2024-03-22, 09:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ännu ett tecken i tiden angående att feminismen är en döende ideologi, och att kvinnor inte trivdes särskilt bra med stress och konkurrens på arbetsmarknaden. Eller att försöka köra med fitthybris och girl boss. Nu håller hemmafrun på att bli det nya idealet bland unga tjejer.

Topic:

Vad säger ni om detta? Ska vi acceptera eller förkasta dessa förmenta tradwives, och deras omvändelse under galgen efter allt feminist- och manshatar-skit? Jag tycker inte det. Låt de arbeta tills de stupar! Som män alltid har gjort.

Trams. Det är bara några influencers på jakt efter klick som skyltar med hemmafruidealet. De allra flesta kvinnor kommer fortsätta plugga och jobba.
Citera
2024-03-22, 09:06
Medlem
Det är bättre för de flesta att låta kvinnor arbeta efter bästa förmåga, om de är mamma i en familj. Samt att samhället inte antyder att det skulle vara något dåligt med det.

Fulltid samt barn blir för mycket för de flesta tror jag.
Citera
2024-03-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Låter som att du drar alla män över en kam här. Vilket gör dig till feminist.

Hemma delar jag och min fru lika på alla sysslor och jag är precis lika involverad i barnens skola och aktiviteter som henne, om inte mer.

OnT.
Alla såna här trender är bara löjliga och går över efter något år.
Om man istället kunde fila av den spetsen i feminismens retorik som säger att de ska vända ryggen åt familjeliv och satsa på karriären.
Då hade det inte blivit lika destruktivt för alla tjejer som knullar runt tills dom är 35 och sedan undrar varför livet känns tomt och ingen vill ha barn med dom.

Inför sedan 6 timmars arbetsdag så kan folk nog slappna av lite mer.

Jenny skrev "så många män" -betyder inte alla män.

Du är en man som fungerar i en relation och har barn. Men det gäller absolut inte alla män.
Citera
2024-03-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Amen!

Det här är bara ännu ett sätt att lura folk att bli fattigare så rika kan bli rikare. Det lär dock lösa sig själv - folk skaffar färre och färre barn pga. ekonomin och om det här skulle bli en trend skulle det bara ta fart ännu mer. Massvis med dagdrivande hemmafruar - men inga barn.

Fast det hela här kanske bara är en omskrivning att tjejer vill ha en man som erbjuder stabilitet även ekonomiskt. Då är det inget nytt precis, men jag har svårt att se att där är så många rika singelkillar att det kan kallas för en trend.

Om svenska kvinnor skulle tvärt vända och bli hemmafruar hela bunten, skulle svensk ekonomi rasa.
För att nu inte tala om sjukvård, åldringsvård etc.

Denna trend är socialtmedia fenomen...och resultat av att många unga kvinnor inte längre orkar ta dubbelt ansvar för att de har en man som vägrar anpassa sig till jämställdhet i kombination av att det gått en tid sen hemmafrutiden så man "glömt" problemen som fanns då.
Men det är ju uppenbart fel väg att gå och rätt korkat av de individuella kivnnor som tar detta steg.
Citera
2024-03-22, 09:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Medhåll.
Snackade med kollegorna om detta och det var fan inte en käft i åldersspannet 20-55 som ville ha nån jävla hemmafru som bara hade som ambition att måla naglarna och surfa facebook.

Jag tror de flesta män är som dina kollegor, eller det vet jag att de är. De vill inte jobba 40-60 timmars arbetsveckor som tidigare generationers män gjorde. Vad skulle det vara för liv?
Citera
2024-03-22, 09:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det är väl bara att säga till din arbetsgivare att du vill jobba 50%? Eller är du en sån som inte kan göra något utan att facket/staten bestämmer åt dig?

Absolut.

