2024-03-22, 09:31
Medlem
Kollektiv bestraffning. Bra jobbat.
Citera
2024-03-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sistre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/facket-kritisk-till-kommunens-hantering-av-anpassade-skolan-i-gavle

Svt har också intervjuat facket.

"– Vi hade förväntat oss att få reda på vad de har funnits skyldiga till. Utredningen säger att det sannolikt har förekommit missförhållanden på skolan, men vad har våra medlemmar gjort?, säger huvudskyddsombud Marcus Jeppson.

Ordförande Anna Söderlund anser att utredningen visar att deras medlemmar inte har gjort något stort fel.

– Jag tänker att de blivit förflyttade på grund av snöbollen som kom i rullning av allt hat på sociala medier.

Vi har sökt skolchef Tomas Hartikainen men som avböjer intervju."

Skulle kommunen välja att flytta 9 personal utan något bevis alls, har väldigt svårt att tro det.
Citera
2024-03-22, 21:09
Medlem
Citat:
Och för att du hatar en lärare så stämmer ena sidan?

Personalens kände inte till frågor i förväg men gav ändå en gemensam bild. Vikarier som arbetar under 2023 delar den bilden enligt GD. Är de också en del i konspirationen? Är de vh som varit nöjda med skolan och den som var med i GD också det?

Ska vi gå in på kommentarerna du skriver facebook och hur du gnäller där, eller kan vi hålla det utanför? Är det relevant vad folk skriver på Facebook? Om du orkar dig för sekretessbrott så har nog VB gjort sig mer skyldig. 😉

Nu får du nog ta ett djupt andetag och fundera över vad du skriver. Vilka kommentarer på Facebook? Jag har inte ens facebook 😂. Du tror nog nu att du gissat dig till att jag är någon du vill ge igen på men tyvärr måste jag göra dig besviken. Instagram har jag däremot 🙂.
Citera
2024-03-22, 21:58
Medlem
Citat:
Att VB hållt i ett möte på egen hand (som privatperson) och visat klipp för föräldrar är bekräftat på många sätt. Jag förstår inte behovet av att förneka detta.

Filmklippen är beskrivna i utredningen och det finns ingen film på ett barn som står ute och fryser i vara strumpor. Hade du inte begärt ut utredningen?

Jag måste få kommentera lite här.
Det är ganska uppenbart att du är en av de som fått lämna skolan.
Att jobba som lärare innebär att man ska vara ödmjuk inför barns, föräldrars och andra kollegors upplevelser. Du har ju tappat det helt genom att försvara dig med näbbar och klor.
Vi fattar att det är jobbigt för dig också.

Men om det finns en misstanke om att barn far illa så måste det utredas. Och vore jag förälder skulle jag vara glad om den personal som antas ha begått tjänstefel omplaceras eller får tjänstledigt under tiden.
Citera
2024-03-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JolineAndrew
Att jobba som lärare innebär att man ska vara ödmjuk inför barns, föräldrars och andra kollegors upplevelser. Du har ju tappat det helt genom att försvara dig med näbbar och klor.

Men om det finns en misstanke om att barn far illa så måste det utredas. Och vore jag förälder skulle jag vara glad om den personal som antas ha begått tjänstefel omplaceras eller får tjänstledigt under tiden.

Det har ju utretts? Utredningen kom inte fram till något, arbetsgivaren friar lärarna från alla anklagelser och de är fortsatt anställda utan några arbetsrättsliga åtgärder. Då borde det ju vara överspelat, så varför får inte läararna återgå till sina tjänster?

Är det för att de inte anses lämpliga (märkligt, iom att de är friade från anklagelser.) Eller är det för att ledningen är rädda för för skolinspektionen, arga vårdnadshavare och framförallt det politiska spelet som denna händelse startade?
Citera
2024-03-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som jag skrev tidigare; sätt er in i juridiken och skolmiljön innan ni ens försöker diskutera ämnet. "Människan" filmar inte för att missakta någon, denne filmar upplevd kränkande behandling. Vad kränkande behandling är får du läsa på om.
Ditt sätt att använda dig av härskarteknik hjälper inte din haltande argumentation. I verkligheten går det till som jag säger. Du får slå upp ordet missakta om det är svårt att förstå.. Särskilt i ljuset av de videosnuttar som finns passar det väl in i beskrivningen av vad människan vill uppnå.
Citera
2024-03-23, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antimissinfo
Det har ju utretts? Utredningen kom inte fram till något, arbetsgivaren friar lärarna från alla anklagelser och de är fortsatt anställda utan några arbetsrättsliga åtgärder. Då borde det ju vara överspelat, så varför får inte läararna återgå till sina tjänster?

