Citat:
Ursprungligen postat av
Konstantinpoopel
Jag värderar tiktok-trend till samma värde som en twitterstorm. Svårt att uppskatta hur representativ åsikten som framförs är, och tenderar vara ganska övergående till förmån för nästa grej. Den nationella statistiken om att det i år beräknas födas färre barn än någonsin i Sverige, som SVT rapporterar om idag, ger minst sagt en annan bild än tradwives återkomst.
Vad gäller hemmafru-idealet som sådant är det efterblivet både ur ett samhällsperspektiv och för varje enskild kvinna som väljer att leva på någon annans nåder. Såklart får man leva som man vill, men statistiskt sett kommer den absoluta majoriteten så småningom välja att separera, och då är det inte kul för den som är utan inkomst, besparingar och arbetslivserfarenhet.
Som man skulle jag aldrig överväga att skaffa familj med någon som ser mig som en bankautomat snarare än en jämlike, oavsett hur mycket surdegsbröd jag får äta när jag kommer hem från jobbet.
Exakt, håller med.
Hade jag varit man hade jag inte heller velat leva med en kvinna som gick hemma hela tiden. Idag har vi dammsugare, tvättmaskin, diskmaskin. Det är inte som förr när hemmafruarna jobbade hemma på bondgården - odlade, la in, tvättade för hand, slaktade, mjölkade kor, hackade betor, fermenterade, strök, manglade, födde 5 ungar, ammade, uppfostrade barn, etc etc etc.