2023-12-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jesus Christ. Mycket intressant grävt av Jens.
Här har UG mycket att titta på och utveckla, för att få en mera folkligt "officiell" analys av det hela.
Detta är helt enormt. Innebär ju att åtminstone hälften av leverantörerna planerat att skattefuska, sen är fråga om de gjort det. Ingen rök utan eld?

Börjar bli uppenbart varför företagare som är skattelydiga antingen blir utkonkurrerade och lägger ner, eller jobbar 16 timmar om dygnet...

Ja detta är nog årets nyhet. Är förvånad inte fler reagerat på detta.
Hade förväntat mig nästan 100 sidor på Flashback nu.
Förstår inte folk hur enormt detta är?

Detta kommer utan tvekan leda till ändringar i Sveriges politik och ekonomi.
Han ska ha en stor eloge för att ha sammanställt allt i ett enkelt format.
Citera
2023-12-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Ja detta är nog årets nyhet. Är förvånad inte fler reagerat på detta.
Hade förväntat mig nästan 100 sidor på Flashback nu.
Förstår inte folk hur enormt detta är?

Detta kommer utan tvekan leda till ändringar i Sveriges politik och ekonomi.
Han ska ha en stor eloge för att ha sammanställt allt i ett enkelt format.

Jag misstänker att det inte exploderat än för att de flesta läsare inte förstår sig på bokföring, betalningssystem eller attestering av fakturor. Man måste i princip ha haft någon ekonomifunktion eller varit egenföretagare för att rätt upp och ner förstå beskrivningen av vad som troligen pågår här.

Förstår man detta förstår man också varför det är så enormt slugt och den potentiella helt enorma vidden av avslöjandet och hur det kan skifta kontrollprocesserna i myndighetsverksamhet totalt. Frågan är, vilka huvuden kommer att rulla nu? Det måste ju vara 10.000-tals eller 100.000-tals åtalbara?? Explosionen dröjer nog fram tills det att vi får en mera pedagogisk förklaring eller ett "officiellt" grävande av t.ex. UG som redan sagt.
Citera
2023-12-30, 12:09
Medlem
slashxs avatar
Var gömmer sig Skatteverket? Bör ju vara en revision av kommunala utlägg på gång. Blir kul då kommunerna åker på retroaktiv beskattning och avgifter.
Senast redigerad av slashx 2023-12-30 kl. 12:14.
Citera
2023-12-31, 15:14
Medlem
Majeztics avatar
Otroligt märkligt att inte denna nyhet fångades upp här på Flashback. Ett gigantiskt arbete som folk borde älska att gräva i och visa sina fynd.
Citera
2024-01-02, 21:03
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majeztic
Otroligt märkligt att inte denna nyhet fångades upp här på Flashback. Ett gigantiskt arbete som folk borde älska att gräva i och visa sina fynd.

Aa deteta är ju sjukt, en liten ögonöppnare, jag ska definitivt granska min kommun och höra mig av till dem och se varför i hela helvetet allt kostar och vad de gör för att minska svinnet.

IT är det dyraste i min kommun, frågan är om all IT är värt det i slutändan då det krävs så enormt mycket arbete och förvaltning kring det hela! Och har något egentligen blivit mycket bättre av det?

Kolla din kommun!

https://kommun.jensnylander.com/
Citera
2024-02-02, 09:54
Medlem
Bumpar den här tråden då jag inte tycker det fått så stor spridning som det förtjänar. Det Nylander kommit fram till är alltså att ca. 10% av skatteintäkterna som går till region och kommuner slösats bort. För att förstå hur stort detta är så gick sossarna under Löfven och Magda på val på att tillskjuta ett fåtal miljarder till sjukvården:

https://www.socialdemokraterna.se/ny...vensk-sjukvard

Tänk på all nytta dessa pengar skulle kunna göra.
Citera
2024-02-02, 10:13
Medlem
Universells avatar
Alltså ni fattar ju inte vad Jens skriver
det är ju för fn inte bevis på att det är nåt fusk som pågår
det är ju bara organisationsnumren som har blivit slumpmässigt felaktiga

kom tillbaka när ni har riktiga bevis
nötskallar
Citera
2024-02-02, 18:34
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell

nötskallar
Det är du som inte förstår. Dessa kommunanställda är medskyldiga till förskingring av de skattemedel som betalar deras lön.

Exempelvis den aktören som fått 9 miljoner skulle kommunen egentligen ha betalat 7 miljoner inkl. moms och överfört 2 miljoner till skattekontot eftersom denna aktör inte är betrodd av staten att betala in sin egen preliminärskatt.

Tyvärr är det så att det blir inga konsekvenser om de kommunansvariga hävdar att de har betalat svart i god tro.
Citera
2024-02-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell

nötskallar
Han hittar vissa intressanta saker och det är ett hyfsat gräv. Men du har rätt. Att det finns fel i leverantörsreskontran är inte bevis på något fusk. Han överskattar beloppen han tror han hittar väldigt mycket. Utan att själv förstå. Kanske inte mycket till företagare själv.
Citera
2024-02-05, 17:37
Medlem
Bra gjort, det är alltför mycket grov kriminalitet inom landets kommuner, regioner, myndigheter samt ICA-handlare m.ro.
De håller ryggen fri åt varandra, och stjäl skattemedel.

Det är bara att sätta dit dessa skitstövlar.
Citera
2024-02-06, 09:12
Medlem
HaveFuns avatar
Nu i dagarna har han hittat sätt att kringgå LoU. Tror den här är årets gräv. Fattar inte att inte flera tidningar nappat och följt upp, han har en guldgruva för varje reporter.
Citera
2024-02-11, 10:16
Medlem
HaveFuns avatar
Nu i dagarna avslöjar Jens att kommunerna betalat ca 300mkr över 29 år, för en tidning som inte existerar.

När han lyckas kalibrera sina scripts rätt kommer det rassla till som satan över Malmö och Södertälje. Sanna mina ord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in