Är det för att de inte anses lämpliga (märkligt, iom att de är friade från anklagelser.) Eller är det för att ledningen är rädda för för skolinspektionen, arga vårdnadshavare och framförallt det politiska spelet som denna händelse startade?

Det finns ingen utredning som klargör fakta. Det finns en utredning som inte kommer fram till någonting.
Citera
2024-03-23, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JolineAndrew

Ja, exakt. Det måste anmälas. Att under två år tro sig uppleva att barn farit illa och inte anmäla det är hemskt. Därför är jag extremt kritisk till VB. Hon gått i år och inte anmält och sen försvårar hon möjligheten en bra utredning.

Om du ser tråden så kan du läsa om vh som inte är tacksam, utan som känts sig hotad och utfryst .

Såklart ska personal stängas av under utredningen, men när utredningen är färdig och inga tjänstefel begåtts? Inget som kan ge arbetsrättsliga åtgärder. Vad ska hända med personalen då tycker du?
Senast redigerad av Sistre 2024-03-23 kl. 06:09.
Citera
2024-03-23, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen75
Nu får du nog ta ett djupt andetag och fundera över vad du skriver. Vilka kommentarer på Facebook? Jag har inte ens facebook 😂. Du tror nog nu att du gissat dig till att jag är någon du vill ge igen på men tyvärr måste jag göra dig besviken. Instagram har jag däremot 🙂.

Nejdå, det vet enkelt att lista ut. Det räcker att du vet att jag vet, inget behöver bevisas.
Citera
2024-03-23, 08:16
Medlem
Idag uttalar sig skolchefen i GD.

Citat:

– Vi behövde bryta en situation. Det handlar om barn och elever som varit utsatta, vårdnadshavare och skydd om enskilda medarbetare. I den bedömningen deltog även de fackliga, säger han.

Drygt 30 procent har svarat på Skolinspektionens skolenkät. Man kan inte ta det som intäkt för hela verksamheten.

i har fått bekräftat att vissa händelser har inträffat. Medarbetare har berättat om situationer som inte hör hemma på vare sig en skola eller arbetsplats. Det framkommer i utredningen att det finns elever som har blivit ställda utomhus utan kläder och skor. Man har blivit bältade och hårdhänt hanterade.

Av utredningen framgår att visselblåsaren sagt att ett barn slängdes ut utan jacka och skor och fick stå ute i kylan i 50 minuter. Det ska ofta ha hänt. Något som tillbakavisats av övrig personal. En anställd beskriver i utredningen att enda gången det hänt var fem minuter, att det förekommer att barn får klä på sig utomhus:

– Vi har gjort en arbetsrättslig bedömning. I sak spelar det ingen roll om det är en minut eller 50 minuter. Det finns inte inom ramen att låta ett barn stå utomhus utan kläder och skor, svarar Tomas Hartikainen.

Några citat från GD. Om jag tolkar det han sagt så har de händelser som har hänt varit sådana som absolut inte ska hända på en skola oavsett om det handlar om 5 eller 50 minuter (tex bältning och att ställa barn utomhus).

Och att stämningen på skolan var så upprörd att verksamheten inte kunde fortsätta med befintlig personal (vilket man kan förstå).

Ni som är upprörda över detta har skötts, hur menar ni att kommunledningen skulle ha gjort?
Citera
2024-03-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen75
Skulle kommunen välja att flytta 9 personal utan något bevis alls, har väldigt svårt att tro det.
Korpen, det är just det som är den stora skandalen. Jag tror till och med att jag inte har fel när jag säger att kommunens agerande saknar motstycke i modern tid.
Citera
2024-03-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns ingen utredning som klargör fakta. Det finns en utredning som inte kommer fram till någonting.
Just det Methos. Den kommer inte fram till någonting. Kommunen biter på naglarna, knäna skvallrar och så gör man det man aldrig, aldrig får göra som ledare: hukar sig och tar den lättaste vägen ifrån oroshärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in