2024-03-24, 10:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Din läsförståelse är som vanligt helt undermålig.

P-vakterna hade skrivit 23.16 på lapparna med parkeringsanmärkningar. Sedan var de tvungna att vänta i 10 minuter innan de "lappade" bilarna. Det fanns regler om detta redan 1986. P-vakterna var således kvar på platsen till minst 23.26 och såg då den verklige GM kasta sig in i en blå Opel eller Passat.

Jag lutar åt att det var en Passat som tillverkades av företaget VW eftersom de själva marknadsför sig just som "Das Auto". Hade det varit "Le Car", som ropats i WT, skulle Renault kunna varit aktuellt. Ingen har däremot sett en röd Citroën med en stor kvinna med grov hy och burrigt hår i mjukisbyxor (okänd färg) på platsen.

Att SE skulle föredragit att åka helt automatiskt i den isfria rulltrappan före att halka omkring på 88 dryga trappsteg i motlut på blankisen är lite för svårt för dig att ta in tydligen.

De som såg mördaren i ansiktet på mordplatsen pekade ut CP som mördaren, kanske det mest komiska i hela hjärnfisen att SE skulle vara GM.

Ja, det stämmer att parkeringsvakterna var kvar på platsen längre.

Hon som gjorde observationen satt i bilen och väntade på de andra.

Det var då som observationen skedde, före 23:16. Det framgår i förhören.

Man får komma ihåg att alla i hela Stockholm tycker sig ha sett något mystiskt, kopplat till morden.

Oftast stämmer det inte i tid och rum. De enda som säkert har sett GM efter mordplatsen är LJ och YN.

Men där fantiserar ni om att YN inte såg GM, trots att luckan är på högst 10-15 sekunder.

Fast när det gäller en lucka på 10-15 minuter, då sväljs det med hull och hår.

Den interna logiken vad gäller konspirations-krysteriet går inte riktigt ihop.
Senast redigerad av Dalulven 2024-03-24 kl. 10:13.
Citera
2024-03-24, 10:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det stämmer att parkeringsvakterna var kvar på platsen till ungefär 23:26.

Men observationen av mannen skedde före 23:16. Det framgår klart och tydligt i förhören.

Man får komma ihåg att alla i hela Stockholm tycker sig ha sett något mystiskt, kopplat till morden.

Oftast stämmer det inte i tid och rum. De enda som säkert har sett GM efter mordplatsen är LJ och YN.

Men där fantiserar ni om att YN inte såg GM, trots att luckan är på högst 10-15 sekunder.

LJ har till och med skickat ett brev till PU där han påpekar att det inte behöver vara GM han såg i trappan. YNs iakttagelse går inte ihop tidsmässigt med de rekonstruktioner som Länninge gjort på platsen.
Citera
2024-03-24, 10:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
LJ har till och med skickat ett brev till PU där han påpekar att det inte behöver vara GM han såg i trappan. YNs iakttagelse går inte ihop tidsmässigt med de rekonstruktioner som Länninge gjort på platsen.

När skickades det brevet: 30 år senare?

Det är just Länninges tider som YN:s iakttagelse går ihop med, om LJ ska hinna upp från sin position, efter att ha tittat ner på Sveavägen och funderat under 10-20 sekunder ...

Från hans position tar det kanske 25-30 sekunder att ta sig uppför trappen.

Från YN/AZ:s position, där de möter GM, tar det cirka 30 sekunder fram till trappen.

GM håller dock en högre hastighet, så för honom tar det bara 20 sekunder fram till mötespunkten, från trappen.

Och LJ dröjer ungefär så länge med att gå efter.

Enkel matematik. Länninge räknade ut det redan för 38 år sedan.

Ge det 38 år till så kommer även din pollett att trilla ner, med lite smörjolja.
Senast redigerad av Dalulven 2024-03-24 kl. 10:25.
Citera
2024-03-24, 10:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det stämmer att parkeringsvakterna var kvar på platsen längre.

Hon som gjorde observationen satt i bilen och väntade på de andra.

Det var då som observationen skedde, före 23:16. Det framgår i förhören.

Nej?

Citerar mig själv:

Det enda vakt A är säker på gällande observationen tidpunkt för observationen är att den sker när vakt B är ute på Snickarbacken. Och det i anslutning till bot utfärdad 23.16.

Vakt B berättar att han som "sluttid" för bilarna på Snickarbacken kom att anteckna 23.16. Han går straxt efter det ut med dessa lappar och placerar på Snickarbacken-bilarna och är klar 23.25-23.30. Därefter fyller de i något formulär och åker vidare.

Citat:

Citera
2024-03-24, 10:49
Medlem
ursprungligens avatar
SE gissar(?) att någon frågar om det är OP på mordplatsen.

Förhör SE 25 april 1986:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
F: Du säger också beträffande E13 (E13-00 Anders Björkman) att när du kommer tillbaka till folksamlingen efter din språngmarsch efter poliserna så finns det en man som kan vara E13 (E13-00 Anders Björkman) som har kommit till platsen, och du benämner honom som att han var lite högljudd. Han hade också skägg, men du har minnesbild av att det skulle vara lite rödare. På vad sätt var han högljudd?

Stig Engström: Jag tyckte inte att han verkade riktigt nykter egentligen.

F: Vad sa han?

Stig Engström: Han upprepade samma sak hela tiden, och han sa, är det Palme, är det Palme, upprepade han gång på gång.
LJ Förhörsdatum: 2019-05-09:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-00-K
När Lars stod och väntade på att bli förhörd var det någon okänd som frågade honom om det var Palme som hade blivit skjuten. Lars som inget visste svarade att han inte visste. Lars har inga skarpa minnesbilder av personen mer än att det var en man. Lars har inget minne av att han pratade något med mannen mer än sitt svar.

