Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Ser att du försöker dig på en kortfattad "mic-drop" här. Men i din iver så glömde du följa forumreglerna och förklara vad det är för nåt som du länkar till.
Nåväl, jag får väl göra det jobbet åt dig:
Bilden du länkar till visar en 1900-tals historik över kikhosta "cases" i Sverige. Man kan där se att under perioden 1979-1995, då Sverige hade stoppat kikhostevaccin, så var fallen av kikhosta markant högre än före och efter.
Med det vill du säga, antar jag, att barnvaccinering är helt nödvändigt. För titta hur illa det gick i arma Svedala under de mörka åren på 80-talet då vi inte hade nåt vax mot kikhosta.
Här följer mitt svar:
För det första så glömde du nämna (eller låtsades glömma) varför Sverige slopade kikhostevaccinet 1979. Det berodde på att vaccinet hade bedömts fungera suboptimalt, för att uttrycka sig milt. En svensk studie från 1978 hade visat att 84% av vuxna som hade fått
bakteriologisk verifikation på kikhosta var fullvaccinerade:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1506984/
Kan ju knappast ha varit mycket mer än 84% av svenska befolkningen som lydigt tagit sina vaccindoser, så det är rätt anmärkningsvärda siffror.
Men trots vad du tidigare påstod, så har jag inte hävdat att vaccin generellt sett är verkningslösa. Jag vet inte var du fått det ifrån. Däremot tvivlar jag starkt på att slentrianmässig massvaccinering av barn är något positivt. Jag anser att riskerna är för stora och att den potentiella nyttan är för liten. Det är från den utgångspunkten jag argumenterar.
Jag minns att du tidigare pratade om hundratusentals döda barn årligen i kikhosta. Och att du sen anklagade mig för att önska livet av barn, då jag ifrågasatte nyttan av att massvaccinera dom i späd ålder. Det är från den utgångspunkten du verkar argumentera. (Du får rätta mig om du tycker att jag misstolkat dig.)
Så här har vi egentligen den perfekta kontrollen av dina farhågor om att kikhosta ska öka dödligheten markant hos ovaccinerade barn.
Kikhosta ska tydligen främst vara potentiell livshotande för spädbarn. Så jag tänkte att vi kan använda SCB:s statistikdatabas som sanity check.
Här är en länk till min slagning i databasen:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/147492
Hela riket | infektionssjukdomar (exklusive tuberkolos) | 0 år (spädbarn) | båda könen | år 1969-1996
Tyvärr så tillåter inte databasen slagning på dödsfall i specifika sjukdomar. Så jag slog på kategorin
infektionssjukdomar, som kikhosta rimligen måste tillhöra.
Först av allt så kan jag nämna att jag blev lite förvånad över hur relativt låg spädbarnsdödligheten i infektionssjukdomar faktiskt var i Sverige under hela den här perioden. Under ett normalt år så var det kanske 20 per år som strök med. År 1987 (då den ovaccinerade kikhostepidemin härjade ohämmat) så dog bara tre.
I vilket fall:
Under tioårsperioden
innan vaccinationsstoppet, 1969-1978, så dog sammanlagt
236 0-åringar av infektionssjukdomar.
Under tioårsperioden
efter vaccinationsstoppet, 1980-1989, så dog sammanlagt
187 0-åringar av infektionssjukdomar.
Samma mönster upprepar sig om man jämför tex en treårsperiod före och efter 1979, eller om man bara jämför året innan med året efter. Att
fler 0-åringar dog av infektionssjukdomar
innan vaccinstoppet än
efter.
Så rimligtvis kan inte vaccinstoppet ha lett till
någon särskilt dödlig epidemi av kikhosta. Om man sen tittar på hela tidsserien så skvallrar den om en långsiktigt sjunkande trend i barnadödlighet, som högst troligt inte hade något med slopandet av vaccinet att göra. Men min poäng är att din farhåga om
drastiskt ökad barnadödlighet till följd av slopat kikhostevaccin inte förefaller ha besannats, vid ett tillfälle då den teorin faktiskt testades i verkligheten.
Skulle såklart också vara intressant att se vad som hände efter 1996, när man återigen började vaccinera mot kikhosta. Men lustigt nog så går det inte att söka längre fram än 1996 i statistikdatabasen. Varför? Vet ej. Någon kanske kan upplysa mig om orsaken till detta sammanträffande.
Sammanfattningsvis så tycker jag inte att detta var någon särskilt bra mic-drop från din sida. Vi verkar ha klarat oss rätt bra utan kikhoste-vaccin under drygt 15 år. Det verkar faktiskt inte som att något särskilt hemskt inträffade under den här perioden. Eller vad säger du?