• 1
  • 2
2024-03-24, 16:58
Medlem
Hej!

Efter resa i Spanien insåg jag att vissa program på SvT play inte är tillgängliga..man har endast tillgång till vissa program...tycker det är fel när man tvings betala public service via skatt sen inte får åtkomst till hela utbudet... oavsett var man är...

Samma med S f anytime...för att kunna se en film som jag köpt ett år tidigare på deras hemsida så måste jag identifiering genom att lägga till ett kreditkortnummer .behövs ej i Sverige..ringde de när de hade it attacker vill inte lämna ut dessa uppgifter...har konto via deras hemsida vilket räcker inom Sverige..har man köpt en film som ligger på ens konto men sen inte får tillgång till.. underligt..bara jag som upplevt detta .

Är detta rimligt?
Citera
2024-03-24, 17:09
Medlem
Det är väl högst rimligt. Det är svensk public service. Liknande regler har alla statliga tv-bolag i Europa
Citera
2024-03-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Hej!

Efter resa i Spanien insåg jag att vissa program på SvT play inte är tillgängliga..man har endast tillgång till vissa program...tycker det är fel när man tvings betala public service via skatt sen inte får åtkomst till hela utbudet... oavsett var man är...
Det vore väl ännu mer konstigt om man kunde se program på Svt om man inte bor i landet och inte betalar skatt för det.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-03-24 kl. 17:27.
Citera
2024-03-24, 17:19
Medlem
Men jag bor ju i landet och betalar skatt för det...är på resa och får inte tillgång.borde väl gå verifiera med bank id eller liknande..

iQUOTE=Pillerarm|87770890]Det vore väl ännu mer konstigt om man kunde se program på Svt om man inte bor i landet och inte betala skatt för det.[/quote]
Citera
2024-03-24, 17:21
Medlem
Okej hade ingen aning om det. Mest förvånad faktiskt..

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det är väl högst rimligt. Det är svensk public service. Liknande regler har alla statliga tv-bolag i Europa
Citera
2024-03-24, 17:21
Medlem
Stark-Senaps avatar
Skaffa vpn och saken är löst.
Bor själv i utlandet. Kör NordVPN. Har aldrig haft problem. Funkar även på Apple TV. Men det finns så klart andra.
Citera
2024-03-24, 17:27
Medlem
Tack för tips..bor du inom EU eller utanför Europa? Vart mest förvånad för jag rörde mig mellan Spanien och Grekland vilket är inom EU.Hur mycket kostar VPN?Är inte it begåvad .. men det här kan värt det..

Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Bor själv i utlandet. Kör NordVPN. Har aldrig haft problem. Funkar även på Apple TV. Men det finns så klart andra.
Citera
2024-03-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Krångel.

Man borde kunna logga in med Bank-ID och se var som helst i världen.
Citera
2024-03-24, 17:36
Medlem
JustTrollings avatar
Finns ett undantag i lagen som gör att SVT kan slippa ge dig tillgång till program på SVT Play när du är i andra EU-länder. Så dom ser sin chans att slippa.

Bör gå att lösa med VPN, SVT är ganska dåliga på att blocka VPN.

Varför kan jag inte använda SVT Play utomlands på samma sätt som till exempel Netflix och HBO Nordic?

Till skillnad från Netflix och HBO omfattas inte SVT Play av EU:s förordning om portabilitet. Förordningen omfattar i första hand tjänster som det betalas för och där tjänsteleverantören har koll på abonnenten. Tanken är att du får ta med tjänster du betalat för även på semestern. SVT:s finansiering via Public service-avgiften räknas inte som en betaltjänst i den här frågan.
https://www.svt.se/kontakt/anvand-svt-play-utomlands
Citera
2024-03-24, 17:46
Medlem
Skaffa dig en router som har egen VPN-server. Då kan du koppla upp dig mot den när du är på resa.

Det är alltså en VPN server på din egna router och inget du betalar för eller får någon anonymitet med utan bara att du får en Personlig VPN tunnel hem till din egna router. All surfning du gör ser då ut att komma från din hemadress och då kan du se på SVT och annan streaming som annars är begränsade om du är utanför Sverige / Europa.

Många router har inbyggd VPN-server om de kostar mer än 7-800
Citera
2024-03-24, 17:47
Medlem
Det är klart det är en betaltjänst.. människor betalar för det. Låter som en urdum bortförklaring

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Finns ett undantag i lagen som gör att SVT kan slippa ge dig tillgång till program på SVT Play när du är i andra EU-länder. Så dom ser sin chans att slippa.

Bör gå att lösa med VPN, SVT är ganska dåliga på att blocka VPN.

Varför kan jag inte använda SVT Play utomlands på samma sätt som till exempel Netflix och HBO Nordic?

Till skillnad från Netflix och HBO omfattas inte SVT Play av EU:s förordning om portabilitet. Förordningen omfattar i första hand tjänster som det betalas för och där tjänsteleverantören har koll på abonnenten. Tanken är att du får ta med tjänster du betalat för även på semestern. SVT:s finansiering via Public service-avgiften räknas inte som en betaltjänst i den här frågan.
https://www.svt.se/kontakt/anvand-svt-play-utomlands
Citera
2024-03-24, 17:51
Medlem
Ok..kika just på tidigare råd i tråden om NordVPN, kosta 180 kr per månad
Alltså det du menar är en liten portabel router med inbyggd VPN som man tar med sig?Funkar i all länder då eller?
Låter bättre att betala 800 en gång än en månadsavgift..

Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Skaffa dig en router som har egen VPN-server. Då kan du koppla upp dig mot den när du är på resa.

Det är alltså en VPN server på din egna router och inget du betalar för eller får någon anonymitet med utan bara att du får en Personlig VPN tunnel hem till din egna router. All surfning du gör ser då ut att komma från din hemadress och då kan du se på SVT och annan streaming som annars är begränsade om du är utanför Sverige / Europa.

Många router har inbyggd VPN-server om de kostar mer än 7-800
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in