2024-03-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
Maffiaboss eller ej, jag har haft flera chefer som resonerat på precis samma sätt som Evertsson. Empatilöst, absolut. Men ett årtionde in i min branch så inser jag att det åtminstone för min egen del har varit mig till gagn.

Men du kanske inte var 15-17 år när du hade de cheferna?
Citera
2024-03-24, 18:42
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag hann läsa artikeln innan den blev låst bakom betalvägg, tycker faktiskt att Evertsson uttalar sig som en maffiaboss, det är åtminstone hur hans resonemang hörs för mig. Tror tyvärr inte att detta är en unik händelse i Svensk Hockey utan det finns mer eller mindre i alla elitklubbar, var väl något liknande med Rögle förra året om minns rätt?

Men jag tycker att Evertssons retorik och resonemang är väldigt obehagligt att läsa faktiskt.
Att föräldrar ens låter sina barn spela hockey efter allt som kommer fram är för mig en gåta..
Citera
2024-03-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Vid granskning skulle det säkert finnas brister i många klubbar men vilka klubbar har en uppenbar psykopat som sportchef?
Många🤣om du frågar valda delar av spelare och föräldrar
Citera
2024-03-24, 19:25
Medlem
Jag har ingen aning om hur det funkar just i Växjös ungdomsverksamhet. Men har sett en del i andra klubbar. Det är inte lätt... mycket orättvisor - definitivt, men för de flesta mkt kul också En sak man ska tänka på när dessa killar i ungdoms/juniorlagen i SHL gråter ut och går till media, är ju att är man på den nivån så har många av dem vant sig vid att vara stjärnor i hemmaklubbarna. Alltid matchats med de bästa, ofta curlade till max av klubben och tränare, så när de plötsligt inte längre är bäst i laget blir det en chock och svårt för många att ta. Jag försvarar egentligen inte den här ledaren, men när jag hört liknande stories, så brukar jag tänka att det kanske inte enbart är problem från ledarens sida.

(Skrivet utan att ha läst artikeln som var låst)
Senast redigerad av Laternan 2024-03-24 kl. 19:27.
Citera
2024-03-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
En sak man ska tänka på när dessa killar i ungdoms/juniorlagen i SHL gråter ut och går till media, är ju att är man på den nivån så har många av dem vant sig vid att vara stjärnor i hemmaklubbarna. Alltid matchats med de bästa, ofta curlade till max av klubben och tränare, så när de plötsligt inte längre är bäst i laget blir det en chock och svårt för många att ta. Jag försvarar egentligen inte den här ledaren, men när jag hört liknande stories, så brukar jag tänka att det kanske inte enbart är problem från ledarens sida.

Detta som du skriver är så sant.

Många tror sig vara suveräna i sin sport, så kommer de till ett ställe med 20 andra suveräna och helt plötsligt spelar du inte mest av alla i laget. Du blir utskälld och bänkad om du tar utvisningar eller kör 2 minuters byten. Tror mer att de blir väckta till en sanning som de inte tål.

Mina barn har aldrig haft drömmar om hockeyproffsnivån utan tragglat vidare i 3:e kedjor i alla år. Kamraterna har gått till allsköns olika hockeygymnasium utan att komma någonstans. Alltid har det varit yttre förutsättningar som gjort att de inte tagit dig längre…De flesta spelar inte hockey längre men mina barn spelar även som vuxna hockey som en kul vardagsmotion. Jag behöver väl inte påpeka att jag är nöjd och inte så lite skadeglad 😆
Citera
2024-03-24, 21:53
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jag har ingen aning om hur det funkar just i Växjös ungdomsverksamhet. Men har sett en del i andra klubbar. Det är inte lätt... mycket orättvisor - definitivt, men för de flesta mkt kul också En sak man ska tänka på när dessa killar i ungdoms/juniorlagen i SHL gråter ut och går till media, är ju att är man på den nivån så har många av dem vant sig vid att vara stjärnor i hemmaklubbarna. Alltid matchats med de bästa, ofta curlade till max av klubben och tränare, så när de plötsligt inte längre är bäst i laget blir det en chock och svårt för många att ta. Jag försvarar egentligen inte den här ledaren, men när jag hört liknande stories, så brukar jag tänka att det kanske inte enbart är problem från ledarens sida.

Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Detta som du skriver är så sant.

Många tror sig vara suveräna i sin sport, så kommer de till ett ställe med 20 andra suveräna och helt plötsligt spelar du inte mest av alla i laget. Du blir utskälld och bänkad om du tar utvisningar eller kör 2 minuters byten. Tror mer att de blir väckta till en sanning som de inte tål.

Mina barn har aldrig haft drömmar om hockeyproffsnivån utan tragglat vidare i 3:e kedjor i alla år. Kamraterna har gått till allsköns olika hockeygymnasium utan att komma någonstans. Alltid har det varit yttre förutsättningar som gjort att de inte tagit dig längre…De flesta spelar inte hockey längre men mina barn spelar även som vuxna hockey som en kul vardagsmotion. Jag behöver väl inte påpeka att jag är nöjd och inte så lite skadeglad 😆

Håller med er 110%! Tror helt ärligt att flera spelare möter sina första motgångar och verkligheten som hockeyspelare när man kommer in på ett hockeygymnasie likt Lakers. Mycket handlar också enligt mig hur man hanterar personliga motgångar, vilket kanske är det viktigaste av allt när det kommer till elitidrott. Detta är bara en ren gissning men detta kan säkert vara så att Lakers vill "testa" deras psyke för att se hur dom hanterar olika motgångar. Vill man nu nå NHL som är extremt konkurrensmässigt så måste man bygga upp individens självförtroende och motivation.
Citera
2024-03-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Håller med er 110%! Tror helt ärligt att flera spelare möter sina första motgångar och verkligheten som hockeyspelare när man kommer in på ett hockeygymnasie likt Lakers. Mycket handlar också enligt mig hur man hanterar personliga motgångar, vilket kanske är det viktigaste av allt när det kommer till elitidrott. Detta är bara en ren gissning men detta kan säkert vara så att Lakers vill "testa" deras psyke för att se hur dom hanterar olika motgångar. Vill man nu nå NHL som är extremt konkurrensmässigt så måste man bygga upp individens självförtroende och motivation.

Huvudsyftet med hockeygymnasierna är inte att fostra spelare till NHL, utan till A-laget. Men utöver det finns också ett intresse av att spelare fortsätter spela i Allsvenskan och Division 1, för att öka bredden i svensk hockey. Finns många exempel på spelare som tagit kliv senare i karriären, och även för hockeyintresset är bredden viktig. Att knäcka ungdomar för att man inte tror att de håller för högsta nivå är bara dumt och onödigt för alla inblandade parter.

För övrigt, något som sticker ut med just Växjö är att även ledare i klubben reagerat på metoderna som används. Dessutom, Växjö må ha haft framgångar med A-laget de senaste åren, men de är helt värdelösa på att få upp spelare till A-laget från juniorverksamheten. Så det verkar inte fungera heller.
Citera
2024-03-25, 01:16
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skithuset
Huvudsyftet med hockeygymnasierna är inte att fostra spelare till NHL, utan till A-laget. Men utöver det finns också ett intresse av att spelare fortsätter spela i Allsvenskan och Division 1, för att öka bredden i svensk hockey. Finns många exempel på spelare som tagit kliv senare i karriären, och även för hockeyintresset är bredden viktig. Att knäcka ungdomar för att man inte tror att de håller för högsta nivå är bara dumt och onödigt för alla inblandade parter.

För övrigt, något som sticker ut med just Växjö är att även ledare i klubben reagerat på metoderna som används. Dessutom, Växjö må ha haft framgångar med A-laget de senaste åren, men de är helt värdelösa på att få upp spelare till A-laget från juniorverksamheten. Så det verkar inte fungera heller.

Växjö har haft 5-6 juniorer varav minst 2 med Växjö som moderklubb i A-laget under säsongen så jo det fungerat uppenbarligen. Utöver dom 5-6 så har juniorerna Filip Eriksson och Arvid Hurtig varit del av A-laget men lånats ut till Hockeyallsvenskan för att få mer speltid vilket dom behövt och det är där det är det svåra, speltiden!

Juniorer som är precis på gränsen till A-laget behöver speltid och inte kallas upp för att få sitta på bänken och få minimalt med speltid när han kunde spelat 15 minuter i en J20 match samma kväll. Sen är det också en konkurrens situation, det är svårare att slå sig in om man har ett lag där det är skadefritt, och att få som junior sitta utan byten i flera matcher i rad hjälper inte ett skit utan det gör saken bara värre.

