Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Då kanske du kan komma med något trovärdig förklaring till att Tim är häktad på sannolika skäl efter att han hade talat om var kroppen fanns. Häktad misstänkt för mord (den högsta misstankegraden).
Förklara också hur dom undangömda tillhörigheterna bara "hade råkat falla ur Majas och/eller MGM:s fickor" och råkat hamna så att dom räknas som undangömda. Hoppade en sten upp och la sig ovanpå dom kanske?
Förklara också varför det blev husrannsakan i Tims hem och anhöriga blev häktade för grovt skyddande av brottsling?
Du tycker möjligtvis inte att det verkar vara lite väl mycket som pekar på att Maja är mördad och mördaren verkar vara Tim?
Inga fjant, trams och troll svar nu som du verkar gilla.
OK, jag antar utmaningen!
Hypotetiskt rör det sig alltså om en olyckshändelse, inte ett mord. De båda ungdomarna tar en promenad längs åstranden, flickan halkar, slår huvudet i en sten och hamnar i vattnet.
Pojken, med sin även för sin ringa ålder begränsade fattningsförmåga blir, vid åsynen av flickan liggande till synes livlös i vattnet, vettskrämd. Kanske gör han något tafatt försök att dra upp henne, men lyckas bara få med sig exempelvis en sko (där har du "tillhörigheten"!) som han sticker in ("döljer") i en grästuva i en hast, innan han tar rakaste spåret hem, och andtruten berättar för sina föräldrar vad som hänt.
Föräldrarna, som inte precis är de rakknivsvassaste exemplaren i kökslådan, tycker det är bäst att bara knipa käft om denna obehagliga incident, som genom deras otursamma avkomma indirekt skulle kunna återverka på dem själva i händelse av polisundersökning.
Nu går några dagar, under vilka polisen begrundar olika vittnesmål. Tydligen har en del samstämmiga vittnen sett Maja tillsammans med T*m den aktuella dagen, så det är ju inte underligt att de med förenade Sherlock Holmeskrafter kommer fram till att det
kanske vore skäl att ta ett snack med den grabben. Som ju går på Majas skola, och allt.
Så, de tar in honom. Följden blir den förutsägbara, nämligen
inte att han säger "-Jag vägrar att yttra mig innan jag fått en advokat!", utan snarare att han direkt talar om vad som skett, och utpekar platsen för olyckan, vilken polisen strax kan fastställa och därstädes tillvarata den döda kroppen.
Så långt, allt klart. Men T*m nämner också att han talat om händelsen för sina föräldrar, vilket föranleder ett säkerligen mycket ovälkommet polisbesök hos desamma, vilka dessutom råkar ha en gammal pickadoll eller avsågad hagelbössa liggande hemma i en vrå. Hux flux, så åker de också in!
Vem "den tredje mannen" är i sammanhanget, som skall ha gripits men släppts, har jag ingen aning om. Någon kompis, som T*m uppgett att han anförtrott sig till? Någon far-, mor-, eller tidigare fosterförälder? Hursomhelst, oviktigt.
Nåja, där har du den hypotetiska historien!