2024-03-23, 00:13
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Möjligt men inte speciellt troligt, men väl en teori så god som någon annan av våra gissningar här, alla vi Musse pigg-detektiver.
Nej inte troligt alls då Maja inte hade någon pojkvän nu.

Det blir ett löjligt scenario att Tim inte skulle kunna freda sig lugnare än med en kattfajt med en tjej som var 143 cm och vägde 38 kg.
Citera
2024-03-23, 01:31
Medlem
Svidmyras avatar
Hur gammal är Tims syster? Är hon också nån sorts femfemma?

Det verkar ju högst troligt att föräldrarna Anderssonhar försökt skydda Tim och ljugit för hans skull. De har troligen tvättat eller slängt/bränt upp hans blodiga/solkiga/leriga/blöta kläder/skor och bara det är väl grovt skyddande av brottsling?

Har Tim några mor-eller farföräldrar i närheten som också kan ha hjälpt till med att skydda honom genom att t.ex. ljuga vid förhör? Den som har släppt kan vara någon som nu har erkänt något, typ osanning, men som börjat tala sanning och därför släppts i väntan på senare åtgärder.

Vapnen/vapnet som har påträffats har nog varit slarvigt förvarat och/eller inte varit registrerat, alt. ägts av någon utan licens. Troligen ägs det av porrpappan och hittades i den dysfunktionella familjen Anderssons hem. Det känns riktigt kusligt om det får förvaras skjutvapen i hem där det också finns opålitliga barn/ungdomar med förståndshandikapp.
Citera
2024-03-23, 02:49
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contessa1
Hon sitter anhållen

Skyddande av brottsling?
Citera
2024-03-23, 03:59
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Vad jag förstått så framgår det aldrig som fakta att hon var på en 10-årings nivå. Det som framgår är att hon hade en kroppsstorlek man normalt sett har som 10-åring och därefter skriver alla att hon var på en 10-årings nivå… Länka gärna fakta på att hon skulle vara på en 10-årings nivå, tack! Jag har svårt att tro att en 10-åring skulle rymma till sin dåvarande pojkvän i Norrköping från Skene med X antal tågbyte inkluderade…

Ja jag undrar också var det kommer ifrån? Det är rätt svårt att bedöma exakt vilken nivå någon befinner sig på mentalt. Det görs via skolan och specialpedagoger som ger olika uppgifter för att se på vilken nivå någon befinner sig på vad det gäller begåvning. Förr sa man ”begåvningshandikappad” eller ”utvecklingsstörd”, då det var inom begåvning och utveckling man var efter i. ”Efterbliven/Retarderad” är äldre uttryck. Även ”förståndshandikappad” kan användas och görs ännu, fast oftast säger man ”Funkionsnedsättning” i vanligt tal. Har jobbat med detta i många år nämligen.

Maja var väldigt liten, som ett barn i kroppen, därav att hon nog uppfattats som en 10-åring. Hon gick dock på specialgymnasium så hon borde ligga mellan 12-15 år för att klara det. De som ligger på en lägre nivå mentalt brukar få gå på andra verksamheter/skolor.
Citera
2024-03-23, 05:14
Medlem
Mangelmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Apropå diskussionen om Polisens agerande vid Majas försvinnande kan man med fördel läsa-

Googla
Tillsynsrapport 2023:4 Polismyndigheten, rikspolischefens kansli september 2023

Stort tack för tipset, mycket intressant läsning!
Citera
2024-03-23, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Tror du på det själv? Lär ju vara han som skulle visa Maja något, men han säger motsatsen i förhör. Eller tror du hon hade för avsikt att klippa honom före han klippte henne? Hon kanske var trött på honom och flörtandet vilket jag gissar funnits

De har ju själva gått ut med att polisen väntade i 4 dagar med att sätta igång, samt att polisen nu utreder sig själva?

Förlåt, såg att jag svarade på fel kommentar! Vet inte hur man raderar

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sokinsatsen-efter-maja-drojde-fyra-dagar-/
Senast redigerad av Fiskenivattn3t 2024-03-23 kl. 06:25.
Citera
2024-03-23, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Med tanke på hur snabbt detta klarades upp (givet att den häktade TA är gärningsman) måste nog polisen gjort något mer än att klia sig i arslena under helgen.