Juniorer är en bra back-up vid skador istället för att ta in korttidslån och om då junioren visar stor vilja får man mycket troligt en chans till. Visar det sig att junioren inte klarar det riktigt än så kommer någon annan upp nästa gång.
Citera
2024-03-25, 07:18
Medlem
Låst artikel men utifrån citatet i TS så kan jag beskriva liknande situationer i andra klubbar där föräldrar och spelare inte kan förstå varför just deras barn, som är "blivande storstjärna" inte får spela.

Fem saker:

- Ledare har alltid haft favoriter. Det är bara så. Vissa får oförklarligt spela mer än andra. Inte sällan orättvist.

- För en 20-25 år sedan, ungefär började en utveckling när internet plötsligt möjliggjorde för klubbar att exponera sin junior- och ungdomslag för hela världen. Det har INTE varit till nytta för någon. 16-17-18-åringar klarar inte av att vara "stjärnor" och synas offentligt. 1988 kunde du som bäst hitta en notis i lokaltidningen i om matchen i helgen och hade du gjort mål fanns ditt namn med i uppräkningen av målskyttar. Idag live-streamas matcher med 16-17-åringar på nätet.

Innan internet kunde du spela i elitklubbens juniorlag, precis under A-laget, och i princip vara osynlig. Du var stjärna i en snäv krets runt idrotten och på skolan men du var aldrig uppblåst som du blir idag och huvudet satt på bättre och svävade inte iväg

- För 35 år sedan fanns TVÅ hockeygymnasium. Västerås och Ö-vik. De som hamnade där var verkliga talanger men många talanger gick också INTE på dessa gymnasium. Nu har alla klubbar långt ned i serierna "hockeygymnasium" och allt skruvas upp ännu ett snäpp bara på grund av ordet "hockeygymnasium" utan att det egentligen är någon större skillnad. Det är fortfarande samma elitklubbs juniorlag som skall utveckla spelaren.

- Det fanns inte pengar i spelet på samma sätt förr. Kom du upp i elitserien kunde du leva på att spela hockey men inte mer än att du behövde ett hederligt kneg efter karriären. En elitseriespelare från början av 90-talet renoverar just nu grannens veranda. Han kör eget i byggbranschen. Dagens juniorkontrakt har jag för mig enligt SHL-avtalet ligger runt 24000-25000 i månaden. Det för en 18-åring som skriver ett A-lagskontrakt medan han fortfarande går i skolan.

- Föräldrar har alltid lagt sig i. Det blir bara med synligt nu när det är så mycket större pengar i omlopp. "Min son förväntas ju gå i draften så varför får inte han spela?". Jag skulle kunna berätta om spelare som fått landskamper i U16 och U17 som bara lagt av för att de inte orkade med farsans "engagemang". Det är så jävla sorgligt ...

.

Artikeln är låst så Växjös ledarmetoder kan jag inte säga något om men det finns olika varianter förstås. Inte sällan är dock spelare och föräldrar oförstående till det som sker och görs i en elitklubbs verksamhet just utifrån att de själva har uppblåsta förhoppningar och förväntningar.
Citera
2024-03-25, 07:42
Medlem
Kul med folk som kommenterar utan att ha läst artikeln. Då framstår det ju inte alls som att man bestämt vad man tycker på förhand istället för att läsa en lång och bra artikel med öppet sinne.
Citera
2024-03-25, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Att något är fel i verksamheten är ju tydligt, men frågan är hur allvarligt det är om man jämför med andra klubbar? Det skulle jag vilja veta och vore mist lika intressant att ta reda på.

Sen vet jag att Calle Steen som är ansvarig för juniorerna inte är rätt person på rätt plats då han är väldigt dryg och spelare har lämnat endast pga honom.

Hur kan en som Calle Steen få jobba med ungdomar efter han förstörde Bofors ungdomar? Helt sjukt! Sämsta ledaren och sämsta människan
Citera
2024-03-25, 08:10
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skithuset

Ja som lite utomstående så undrar man om Plastsjö ens har några ungdomslag. Inga egna produkter alls i A-laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in