2024-02-11, 19:05
Medlem
Fantastisk sida . Tips är att på "alla leverantörer" kolla fliken "varning" och ta bort nej. Då kommer alla bolag som har varnats mm visas
Citera
2024-02-13, 12:31
Medlem
DoraFs avatar
I dag publicerade Expressen en debattartikel skriven av Jens där han ger ytterligare några häpnadsväckande exempel på fiffel:
Citat:
Hudiksvalls kommun får en offert från en skolkonsult med titeln ”Tillsammans för varje elevs bästa!” och priset på 450 000 kronor motsvarar 3 309 kronor per timme. Offerten accepteras utan prisjämförelse med motiveringen ”erbjuder det bästa förhållandet mellan kvalitet och pris”.

Kommunen betalade men har allokerat kostnaderna under ett internt konto som avsåg pengar man erhållit från Erling-Perssons stiftelse. Man menar väl att ”det på så sätt aldrig drabbade kommunen”.

Citat:
Kontroller ska inte hoppas över och det blev särskilt tydligt när jag upptäckte en upphandlingskonsult som arbetar heltid på Post- och telestyrelsen samtidigt som han fakturerade Länsstyrelsen för samma tid från en annan firma.

https://www.expressen.se/debatt/enkla-knep-kan-spara--90-miljarder-om-aret/
Citera
2024-02-13, 12:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Ja detta är nog årets nyhet. Är förvånad inte fler reagerat på detta.
Hade förväntat mig nästan 100 sidor på Flashback nu.
Förstår inte folk hur enormt detta är?

Detta kommer utan tvekan leda till ändringar i Sveriges politik och ekonomi.
Han ska ha en stor eloge för att ha sammanställt allt i ett enkelt format.
Jag är inte lika optimistisk som du när det gäller framtiden.

Jens uppskattade att det skulle gå att spara minst 90 miljarder SEK per år med några få regeländringar. Beloppet kan jämföras med stora skattemedel som försvunnit i slukhål av annat slag bara i Stockholm: Nya Karolinska aka världens dyraste byggnad landade på 22,8 miljarder SEK, ombyggnationen av Slussen beräknas landa på 21 miljarder SEK och nu senast ett tveksamt avloppsreniningsprojekt som väntas landa på 23 miljarder SEK. Utan att veta utgår jag från att Stockholm inte är unikt. Det handlar om groteska belopp i felkalkyleringar och undermåliga beslutsunderlag som pågår utan att något händer. Den ena handen tvättar den andra så det finns egentligen inga incitament hos de som styr att ändra spelreglerna.
Citera
2024-02-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolfdemos
Fantastisk sida . Tips är att på "alla leverantörer" kolla fliken "varning" och ta bort nej. Då kommer alla bolag som har varnats mm visas

Har du mer tips på hur man skall söka.

Det säger ju inte så mycket om företaget saknar, F-skatt eller momsredovisning.

I min kommun är det enorma mängder med bolag osm bedriver omsorg, HVB-hem, utbildningar osv.

Det är svårt att veta hur man skall angripa statistiken.
Citera
2024-02-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone

I min kommun är det enorma mängder med bolag osm bedriver omsorg, HVB-hem, utbildningar osv.

Hej trodde jag skickas svar . Kan inte inte så mycket om det men tror man kan använda "alla näringsgrenar" och söka SNI kod för olika saker när man sorterar tex i en kommun
Citera
2024-02-18, 13:51
Medlem
kalle55s avatar
-------------
Jag tror Jens är i absolut livsfara.
Han behöver skydd av SÄPO eller nåt.
Idag har vi kriminella som skjuter och spränger för att döda för tusenlappar.

Om han räddar skattepengar från fel människor
som nästlat in folk på kommuner
eller hotat ekonomer till livet,
om de inte signerar deras fakturar osv
så är Jens i absolut livsfara.

MagI
----------------
Citera
2024-02-18, 17:57
Medlem
svampdamps avatar
Vad händer nu? Varför är intresset från Flashback superlågt när det nu ges tillfälle att sätta dit korrupta kommunpampar?
Citera
2024-02-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad händer nu? Varför är intresset från Flashback superlågt när det nu ges tillfälle att sätta dit korrupta kommunpampar?
Förstår inte heller det. Finns ju mycket att kolla upp
Citera
2024-02-22, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I dag publicerade Expressen en debattartikel skriven av Jens där han ger ytterligare några häpnadsväckande exempel på fiffel:

https://www.expressen.se/debatt/enkla-knep-kan-spara--90-miljarder-om-aret/
Och idag va han med i tv4 morgon
Citera
2024-03-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone

Förlåt min okunskap men är det inte konstigt att kommunerna gör stora inköp från "företag" som saknar F-skatt. Då borde kommunen som kund ombesörja skatteinbetalning.

Eller när de betalar belopp inklusive moms till bolag som avregistrerat sig för moms.
I min kommun så är Humana en av de största kostnadsposterna. De fakturerar inkl.moms men alla deras bolag avregistrerade sig från moms 2013.
Vad betyder detta? att de cashar in momsen utan att ha utgiften? det blir en rätt schysst extra avans.
Citera
2024-03-23, 08:25
Medlem
Fascinerande att se tex Parkfast Arena AB:s fakturor , där malmö kommun står för nästan 9 milj av 10,7 milj i fakturor 2023. någon som hittat något
Citera
2024-03-23, 08:58
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag lyssnar på podden Gröning & Blomgren utanför.
I torsdags var Jens Nylander gäst i programmet.
Den som inte orkar läsa kan lyssna på ett intressant program.

https://youtu.be/YG01r1KfWEc?si=DxRXfrK7jYpW-L_I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in