På fråga om Lars pratade med någon annan förutom svaret till den okände mannen och polisen på platsen blir svaret nej.
......
På fråga om Lars har något minne av att han innan han satt sig i polispikéten pratade med någon på mordplatsen om vad han själv hade sett eller gjort blir svaret nej. Det var bara den okände som frågade om det var Olof Palme någon annan pratade han inte med.
Dödgrävarjournalisten TP påstår inte ens att den påhittade GM-SE var tillbaka till mordplatsen i sin osannolika bok utan GM-SE kan också smugit tillbaka till Skandia norrifrån enligt TP.

12 år med huvudet i sanden för TP? Vittnet SE verkar åtminstone ha varit på mordplatsen efter Bohemiabesöket.
Citera
2024-03-24, 10:55
Medlem
Det finns en grej som jag inte förstår. Man sade att man provskjutit alla 357 och 44r som fanns men man brydde sig inte om att provskjuta SE grannes vapensamling utan började intressera sig för den på slutet av utredningen. När Christer petersson troligen blev beordrad att avsluta fallet än gång för alla.
Citera
2024-03-24, 10:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej?

Citerar mig själv:

Det enda vakt A är säker på gällande observationen tidpunkt för observationen är att den sker när vakt B är ute på Snickarbacken. Och det i anslutning till bot utfärdad 23.16.

Vakt B berättar att han som "sluttid" för bilarna på Snickarbacken kom att anteckna 23.16. Han går straxt efter det ut med dessa lappar och placerar på Snickarbacken-bilarna och är klar 23.25-23.30. Därefter fyller de i något formulär och åker vidare.

Dalulvens läsförståelse når inte upp till nivån för att förstå detta. Det är lite för komplicerat för hen.
Citera
2024-03-24, 11:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Är det ingen MOP-spanare som varit i kontakt med SEs exfru ME, för att få eventuell klarhet kring ditten och datten?
Citera
2024-03-24, 11:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Det finns en grej som jag inte förstår. Man sade att man provskjutit alla 357 och 44r som fanns men man brydde sig inte om att provskjuta SE grannes vapensamling utan började intressera sig för den på slutet av utredningen. När Christer petersson troligen blev beordrad att avsluta fallet än gång för alla.

Provskjutningen avgränsades till licensinnehavare som bodde inom en radie av en(?) mil runt mordplatsen.

Samlar man på vapen står det ofta i samlarlicensen att "skott inte får avlossas" så samlarens vapen var väl inte så intressant då? Mordet skulle i så fall strida mot reglerna i licensen vilket inte ansågs aktuellt kanske.

Vi får också notera att vapensamlarens vapen var en "nolla" på NFC. Varken bu eller bä således.

Edit: Jag strögooglar för att hitta uppgiften om "sökradien" men jag hittar inte uppgiften. Kanske jag hittat på denna uppgift som jag tycker mig stött på?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-24 kl. 11:42.
Citera
2024-03-24, 11:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Är det ingen MOP-spanare som varit i kontakt med SEs exfru ME, för att få eventuell klarhet kring ditten och datten?

TP kan nog utan omsvep beskrivas som en MOP-spanare i gott sällskap med Anér vars arbete han kopierade och Lars Krantz vars fantasi han inspirerades av.

TP har frågat ME om ditten och datten i "mördarens ex-frus villa/lägenhet" över en kopp kaffe och tigerkaka.

Edit: Vilka frågor skulle du vilja att ME svarade på? Förutom den helt uppenbara vad ME gjorde medan SE dumpade vapnet i Långtjärnen. Låg hon ned i baksätet för att inte synas i EGG-bilen?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-24 kl. 11:12.
Citera
2024-03-24, 11:12
Medlem
Citat:
Provskjutningen avgränsades till licensinnehavare som bodde inom en radie av en(?) mil runt mordplatsen.

Samlar man på vapen står det ofta i samlarlicensen att "skott inte får avlossas" så samlarens vapen var väl inte så intressant då? Mordet skulle i så fall strida mot reglerna i licensen vilket inte ansågs aktuellt kanske.

Vi får också notera att vapensamlarens vapen var en "nolla" på NFC. Varken bu eller bä således.

Det lät fjuttigt för jag trodde att man hade testat alla vapen av den kalibern i sverige. Smula märklig utredning att inte göra det.
Citera
2024-03-24, 11:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
TP kan nog utan omsvep beskrivas som en MOP-spanare i gott sällskap med Anér vars arbete han kopierade och Lars Krantz vars fantasi han inspirerades av.

TP har frågat ME om ditten och datten i "mördarens ex-frus villa/lägenhet" över en kopp kaffe och tigerkaka.

Edit: Vilka frågor skulle du vilja att ME svarade på? Förutom den helt uppenbara vad ME gjorde medan SE dumpade vapnet i Långtjärnen. Låg hon ned i baksätet för att inte synas i EGG-bilen?

Jag skulle vilja att (till exempel) TP hade frågat mer ingående om hennes tro gällande SEs skuld. Jag undrar kring hennes misstankar om vapensamlaren. Jag undrar om hennes misstankar gällande att SEs broder var inblandad. Och så vidare!!!

Edit: att SEs exfru vet mer om MOP än hon tillkännagav i förhören, är solklart, tyvärr.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-03-24 kl. 11:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in