2024-03-23, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Hur gammal är Tims syster? Är hon också nån sorts femfemma?

Det verkar ju högst troligt att föräldrarna Anderssonhar försökt skydda Tim och ljugit för hans skull. De har troligen tvättat eller slängt/bränt upp hans blodiga/solkiga/leriga/blöta kläder/skor och bara det är väl grovt skyddande av brottsling?

Har Tim några mor-eller farföräldrar i närheten som också kan ha hjälpt till med att skydda honom genom att t.ex. ljuga vid förhör? Den som har släppt kan vara någon som nu har erkänt något, typ osanning, men som börjat tala sanning och därför släppts i väntan på senare åtgärder.

Vapnen/vapnet som har påträffats har nog varit slarvigt förvarat och/eller inte varit registrerat, alt. ägts av någon utan licens. Troligen ägs det av porrpappan och hittades i den dysfunktionella familjen Anderssons hem. Det känns riktigt kusligt om det får förvaras skjutvapen i hem där det också finns opålitliga barn/ungdomar med förståndshandikapp.

Mormor isåfall, då jag alltid sett systern, mamma och mormor ihop ofta. Nu igår såg jag bara systern med ett vuxet sällskap som verkar vara vänner till familjen. Men aldrig sett henne utan mamman och Mormor.
Citera
2024-03-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Fattar att "mentalt 10år" är en trådsanning men med de fakta vi har är det inte helt off.

1. Kroppsstorlek som en 10åring = uppfattas utifrån som ett barn = lätt byte.

2. Elever på särskolor har max iq 70.
Enligt "International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision (ICD-10)" så uppskattar man det till en mental ålder mellan 9 - 12.
("Mild mental retardation
Approximate IQ range of 50 to 69 (in adults, mental age from 9 to under 12 years). Likely to result in some learning difficulties in school. Many adults will be able to work and maintain good social relationships and contribute to society.)
Mig veterligen ligger siffran 10 däremellan.

Vad jag hört från någon som inte visste att Maja hade IF, så märkte hon inte att Maja skulle ha IF men att hennes ålder var svår att bedöma pga att hon var så liten.
Citera
2024-03-23, 08:28
Medlem
Citat:
Fattar att "mentalt 10år" är en trådsanning men med de fakta vi har är det inte helt off.

1. Kroppsstorlek som en 10åring = uppfattas utifrån som ett barn = lätt byte.

2. Elever på särskolor har max iq 70.
Enligt "International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision (ICD-10)" så uppskattar man det till en mental ålder mellan 9 - 12.
("Mild mental retardation
Approximate IQ range of 50 to 69 (in adults, mental age from 9 to under 12 years). Likely to result in some learning difficulties in school. Many adults will be able to work and maintain good social relationships and contribute to society.)
Mig veterligen ligger siffran 10 däremellan.

Det är inte alls sant. Elever i anpassad grundskola, som det heter idag, behöver inte alls ha låg IQ. Det beror helt på hur deras problematik ser ut.
Barn med till exempel autism nivå 1 kan gå i anpassad grundskola och deras IQ är absolut inte lägre än 70. Där kan det vara det sociala och stora sammanhang som är problemet. Det kan störa så mycket att barnet inte kan gå i vanlig skola och därför får plats på anpassad grundskola.
Även barn med svår ADHD eller språkstörning kan gå i anpassad grundskola, vilket inte heller automatiskt betyder att det är IQn som är låg.
Många barn som får plats i anpassad skola behöver inte ha if alls.

Nu säger jag inte att Maja inte har if, för det vet jag ingenting om. Men att tro att alla på en anpassad skola har if är bara fördomar och okunskap.
Citera
2024-03-23, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Vad jag hört från någon som inte visste att Maja hade IF, så märkte hon inte att Maja skulle ha IF men att hennes ålder var svår att bedöma pga att hon var så liten.

Nä, människan är ju komplex och IF som andra diagnoser/funkis-varianter tar sig i uttryck olika från individ till individ. Som någon skrivit tidigare: de här personerna fortsätter utvecklas trots sin mentala ålder; får livserfarenhet.

Det är konstaterat att hon gick på specialanpassat gymnasium - ett ställe de inte släpper in vem som helst.

