2024-03-24, 20:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Det smäller även i Nizhny Novgorod. Lukoil har ett raffinaderi i utkanterna av staden samt att det ligger inom räckhåll för Ukrainska drönare.

https://twitter.com/NOELreports/status/1771978642576281867
Citat:
A big explosion occured in Nizhny Novgorod, Russia. Unclear what happened yet.
Citera
2024-03-24, 20:32
Avslutad
Jag förstår inte riktigt Ukraians prioritering att slå ut fartyg och hamnkontor på Krim

Varför använder man inte dessa robotar till att stabilisera fronten i öster. Slå ut vapenlager i donetsk osv.
Citera
2024-03-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ryzztroll och deras tröttsamma lögner. Tänk om de använde sin kreativitet till något konstruktivt i stället. Då kanske man kunde få rinnande vatten även utanför Petersburg och Moskva.

Is har bevisat att de var de som utförde dådet. Varför de utförde det är helt uppenbart för en som har det minsta koll på vadsom händer i världen.
Ja håller med det är helt uppenbart.
Citera
2024-03-24, 20:42
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag förstår inte riktigt Ukraians prioritering att slå ut fartyg och hamnkontor på Krim

Varför använder man inte dessa robotar till att stabilisera fronten i öster. Slå ut vapenlager i donetsk osv.

Slår man ut svartahavsflottan kan ryssen inte skjuta missiler från havet mot Ukraina, ryssen kan då inte störa Ukrainsk spanmålsexport sen tar det väldigt mycket resurser att bygga upp flottan igen som man skulle kunna lägga på annan militär utrustning.
Citera
2024-03-24, 20:44
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:

Ryssen använder dom här landstigningsfartygen för att transportera krigsmaterial, skulle tro att dom är viktigare än någonsin då vad jag vet så är tågbron till Krim fortfarande så pass skadad så inga tyngre tåg kan passera. Det här leder till att stridsvagnar och IFV's måste tas på lastbil eller på båt med just dom här fartygen.

Sedan tror jag ryssen har lärt sig läxan att inte förvara allt för mycket explosivt materiel på samma plats, Storm Shadow /Scalp är en begränsad resurs som bäst används för att slå ut Svarta Havsflottan. Vapenlager borde kunna ordnas med drönare eller Ukrainas egenutvecklade missil som jag snart tror kommer börja synas på slagfältet.
Citera
2024-03-24, 21:03
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Kryssningsmissiler:
Jag skulle säga att de felkalkylerade från början kring en tredagasoperation och att det skulle bli ett snabbt krig så inledningsvis sköt de bort vad de hade i förråden men sista veckan har ju visat att det fylls på på hyllorna. Självklart har de inte en obegränsad mängd men det är inte påståendet vi diskuterar.

Rysk avancerad vapenproduktion:
Det är ett ej välunderbyggt påstående att kritiska komponenter är västerländska i ryska avancerade system. Det här har berörts förut. Det finns västerländska komponenter men de är icke-kritiska komponenter som går att byta ut eller inte berörs av sanktioner som i verkligheten gör att de inte går att få tag på. Allt som är kritiskt är ryskt eller från allierade de litar på.

Enig om den sista analyspunkten. Väst står bakom Ukraina och tillåter inte Rysk total seger, men det är mer och mer uppenbart att man inte önskar ett Ryssland som förlorar helt och krossas för det är ett Ryssland som kan falla ihop och det innebär extrema säkerhetspolitiska risker.

Självklart hade Ryssen kunnat vara utkastade nu om Ukraina fått det som de specat och inte en exakt beräkning av medel som gör att de kan "hålla mot" tills Ryssen känner att de nått objectives de är nöjda med.

Själv så är min tanke att risk finns oavsett om Ryssland krossas helt eller ej så lika bra att ställa sig bakom Ukraina på riktigt så alla lär sig vad spelreglerna är.

Alla nations bildningar som har legat där kring Moskva har ju kollapsat så förr eller senare kommer väst att behöva avväpna resterna av Ryssland.
Det är dags för väst att axla den vite mannens börda igen och acceptera att man ibland får göra otrevliga och obehagliga saker.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2024-03-24 kl. 21:09.
Citera
2024-03-24, 21:08
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Jaha nu är Leoparder värdelösa... De var ju ett Wunderwaffe för ett år sedan? Är Abrams och den engelska skrothögen Challenger 2 något att ha?
Det är konstruktioner från sjuttio åttiotalet.
Svider det i den ryska folksjälen att våra åttiotalskonstruktioner är vida överlägsna nyproducerade T 90m?
Vi låtsas om som att det inte är en T 72 som har saker gemensamma med sovjetiska WW2 stridsvaganar för din skull.
Citera
2024-03-24, 21:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Vad tänker du om att Putin iscensatt detta själv för att anklaga Ukraina?

Det vore inte första gången som både Ryssland, FSB och Putin har använt terror på egen hand, eller via islamistiska nyttiga idioter mot sin egen befolkning, för att gynna regimen.

Det som talar för att FSB ligger bakom det är att terroristerna lyckades slå till i Moskva, att det tog en evighet innan säkerhetsstyrkorna kom på plats, att förövarna lyckades lämna platsen, att förövarna arresterades, att förövarna ska ha snittat 120km/h med en gammal Renault genom Moskva och längs ryska vägar och att de på slutet ska ha snittat uppåt 250km/h med samma gamla Renault, samt att man inom ett dygn hade fått fram en politisk kampsång om attentatet.

Det som talar mot det är hur klantig man har varit i sina försök att skylla på Ukraina, samtidigt som IS har tagit på sig dådet, samt att man inte använde västerländska vapen, planterade "SIM:s-kort" på platsen m.m.
Senast redigerad av Ormen Långe 2024-03-24 kl. 21:58.
Citera
2024-03-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Tydligen var både LV och flyg i beredskap i Polen.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f3ece5b4-c973-4e4e-9e9f-aad6ef86753c

De borde skjutit ner den iaf eftersom den var inne på deras luftrum.
Citera
2024-03-24, 21:53
Medlem
Citat:

De har fått Storm Shadow med förbehåll att inte skjuta in i Ryssland, kanske har de inte koll på alla små vapenlager i Donetsk - de tar de värdefulla mål de har säkra info om.
Citera
2024-03-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De borde skjutit ner den iaf eftersom den var inne på deras luftrum.

Det borde de ha gjort men jag tror att det är så enkelt som att de faktiskt inte hann. Den var i polskt luftrum i 39 sekunder och har man inget luftvärn i närheten så är det nog svårt att hinna med.

Om jag vore ryzz, vilket jag tack och lov inte är, så skulle jag däremot akta mig väldigt noga för att skjuta mot Polen igen.
Citera
2024-03-24, 22:20
Medlem
raskenss avatar
Så ljuvligt att se. Ukrainsk drönare kr rakt in i ett destillationstorn. Drönaren flyger siktigt sakta så det borde inte vara nån match att skjuta ner den. Ändå misslyckas ryssen kapitalt. Tänk på att den flugit 400km långt in i ryskt territorium. HELT OSTÖRT.

Kreml har byxorna nerdragna nu.

Va gött att se!
https://x.com/Tendar/status/1771944298595930469?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in