2024-03-23, 18:09
Medlem
JoeDoughs avatar
Jag överräcker mitt visitkort till den som behöver få problemet löst. Jag skulle göra det gratis och med oförställd glädje!
Citera
2024-03-23, 19:08
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Då får man resa sig upp mot problemet och rikta det.

En rektor har inflytelse och kan skapa rubriker.

Hur ska annars förändring ske om ingen står upp när felen visar sig?
Trodde detta redan hade hamnat i media, eller hur uppstod den här tråden? Men det är jävligt lätt att säga att någon annan ska stå upp och riskera ganska allvarliga straff, eller hur?
Citera
2024-03-23, 19:09
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Jag överräcker mitt visitkort till den som behöver få problemet löst. Jag skulle göra det gratis och med oförställd glädje!
Vad väntar du på? Att någon på Flashback ber dig?
Citera
2024-03-23, 19:37
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är ofta något större bakom barn som är utåtagerande på detta sätt. Min son blev mobbad och misshandlad i skolan av en pojke - där pojken fullkomligt skrek på hjälp. Pojken visade sig med facit i hand ha svår autism och ADHD. Det är självklart ingen ursäkt. Men med rätt hjälp, kontaktperson och klass med mindre sammanhang gick det sedan bra för pojken.

Det är lätt att agera med ilska och tänka "ge pojken en rak höger så han skärper sig" men det är ju sällan det som är lösningen. Skolan ska vara en säker miljö för våra barn och de som inte mår bra och utsätter andra för risker i deras miljö behöver få den hjälpen de behöver för att må bättre och inte behöva agera på rop.
Vettigt inlägg !
Inte många vettiga åsikter i trådar som denna, men det finns som tur några

Undrar hur många "vuxna" som sitter här på FB som har fått stryk när dom var små?
Man får ju hoppas de är håller till på byggen och inte är i närheten av barn eller ungdomar på något sätt
Citera
2024-03-23, 19:47
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
"En gång följde han efter min dotter till toaletten och sa att han skulle döda henne. En annan gång knuffade han henne från en gunga. Hon tappade luften vid fallet."

"Jag såg hur pojken sprang runt hej vilt den dagen. Han knäade en annan pojke mitt framför mig. Det fanns helt enkelt inte resurser för att ta hand om pojken på det sätt som han behövde."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQ5J3B/vald-i-skolan-linas-sjuaring-dodshotades

Någon som vet mer? Har skolan fått resurser att hantera pojken?

Suck....."Har skolan fått resurser att hantera pojken". Jo, nä men varför inte ge ungjäveln en ordentlig lavett och sedan förklara att "Följande gäller...."
Citera
2024-03-23, 19:52
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag är emot utvecklingen som varit om barnuppfostran i Sverige/Västvärlden senaste 40 åren. Jag är för aga i vissa fall och på vissa barn. Generellt tror jag på samtal och försöka tala förstånd, men ibland är en omedelbar fysisk tillrättavisning mest effektivt.

Smäll på käften så tänderna ryker är jag inte för, men en örfil på vissa barn i vissa situationer är jag !

*Du har inte barn va? Ja det spelar faktiskt roll, för det ger en inblick hur du är mot dina barn. Och hur du tycker att andra vuxna ska få bete sig mot dina barn.
Absolut kan du ha åsikter om barn, även om du inte har barn. Tex jag har åsikter om djur, men det betyder inte att jag vet något om djur. Men jag kan ju tycka saker...

*På vilket sätt är en örfil en bra lösning?
*Vad lär sig ungen av att en vuxen slår?
Försök utveckla din otroligt obegåvade åsikt, om du kan! Troligtvis kan du inte, nej du kommer inte vara i närheten av en logisk och förnuftig förklaring av din åsikt.
Väntar med spänning...på hur du kommer undvika att besvara mina tre frågor.

Frågorna finns i meningarna som har ett frågetecken i slutet. Markerade med *
Citera
2024-03-23, 20:04
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Oj, här har vi en superpedagog tillika superpsykolog hör jag!

"Han har troligtvis beteendestörningar och damp (ADHD)" ..."Skitbeteendet kommer väl hemifrån"...
Lite tänkvärt för din del: Det kan inte vara så att "skitbeteendet" kommer av beteendestörningen och ADHD:n då?

Sånt här tycker jag är väldigt underliga uttalanden. All logik talar väl för att han betett sig skit hemma också? Varför skulle han börja i skolan innan han testat om det funkar hemma först?

Jävlungar har betett sig jävligt hemma med dem som de inte har respekt för/tror är ofarliga, alltså syskon och föräldrar, innan de börjar i skolan. Det är min övertygelse. Föräldrar till såna här lutar mera åt sidan "offer" än är dåliga uppfostrare som visst är den populära uppfattningen.
Citera
2024-03-23, 21:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk

1. *Du har inte barn va? Ja det spelar faktiskt roll, för det ger en inblick hur du är mot dina barn. Och hur du tycker att andra vuxna ska få bete sig mot dina barn.
Absolut kan du ha åsikter om barn, även om du inte har barn. Tex jag har åsikter om djur, men det betyder inte att jag vet något om djur. Men jag kan ju tycka saker...

