2024-03-23, 16:50
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Får ni också en känsla av oro?
Vad är läskigt och vad är du orolig över?

Är du orolig över att en trummaskin kan låta som trummor eller en synt som maracas också?
Citera
2024-03-23, 16:53
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad är läskigt och vad är du orolig över?

Är du orolig över att en trummaskin kan låta som trummor eller en synt som maracas också?
Nej. Men tänk om någon skriver vad du säger med din röst. Du har ingen kontroll alls.
Citera
2024-03-23, 17:00
Medlem
Citat:
Vilka brancher tror du är mest hotade?

Lite OT här, men ändå ...

Om man skall titta på andra stora förändringar som ångmaskinen, elektriciteten, mobiltelefoni och Internet så brukar det ju leda till mer välfärd och roligare jobb, inte till massarbetslöshet.

Men OM det skulle vara så att en massa jobb försvinner så finns det ju en uppsida även med det:

- Barnafödandet minskar, men då blir det i alla fall inte arbetskraftsbrist när gamlingarna dör av. Det kommer alltså finnas tillräckligt med folk till de fåtaliga jobben som ännu behöver göras. Till skillnad från om AI inte avskaffar en massa jobb: Då kommer det vara en fruktansvärd brist på arbetskraft eftersom varje människa bara ger upphov till 0.75 avkomma. På två generationer (50 år) kommer alltså befolkningen halveras och ingen kommer utföra de jobb som behöver göras.

- Med mer AI behövs alltså färre människor. Det gör att vi inte behöver förstöra miljön i samma utsträckning, och vi kan skona miljön utan att behöva ge avkalla på våra bekvämligheter.
Citat:
"Den största klimatnyttan en individ kan göra är skaffa färre barn."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-klimatdebattorer-vill-att-vi-skaffar-farre-barn

Så kör på med AI. Låt Afrikas savanner återuppstå, svenska urskogar ta över från skogsåkrarna, Asien och Australien återfå sina regnskogar! Låt haven fyllas av fisk igen!
Det finns fler sorters mångfald än multi-kulti! Det finns biologisk mångfald också!
Citera
2024-03-23, 17:11
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Lite OT här, men ändå ...

Om man skall titta på andra stora förändringar som ångmaskinen, elektriciteten, mobiltelefoni och Internet så brukar det ju leda till mer välfärd och roligare jobb, inte till massarbetslöshet.

Men OM det skulle vara så att en massa jobb försvinner så finns det ju en uppsida även med det:

- Barnafödandet minskar, men då blir det i alla fall inte arbetskraftsbrist när gamlingarna dör av. Det kommer alltså finnas tillräckligt med folk till de fåtaliga jobben som ännu behöver göras. Till skillnad från om AI inte avskaffar en massa jobb: Då kommer det vara en fruktansvärd brist på arbetskraft eftersom varje människa bara ger upphov till 0.75 avkomma. På två generationer (50 år) kommer alltså befolkningen halveras och ingen kommer utföra de jobb som behöver göras.

- Med mer AI behövs alltså färre människor. Det gör att vi inte behöver förstöra miljön i samma utsträckning, och vi kan skona miljön utan att behöva ge avkalla på våra bekvämligheter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-klimatdebattorer-vill-att-vi-skaffar-farre-barn

Så kör på med AI. Låt Afrikas savanner återuppstå, svenska urskogar ta över från skogsåkrarna, Asien och Australien återfå sina regnskogar! Låt haven fyllas av fisk igen!
Det finns fler sorters mångfald än multi-kulti! Det finns biologisk mångfald också!

Du menar att befolkningen halveras pga mass svält typ eller vadå?
Citera
2024-03-23, 17:24
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
...Hur kommer musikindustrin påverkas av detta?

Den har redan anpassat sig till AI och algoritmstyrda Autotuners. Dumpöbeln är ju gudskelov så lättlurad att den streamar skiten - för pengar till charlatanerna som fuskar med AI. Särskilt popmusiken är helt genomsyrad av AI idag.

På livescenerna blir artistens sexighet och påkostade scenkläder viktigare, när folk lär sig att sången är datorgenererad.
Citera
2024-03-23, 17:26
Medlem
Europes avatar
Jag ser framför mig nördiga gitarrister hemma som utropar: ”Ja, nu kan jag jobba med låtar hemma utan att behöva övertala någon diva till sångare att medverka! Precis som jag inte heller längre behöver någon trummis som käftar emot med att ”tempot är vad jag säger att den är” när jag vill ha 120 beats/minut!”
Citera
2024-03-23, 17:30
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Vilka brancher tror du är mest hotade?
Inom några få år kommer det vara helt onödigt att betala lön till en person för att sitta och knappa på en dator, när datorn kan sköta jobbet själv.
Det finns många såna jobb.

Sen kommer även andra jobb, ta t.ex bönder. Varför ska de betala lön till nån som styr traktorn när datorn i traktorn kan sköta plöjning och sådd?

Jag spår massarbetslöshet och ett helt nytt ekonomiskt system inom en inte lång framtid.
Citera
2024-03-23, 17:37
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag ser framför mig nördiga gitarrister hemma som utropar: ”Ja, nu kan jag jobba med låtar hemma utan att behöva övertala någon diva till sångare att medverka! Precis som jag inte heller längre behöver någon trummis som käftar emot med att ”tempot är vad jag säger att den är” när jag vill ha 120 beats/minut!”
Jag tänker skriv helt sinnessjuka texter och låt Pavarotti sjunga. Hahaha.

Det är det enda roliga med detta tycker jag. Resten e plast och fejk. Otäckt.
Citera
2024-03-23, 17:39
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför har mannen i röd skjorta solglasögon inomhus?

Gissar att vi kommer att dränkas i billigt AI-genererat innehåll snart. Bilder, text, musik, video. Vem ska konsumera allt?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-03-23 kl. 17:43.
Citera
2024-03-23, 17:39
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Inom några få år kommer det vara helt onödigt att betala lön till en person för att sitta och knappa på en dator, när datorn kan sköta jobbet själv.

Sen kommer även andra jobb, ta t.ex bönder. Varför ska de betala lön till nån som styr traktorn när datorn i traktorn kan sköta plöjning och sådd?

Jag spår massarbetslöshet och ett helt nytt ekonomiskt system inom en inte lång framtid.
Problemet är att har ingen jobb så minskar ju konsumtionen totalt. Hur löser dom det? Blir det WEF NWO grejen. Halva jordens befolkning dör av svält? Eller får vi äta insekter äga inget och vara glada?
Citera
2024-03-23, 17:40
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför har mannen i röd skjorta solglasögon inomhus?
För att han är Dr Mix.
Citera
2024-03-23, 17:42
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt

Alla journalister försvinner typ. Redan nu är ju ab full av AI artiklar. Skönt att slippa dom kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in