.
Citera
2024-03-25, 10:03
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Konsumtionssamhället måste vi med absolut nödtvång frångå, vi kan inte leva så längre till, OM vi vill att nästa generation ska få sina allra mest basala grundbehov tillfredsställda.

Och ja jag är också för en arbetstidsminskning ner till 6 timmar eller 4 dar i veckan, samt en ny fördelningspolitik/ skattesystem.

Bra. Då är vi eniga om detta. Dock 4 timmar arbetsdag och 4 dagar i veckan är ännu bättre. Du får inte glömma att automatiseringen har ökat med 800% sedan slutet av 90-talet när vänsterpartiet började prata om 6-timmars arbetsdag.
Citera
2024-03-25, 10:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Dagens ignoranta antifeminister och "tradwifes" har sett några amerikanska reklamer från 50-talet där snygga, smala, välklädda och modest sminkade hemmafruar gjorde reklam för allt från tvättmedel, Coca Cola till diverse kokböcker och tips för hur man på bästa sätt tar hand om sin man. Och tamejfan om inte dessa tradwifes på youtube och andra forum klär sig, sminkar sig och lägger håret som på 50-talet.

Ja, precis. Det var inte många som bodde i storstan och hade pengar. Mina föräldrars mor och far bodde alla utanför ett mindre samhälle där de vid sidan av att mamman hade hand om hushållet hade de en stor trädgård som de behövde för att klara sig med maten.

Först på 60-talet kom det som folk tror var 50-tal, att man kanske flyttade till en lägenhet och bara hade inomhus att ta hand om. Förstå då hade folk tillgång till tvättmaskin även om vissa hade den tidigare. Även på 60-talet tjänade kvinnan för lite för att skilja sig, men arbetsbördan hade minskat.

Det var ändå kvinnan som gjorde det mesta med barnen. Född -70. När jag och syrran föddes så hade vi tur att det var på helgen, far var hemma och kunde ringa efter en taxi. Sedan sattes mor i taxin ensam och åkte och födde. Det var självklart att far inte ens skulle följa med i bilen. Föda var helt kvinnans roll. Men de som tror på tradwifes tror att det finns något inom kvinnan som gör att de kan föda barn helt på egen hand och utan problem. Att det bara ligger i naturen. Visst, barnet kommer ju ut, men kvinnan var säkert ofta väldigt rädd och saknade stöd. Barnmorskor var inte direkt kända för att vara stöttande men tur de fanns.
Citera
2024-03-25, 10:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Bra. Då är vi eniga om detta. Dock 4 timmar arbetsdag och 4 dagar i veckan är ännu bättre. Du får inte glömma att automatiseringen har ökat med 800% sedan slutet av 90-talet när vänsterpartiet började prata om 6-timmars arbetsdag.

Tänk om antifeministerna och dessa nya "tradwifes" hade förespråkat och lobbat för ovanstående istället. Istället för ett utdaterat ideal som skrotades för längesen.
Citera
2024-03-25, 10:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. Det var inte många som bodde i storstan och hade pengar. Mina föräldrars mor och far bodde alla utanför ett mindre samhälle där de vid sidan av att mamman hade hand om hushållet hade de en stor trädgård som de behövde för att klara sig med maten.

Först på 60-talet kom det som folk tror var 50-tal, att man kanske flyttade till en lägenhet och bara hade inomhus att ta hand om. Förstå då hade folk tillgång till tvättmaskin även om vissa hade den tidigare. Även på 60-talet tjänade kvinnan för lite för att skilja sig, men arbetsbördan hade minskat.

Det var ändå kvinnan som gjorde det mesta med barnen. Född -70. När jag och syrran föddes så hade vi tur att det var på helgen, far var hemma och kunde ringa efter en taxi. Sedan sattes mor i taxin ensam och åkte och födde. Det var självklart att far inte ens skulle följa med i bilen. Föda var helt kvinnans roll. Men de som tror på tradwifes tror att det finns något inom kvinnan som gör att de kan föda barn helt på egen hand och utan problem. Att det bara ligger i naturen. Visst, barnet kommer ju ut, men kvinnan var säkert ofta väldigt rädd och saknade stöd. Barnmorskor var inte direkt kända för att vara stöttande men tur de fanns.

🙏🌸

Kvinnan var troligen helt skräckslagen. En förlossning kan, utöver den omänskliga smärtan, medföra svåra skador och till och med död. Graviditeter och förlossningar var de stora kvinnodödarna förr i tiden.
Citera
2024-03-25, 10:26
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Kan säkert finnas individuella kvinnor som skjuter ansvar för barn, hem, skaffa resurser till familjen och "uppassandet" enkom på mannen att sköta.
men så ser alltså inte siffrorna ut på gruppnivå så mer troligt att det finns fler manliga individer som agerar på det sättet än det finns kvinnor.

Ok, så du vill alltså både bli "uppassad" och "vårdad" av en kvinna...I see.

Som sagt, tror kanske det är där det ev. skiter sig i ditt förhållande till kvinnor...vem fan vill vara tillsammans med någon som vill bli vårdad och uppassad...och tycker det ska vara något självklart.
Jag tar hellre en ömt vårdade kvinna än en kvinna med attityd och agg mot manlighet

Nu förutsätter du att jag har problem med mina relationer, det skulle jag inte påstå att jag har.
Citera
2024-03-25, 10:28
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Jaha du trodde att jag syftade på dig och din bekantskapskrets. Det gjorde jag inte. Men nu när jag vet att det är dig och din bekantskapskrets vi diskuterar så måste jag ju fråga:

Var hittar du alla dessa kvinnor som "skapar dåliga relationer med män"?
Jag har inte träffat en enda., men förutsätter att din bekantskapskrets är full av dem?
Du missade kanske ordet "dessutom".

Jag hittar dessa kvinnor i tredje vågens feminism. Jag har en del av dessa även i min bekantskapskrets, ja. Men jag accepterar deras skeva världsbild, trots att jag ogillar den.
Citera
2024-03-25, 10:30
Medlem
Logique88s avatar
Citat:

Varför 6 timmar, varför inte jobba 1 timme per dag bara? Eller inget? Arbete verkar ju inte vara något nödvändigt för dig. Värde skapas ju ur tomma intet.
Citera
2024-03-25, 10:35
Medlem
Citat:
🙏🌸

Kvinnan var troligen helt skräckslagen. En förlossning kan, utöver den omänskliga smärtan, medföra svåra skador och till och med död. Graviditeter och förlossningar var de stora kvinnodödarna förr i tiden.

Fast för det mesta går det bra. Jag har också fött "själv", det råkade bara bli så. Profylax rekommenderas.
Citera
2024-03-25, 10:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Fast för det mesta går det bra. Jag har också fött "själv", det råkade bara bli så. Profylax rekommenderas.

Ja dagens mödravård är ju tack och lov väldigt framskriden jämfört med förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in