2. *På vilket sätt är en örfil en bra lösning?
3. *Vad lär sig ungen av att en vuxen slår?
Försök utveckla din otroligt obegåvade åsikt, om du kan! Troligtvis kan du inte, nej du kommer inte vara i närheten av en logisk och förnuftig förklaring av din åsikt.
Väntar med spänning...på hur du kommer undvika att besvara mina tre frågor.

Frågorna finns i meningarna som har ett frågetecken i slutet. Markerade med *

Fetade. Du har ju redan bestämt dig för att det inte finns någon logisk förklaring så det här blir till de andra som läser ditt inlägg.

1. För det mest kan man se skillnad på de som har barn mot de som inte har det, precis som man inte sällan kan se skillnad på de som gjort värnplikten mot de som inte gjort det.

De som inte har barn verkar inte sällan tro att man kan tala alla barn till rätta. Att om man sätter sig ner och förklarar för barn, ger dem chans efter chans så kommer de till slut förstå. Ofta gör barn det men inte alltid. I vissa fall så finns det helt enkelt inte utrymme att mala ner ungen med snack utan vissa saker måste ungen lära sig fort, tex inte hoppa i vattnet när de inte kan simma, inte försvinna i en folksamling, inte springa över gatan utan att se sig om, inte ta vassa föremål och springa nerför trappan, vad man får göra och inte göra mot andra barn osv osv. Det finns en miljon saker som barn kan skada sig själva eller andra på. Om man tror att alla barn är lika enkla är man en idiot.

2. Det finns inte bara ett sätt att uppfostra sin avkomma på. Hundar och katter tex, kan ju vara extremt fysiskt tuffa mot sin avkomma som inte lär sig. Det är fysisk bestraffning för att uppfostra. Rådjur å andra sidan ignorerar sin avkomma så de känner sig övergivna. Det motsvarar väl silent treatment eller utegångsförbud som uppfostring hos oss. Tittar vi över hela världen så är örfil, ta i örat, dask på rumpan osv helt vedertagna uppfostringsmetoder. MENA verkar hata sina barn så vi kan lämna dem utanför i det här samtalet, men i övriga världen är det inga konstigheter.

När jag säger örfil så menar jag inte detta:
https://www.youtube.com/watch?v=OrFakWkv5Xo
Agan ska ju inte skada barnet utan vara ett obehag så barnet kopplar dåligt eller farligt beteende till smärtan. Vill man skada barnet så kan ju strunta i att uppfostra det eller hjälpa det helt och hållet så lär det förr eller senare skada sig. Det ska heller inte vara så att man tar till aga för vardagssaker, inte gjort läxan - stryk. Spillde mjölk på golvet - stryk. Råkade trilla så det blev en reva på byxorna - stryk. Inte svarar rätt svar på en fråga tillräckligt fort- stryk. Då har man inte förstått poängen med aga.

3. Tanken är att man talar med barnet och förklarar vad som är farligt eller fel och varför. Jag ser inte aga som en första reaktion på ett beteende utan när ett felaktigt eller farligt beteende upprepas trots att man vet att barnet har förstått och vet. Ponera att ett barn sparkar ihjäl igelkottar trots att man säger till och det fortsätter göra så eller lägger in kattungar i mikrovågsugnen. Ska man då säga, "nej Mohammed så för du inte göra, Mohammed känner du dig kränkt om jag säger fy till dig eller går det bra"? Hur många gånger ska man säga till ett barn som fortsätter kastar sten på bundna hundar utanför mataffären eller kastar sten på änder?
Citera
2024-03-23, 22:00
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fetade. Du har ju redan bestämt dig för att det inte finns någon logisk förklaring så det här blir till de andra som läser ditt inlägg.

1. För det mest kan man se skillnad på de som har barn mot de som inte har det, precis som man inte sällan kan se skillnad på de som gjort värnplikten mot de som inte gjort det.

De som inte har barn verkar inte sällan tro att man kan tala alla barn till rätta. Att om man sätter sig ner och förklarar för barn, ger dem chans efter chans så kommer de till slut förstå. Ofta gör barn det men inte alltid. I vissa fall så finns det helt enkelt inte utrymme att mala ner ungen med snack utan vissa saker måste ungen lära sig fort, tex inte hoppa i vattnet när de inte kan simma, inte försvinna i en folksamling, inte springa över gatan utan att se sig om, inte ta vassa föremål och springa nerför trappan, vad man får göra och inte göra mot andra barn osv osv. Det finns en miljon saker som barn kan skada sig själva eller andra på. Om man tror att alla barn är lika enkla är man en idiot.

