Citat:
Ursprungligen postat av
ComeOnSense
Fattar att "mentalt 10år" är en trådsanning men med de fakta vi har är det inte helt off.
1. Kroppsstorlek som en 10åring = uppfattas utifrån som ett barn = lätt byte.
2. Elever på särskolor har max iq 70.
Enligt "International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision (ICD-10)" så uppskattar man det till en mental ålder mellan 9 - 12.
("Mild mental retardation
Approximate IQ range of 50 to 69 (in adults, mental age from 9 to under 12 years). Likely to result in some learning difficulties in school. Many adults will be able to work and maintain good social relationships and contribute to society.)
Mig veterligen ligger siffran 10 däremellan.
Det är inte alls sant. Elever i anpassad grundskola, som det heter idag, behöver inte alls ha låg IQ. Det beror helt på hur deras problematik ser ut.
Barn med till exempel autism nivå 1 kan gå i anpassad grundskola och deras IQ är absolut inte lägre än 70. Där kan det vara det sociala och stora sammanhang som är problemet. Det kan störa så mycket att barnet inte kan gå i vanlig skola och därför får plats på anpassad grundskola.
Även barn med svår ADHD eller språkstörning kan gå i anpassad grundskola, vilket inte heller automatiskt betyder att det är IQn som är låg.
Många barn som får plats i anpassad skola behöver inte ha if alls.
Nu säger jag inte att Maja inte har if, för det vet jag ingenting om. Men att tro att alla på en anpassad skola har if är bara fördomar och okunskap.