Vill man vara krass kan man ifrågasätta sina vänners intelligensnivå ;p men det känns onödigt. Folk är komplexa helt enkelt.
Typexemplet brukar vara Rain man: geni inom matematik, kunde läsa två sidor av en bok samtidigt men kunde inte knyta skorna.
Citera
2024-03-23, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En anhörig har postat på Facebook att detta inte kan vara ett frivilligt försvinnande och Maja behöver vuxna omkring sig som hon känner för att vara trygg. Maja har en intellektuell funktionsnedsättning som gör att de som känner henne är extremt oroliga för att hon ska ha utsatts för brott.

Att hon gick på en särskild skola är en fingervisning. Det är ju på riktigt uttalat av familjen att hon hade en IF vilket inom läkarvärlden brukar vara IQ 70 (mild) och nedåt - se mina tidigare inlägg.
Citera
2024-03-23, 08:53
Medlem
Citat:
Nä, människan är ju komplex och IF som andra diagnoser/funkis-varianter tar sig i uttryck olika från individ till individ. Som någon skrivit tidigare: de här personerna fortsätter utvecklas trots sin mentala ålder; får livserfarenhet.

Det är konstaterat att hon gick på specialanpassat gymnasium - ett ställe de inte släpper in vem som helst.

Vill man vara krass kan man ifrågasätta sina vänners intelligensnivå ;p men det känns onödigt. Folk är komplexa helt enkelt.
Typexemplet brukar vara Rain man: geni inom matematik, kunde läsa två sidor av en bok samtidigt men kunde inte knyta skorna.

Tycker du ska läsa kommentaren över din, då jag isåfall behöver ifrågasätta min egen eftersom jag inte trott eller märkt att MGM skulle ha någon IF
Citera
2024-03-23, 08:58
Medlem
Citat:
Tycker du ska läsa kommentaren över din, då jag isåfall behöver ifrågasätta min egen eftersom jag inte trott eller märkt att MGM skulle ha någon IF

Varför skulle familjen ljuga?
Citera
2024-03-23, 09:03
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Läser du en tidning missar du det inte.
Tim och 2 till anhållna för grovt skyddande av brottsling.

Ytterligare tre misstänkta efter mordet på Maja
Publicerad 22 mar 2024 kl 16.22
Uppdaterad kl 21.26
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ytterligare-tre-misstankta-efter-mordet-pa-maja/

Här är allt från häktningen av Tim.
https://gofile.io/d/W9M4Wf
Vad kan vara skillnaden mot skyddande av brottsling och grovt skyddande av brottsling? Aktiva handlingar antar jag?
Citera
2024-03-23, 09:29
Medlem
Citat:
Varför skulle familjen ljuga?

För att få hjälp av polisen fort? Klarar sitt barn sig inte själv så har man någon slags gps på barnets telefon
Citera
2024-03-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenivattn3t
okej så vad tror ni folket? Såg någon skriva att de sett systern i fredags och att det var ett tecken på att det inte var hon som arresterats, men samtidigt kom det ut att en av de arresterade blivit släppt i fredags. Tror ni det kan ha varit hon trots allt då?

Jag hade exakt samma funderingar igår kväll, se länken till tidigare inlägg:

(FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.
Citera
2024-03-23, 10:02
Medlem
Citat:
För att få hjälp av polisen fort? Klarar sitt barn sig inte själv så har man någon slags gps på barnets telefon
Ganska lätt att få den läkare med på det spåret va? Som du minns gavs det ett läkarutlåtande till polisen.
Senast redigerad av ComeOnSense 2024-03-23 kl. 10:04.
Citera
2024-03-23, 10:06
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Vad jag förstått så framgår det aldrig som fakta att hon var på en 10-årings nivå. Det som framgår är att hon hade en kroppsstorlek man normalt sett har som 10-åring och därefter skriver alla att hon var på en 10-årings nivå… Länka gärna fakta på att hon skulle vara på en 10-årings nivå, tack! Jag har svårt att tro att en 10-åring skulle rymma till sin dåvarande pojkvän i Norrköping från Skene med X antal tågbyte inkluderade…
Det krävs tydligen ett IQ på mindre än 70 för att få plats på särskola.
Där har du svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in