Nej.
Citera
2024-03-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Exakt. Det är fascinerande att så många män hittar på vad fan som helst för att slippa det ansvaret. Men de tycker det är tråkigt att handla och laga mat varje dag, hämta och lämna, hålla ordning i huset varje dag, sitta på skolmöten, hjälpa till med läxorna, åka till doktorn med barnen, köra till diverse fritidsaktiviteter, etc etc etc.

Så de lägger hela lasset på kvinnan och hittar på en massa teorier om "naturens ordning", en massa konspirationer, "jamen jag byter ju däcken på bilen två gånger om året" bullshit.

Det finns en tråd om detta.
(FB) Det obetalda hemarbetet. Sliter vi ut kvinnorna eller ljuger vi med statistik?

Enligt jämstäldsmyndigheter och SCB lägger kvinnan 11 minuter mer per dag på (det betalda plus obetalda) arbetet. Det är helt inom felmarginalen. Och då har man inte ens börjat mäta hur mycket vardera parten bidrar, bara hur mycket tid dom lägger.

Så du har antagligen helt fel. Men du vill inte veta det. För du har redan bestämt dig, oavsett vad statistiken säger.
Citera
2024-03-22, 09:15
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Men för män är detta något bra och eftersträvansvärt menar du?

Bra och viktig fråga! Har själv undrat många gånger. Varför vill dessa manosfär-män att män ska leva som drönare?

Hade det inte varit mer värt att gå ner i tid medans barnen var små och vara en medförälder som tog sitt ansvar.....
Citera
2024-03-22, 09:22
Medlem
Jag värderar tiktok-trend till samma värde som en twitterstorm. Svårt att uppskatta hur representativ åsikten som framförs är, och tenderar vara ganska övergående till förmån för nästa grej. Den nationella statistiken om att det i år beräknas födas färre barn än någonsin i Sverige, som SVT rapporterar om idag, ger minst sagt en annan bild än tradwives återkomst.

Vad gäller hemmafru-idealet som sådant är det efterblivet både ur ett samhällsperspektiv och för varje enskild kvinna som väljer att leva på någon annans nåder. Såklart får man leva som man vill, men statistiskt sett kommer den absoluta majoriteten så småningom välja att separera, och då är det inte kul för den som är utan inkomst, besparingar och arbetslivserfarenhet.

Som man skulle jag aldrig överväga att skaffa familj med någon som ser mig som en bankautomat snarare än en jämlike, oavsett hur mycket surdegsbröd jag får äta när jag kommer hem från jobbet.
Citera
2024-03-22, 09:22
Medlem
Nosstocks avatar
Feministerna kommer att ändra på sina åsikter nu: och helt plötsligt är man en stark, feministisk, kvinna om man är hemmafru.
Citera
2024-03-22, 09:25
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnors stress idag handlar om att män inte gör sin del av jobbet.

Vi har redan tyngre jobb än vad ni har. Ni jobbar inte inom bygg, rörmokeri, snickeri och allt annat fysiskt hårt arbete som sliter ut män i förtid. Ni står i era sminkbutiker och har lallarjobb. Så kom inte med skit om att män inte drar ett lass. Vi drar och har alltid dragit det största lasset.

Gå och bygg vägar, byggnader själva och se hur länge ni pallar.

Hatar feminister.
Citera
2024-03-22, 09:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Män och kvinnor är olika till naturen och bra på skilda saker.

Det finns karaktärsdrag inom en stor andel av män där man mår bra av att ha den typen av ansvar, bland kvinnor är det en betydligt mindre andel.
Det den moderna feminismen har gjort, att försöka sudda ut skillnaderna mellan män och kvinnor, att jag som man ska kunna logga in på Skatteverket och byta "kön" med bankID, att kalla kvinnor för vagina-bärare eller liknande, är huvudanledningen till att en växande andel av unga kvinnor överger feminismen.

Ok, så allt detta betyder att det är bra för män att ha ett menlöst jobb så som du beskrev det i ditt ursprungsinlägg? I så fall tycker jag mycket synd om dig.

Mvh man med ett jobb som är både meningsfullt, stimulerande och välbetalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in