Nja, i papperna stod det att han 9 min i sitt förhör blev häktad, så tror helt ärligt att killen samt den som tipsade om honom gjorde jobbet åt polisen. Men vi får se längre fram när FUP kommer, blir spännande att se vad han sagt i förhör samt hur hans talförmåga varit
Citera
2024-03-23, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du facit i hand?

Är det bekräftat att polis inte sökt i närområdet utmed ledstänger efter att anmälan kom in?

De har ju själva gått ut med att polisen väntade i 4 dagar med att sätta igång, samt att polisen nu utreder sig själva

https://www.expressen.se/nyheter/sve...e-fyra-dagar-/
Citera
2024-03-23, 06:30
Medlem
okej så vad tror ni folket? Såg någon skriva att de sett systern i fredags och att det var ett tecken på att det inte var hon som arresterats, men samtidigt kom det ut att en av de arresterade blivit släppt i fredags. Tror ni det kan ha varit hon trots allt då?
Citera
2024-03-23, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Ja jag undrar också var det kommer ifrån? Det är rätt svårt att bedöma exakt vilken nivå någon befinner sig på mentalt. Det görs via skolan och specialpedagoger som ger olika uppgifter för att se på vilken nivå någon befinner sig på vad det gäller begåvning. Förr sa man ”begåvningshandikappad” eller ”utvecklingsstörd”, då det var inom begåvning och utveckling man var efter i. ”Efterbliven/Retarderad” är äldre uttryck. Även ”förståndshandikappad” kan användas och görs ännu, fast oftast säger man ”Funkionsnedsättning” i vanligt tal. Har jobbat med detta i många år nämligen.

Maja var väldigt liten, som ett barn i kroppen, därav att hon nog uppfattats som en 10-åring. Hon gick dock på specialgymnasium så hon borde ligga mellan 12-15 år för att klara det. De som ligger på en lägre nivå mentalt brukar få gå på andra verksamheter/skolor.

Håller med dig helt. Jobbar också med personer som har funktionsnedsättning och är man på en 10-årings nivå så tror jag inte man klarar av ens specialgymnasiet. Att Maja skulle varit på en 10-årings nivå dök upp efter att hennes längd och vikt kom fram och det då skrevs att hon hade ungefär samma storlek som en 10-åring så det blev ett missförstånd och därefter en trådsanning som blivit kvar och som folk upprepar.
Citera
2024-03-23, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Vad jag förstått så framgår det aldrig som fakta att hon var på en 10-årings nivå. Det som framgår är att hon hade en kroppsstorlek man normalt sett har som 10-åring och därefter skriver alla att hon var på en 10-årings nivå… Länka gärna fakta på att hon skulle vara på en 10-årings nivå, tack! Jag har svårt att tro att en 10-åring skulle rymma till sin dåvarande pojkvän i Norrköping från Skene med X antal tågbyte inkluderade…

Fattar att "mentalt 10år" är en trådsanning men med de fakta vi har är det inte helt off.

1. Kroppsstorlek som en 10åring = uppfattas utifrån som ett barn = lätt byte.

2. Elever på särskolor har max iq 70.
Enligt "International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision (ICD-10)" så uppskattar man det till en mental ålder mellan 9 - 12.
("Mild mental retardation
Approximate IQ range of 50 to 69 (in adults, mental age from 9 to under 12 years). Likely to result in some learning difficulties in school. Many adults will be able to work and maintain good social relationships and contribute to society.)
Mig veterligen ligger siffran 10 däremellan.
Citera
2024-03-23, 07:41
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var är den här bilden tagen. Gunnebostängslet har varit kvaddat länge ser man på gräset som har växt in i det.
Stängslet har legat ner minst sen förra sommaren då gräset har växt in i det när det ligger ner.
Troligen längre än så för den delen som ligger ner är helt invävd i gräs.
Lätt att bara kliva över.
https://imgur.com/ayKrvpk

Edit: Bilden kommer från Expressen premium som man måsta ha inloggning till.
Sökandet efter Maja – timme för timme
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sokandet-efter-maja-timme-for-timme/
Det trasiga stängslet på bilden är detta inzoomade område. Alltså mitt emellan återvinningen och flaggstängerna.
https://earth.google.com/web/@57.49692803,12.67212074,50.82975308a,25.00339447d ,35y,3.28664456h,0.39795539t,0r/data=OgMKATA
Senast redigerad av Etrade 2024-03-23 kl. 07:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in