2. Det finns inte bara ett sätt att uppfostra sin avkomma på. Hundar och katter tex, kan ju vara extremt fysiskt tuffa mot sin avkomma som inte lär sig. Det är fysisk bestraffning för att uppfostra. Rådjur å andra sidan ignorerar sin avkomma så de känner sig övergivna. Det motsvarar väl silent treatment eller utegångsförbud som uppfostring hos oss. Tittar vi över hela världen så är örfil, ta i örat, dask på rumpan osv helt vedertagna uppfostringsmetoder. MENA verkar hata sina barn så vi kan lämna dem utanför i det här samtalet, men i övriga världen är det inga konstigheter.

När jag säger örfil så menar jag inte detta:
https://www.youtube.com/watch?v=OrFakWkv5Xo
Agan ska ju inte skada barnet utan vara ett obehag så barnet kopplar dåligt eller farligt beteende till smärtan. Vill man skada barnet så kan ju strunta i att uppfostra det eller hjälpa det helt och hållet så lär det förr eller senare skada sig. Det ska heller inte vara så att man tar till aga för vardagssaker, inte gjort läxan - stryk. Spillde mjölk på golvet - stryk. Råkade trilla så det blev en reva på byxorna - stryk. Inte svarar rätt svar på en fråga tillräckligt fort- stryk. Då har man inte förstått poängen med aga.

3. Tanken är att man talar med barnet och förklarar vad som är farligt eller fel och varför. Jag ser inte aga som en första reaktion på ett beteende utan när ett felaktigt eller farligt beteende upprepas trots att man vet att barnet har förstått och vet. Ponera att ett barn sparkar ihjäl igelkottar trots att man säger till och det fortsätter göra så eller lägger in kattungar i mikrovågsugnen. Ska man då säga, "nej Mohammed så för du inte göra, Mohammed känner du dig kränkt om jag säger fy till dig eller går det bra"? Hur många gånger ska man säga till ett barn som fortsätter kastar sten på bundna hundar utanför mataffären eller kastar sten på änder?

Det tog inte lång tid innan jag slutade läsa, då du inte klarade av att svara på första frågan. Om du har barn. Men med tanke på hur du skriver har du inga.
Det är inte JAG som ska påvisa en logisk förklaring. Det är du, och det klarade du inte av.
Orkade du läsa igenom det du själv skrev? Fortsätt du tro att din åsikt om örfil har god effekt och håll dig undan allt som har med barn och ungdomar.
Lev ut dina åsikter här på flashback där ingen kommer till skada. Tänk så skönt det måste vara att få utrymme för din åsikt, för åsikter kan vi alla ha. Det behövs ingen, absolut INGEN kunskap eller erfarenhet av ämnet man har åsikt om.
Citera
2024-03-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Trodde detta redan hade hamnat i media, eller hur uppstod den här tråden? Men det är jävligt lätt att säga att någon annan ska stå upp och riskera ganska allvarliga straff, eller hur?

Ja, det är lätt att sitta på ett forum.

Men om jag någonsin hamnar i en situation där jag moraliskt ställs inför ett liknande dilemma så kommer jag alltid följa det som är rätt och riktigt. Jag kommer inte skyffla undan saker under mattan för jag vet att det kommer och hemsöka mig för resten av livet.

Alla är inte psykopater som kan leva ett liv i lögn och böja på verkligheten för att mätta ens egna kortsiktiga behov. Jag tror att en ledare, en chef, en rektor som gör det som är moraliskt rätt blir uppskattad av sina medarbetare och vinner mer i det långa loppet av att göra det som är rätt snarare än det som känns rätt för stunden eller för att rädda sin egna skinn.

Folk fattar inte att de som gör en bra ledare i en organisation är att man tar rätt beslut som är jobbiga. Flytta på ungen och förankra beslutet vilar på en moralisk grund så har du alla kollegor bakom din rygg.
Citera
2024-03-24, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Det tog inte lång tid innan jag slutade läsa, då du inte klarade av att svara på första frågan. Om du har barn. Men med tanke på hur du skriver har du inga.
Det är inte JAG som ska påvisa en logisk förklaring. Det är du, och det klarade du inte av.
Orkade du läsa igenom det du själv skrev? Fortsätt du tro att din åsikt om örfil har god effekt och håll dig undan allt som har med barn och ungdomar.
Lev ut dina åsikter här på flashback där ingen kommer till skada. Tänk så skönt det måste vara att få utrymme för din åsikt, för åsikter kan vi alla ha. Det behövs ingen, absolut INGEN kunskap eller erfarenhet av ämnet man har åsikt om.
Vissa människor är hemska.
Citera
2024-03-24, 08:22
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfatandhappy
Suck....."Har skolan fått resurser att hantera pojken". Jo, nä men varför inte ge ungjäveln en ordentlig lavett och sedan förklara att "Följande gäller...."
Som pappa gjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in