2023-10-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Kul för dem. Men det är inte en AI-generator som är public, vilket jag var ute efter.

Jasså, ja så är det nog - du vet nog bäst. Eller så här
Citera
2023-11-07, 19:47
Medlem
FreddeCMs avatar
Spela in musik med hjälp av AI?

Jag har en del låtar jag skulle vilja spela in, men saknar band.
Kan man med hjälp AI spela in bas, gitarr och trummor om man skriver vilka ackord som skall spelas?
Citera
2023-11-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeCM
Jag har en del låtar jag skulle vilja spela in, men saknar band.
Kan man med hjälp AI spela in bas, gitarr och trummor om man skriver vilka ackord som skall spelas?

Ja, det finns AI-programvara som kan skapa ackompanjemang för bas, gitarr och trummor baserat på ackord du anger. Dessa AI-tjänster använder maskininlärning för att generera musik som låter naturlig och kan anpassas efter olika genrer och stilar. Ett exempel på sådan teknik är OpenAI's "Jukebox" eller Soundraw, som kan skapa musik i en mängd olika stilar.
Senast redigerad av AnnaAstar 2023-11-07 kl. 19:55.
Citera
2023-11-07, 20:23
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Ja, det finns AI-programvara som kan skapa ackompanjemang för bas, gitarr och trummor baserat på ackord du anger. Dessa AI-tjänster använder maskininlärning för att generera musik som låter naturlig och kan anpassas efter olika genrer och stilar. Ett exempel på sådan teknik är OpenAI's "Jukebox" eller Soundraw, som kan skapa musik i en mängd olika stilar.

Låter själlöst. Går det att "jamma" med AI:n? Så att den anpassar sig efter vad du spelar i för takt/stil?
Citera
2023-11-07, 22:59
Medlem
FreddeCMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Tack för svar!

Finns det någon guide hur man gör det? Svårt att hitta.
Citera
2023-11-11, 19:50
Medlem
Haha alltså den här tråden, folk bara spottar ur sig framtidstro som om alla vet exakt vad som kommer hända. Ni har ingen aning.

Dom som tror att AI är det största som hänt,... ta bara hjulet, bilen, kameran, slutade människa uttrycka sig i målning pga kameran? Efter den förbättras trodde många nog att ingen människa skulle rita igen, spela piano igen efter synten.

När nånting nytt tar plats bland det gamla betyder inte det att allting gammalt utrotas och aldrig mer andvvänts, kolla på interstellar och musiken dom skapade till det, en urgammal sak användes till musiken i interstellar och gav färg åt ett av det bästa musik stycken som någonsin skapats.

Ni ser så jävla svart och vitt på allting med AI och ni uttrycker er så också. Inte konstigt folk blir anti AI.
Citera
2023-11-12, 09:41
Medlem
M.Muratis avatar
Ser själv framemot en AI-dj som kan remixa låtar på unikt sätt. Men även timmes långa dj-set vore uppskattat. Vilket lär poppa upp när som helst om scenen verkligen genomlever ett "Midjourney moment" som Justine Moore antyder här:
Music generation.

It's time for music's "Midjourney moment" - you should be able to go from a prompt to a professional-grade track. We're seeing tools like @SoundryAI (samples), @lemonaidexmusic (MIDI), and @roexaudio (mixing) tackle various parts of the creation process.
Citera
2024-03-23, 16:27
Medlem
WhatsYourNames avatar
AI sjunger. Jag tycker detta börjar bli läskigt.

https://youtu.be/PCYTqDSUbvU?si=1whFE0eI72gl-v70

Kolla hela videon och hur bra AI översätter dålig sång till bra sång.

Vart fan är världen på väg?

Får ni också en känsla av oro?

Kolla hela videon. Det läskigaste är att det låter 100% äkta.

Hur kommer musikindustrin påverkas av detta?
Citera
2024-03-23, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName

Precis så tänkte väl musikerna när gramofonen kom.
"Vi spelar in en gång och sedan spelar vi aldrig mer, för folk köper skivan istället. Vi kommer alla att bli arbetslösa!"

Men blev det så? Eller blev det bättre?
Citera
2024-03-23, 16:36
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName

Klart man är orolig.

AI kommer orsaka massarbetslöshet i många branscher de närmsta åren.
Citera
2024-03-23, 16:45
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Precis så tänkte väl musikerna när gramofonen kom.
"Vi spelar in en gång och sedan spelar vi aldrig mer, för folk köper skivan istället. Vi kommer alla att bli arbetslösa!"

Men blev det så? Eller blev det bättre?
Det roliga är ju att man kan få nån sorts onkel kånkel text att sjungas av Celine Dion eller så. Haha. Det är ju kul. Men jag tror självklart att riktiga sångare är det man vill lyssna på. Men jag skulle inte kunna avgöra om detta är AI eller inte.
Citera
2024-03-23, 16:48
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Klart man är orolig.

AI kommer orsaka massarbetslöshet i många branscher de närmsta åren.
Vilka brancher tror du är mest hotade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in