2024-03-22, 05:38
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Ja detta blir grymt. Det enda negativa jag läst som är en negativ för egen del är väl att kameran kan bli rörig. Annars som du säger. Mer av det som gjorde första så bra. Sett en del klagomål om att det känns utdaterad. Återigen plus för mig. Känner igen detta från Team Icos spel och snarare något jag uppfattade som positivt. Lite old school och inte moderniserat.

Sen det vanligt gnället om FPS. Aldrig påverkat mig i andra spel likt SMTV som får samma hat storm kring FPS.

Alltså, de som klagar verkar klaga över att det är "mer Dragons Dogma" och det är ju just det jag vill ha.

Sen FPS gnället får man väl ta med en nypa salt, de som klagar på FPS är de som sitter på ett 1080 och kör med maxade inställningar och tycker att man borde få ut max med ett 8(?) år gammalt kort.
Jag körde ett 970 fram till 2019 eller något när jag köpte ett 1080, och inte fan klagade jag på att mitt 970 inte klarade alla spel då eller att mitt 1080 inte klarade maxade inställningar när jag köpte nytt kort förra våren.

Mitt klagomål var dock att de inte hade någon pre-load, det är irriterande, så fick starta nedladdningen här på morgonen innan jag sticker till kontoret, hade gärna testat på spelet lite här på morgonen innan jobbet.
Citera
2024-03-22, 07:59
Medlem
zBr9s avatar
https://store.steampowered.com/app/2054970/Dragons_Dogma_2/

Bombas så in i helvete med steam reviews på grund av mikrotransaktioner som inte framkommit förrns nu när det släpptes.

Vet inte om jag bryr mig så mycket om sånt, kollade igenom listan och det mesta verkar vara pissgrejer som jag ändå aldrig skulle få för mig att köpa, typ ändra utseende, fast travel, och reviva sina pawns. Är ju ett Rollspel liksom, gubben man skapar är gubben man får köra med. Och Permadeath för pawns ser jag bara som något positivt, gör ju att man är mer omtänksam om dom.

Däremot sneakigt att inte vara tydlig från början med att det kommer att vara en massa mtx i spelet, överlag är det ju en cancer så jag förstår ändå folk som väljer att droppa en dålig review på grund av det, men personligen har jag inga problem med att bara spela spelet och skita i allt sånt.

FPS-problemen känns mer jobbiga då, men är nog mest om man sitter på en riktigt fet PC det känns så påtagligt, och man troligtvis förväntar sig "perfektion", men jag kör på PS5 och där är det ju inte så ovanligt att spel ligger runt 30-40, körde precis FFXVI i quality mode som är låst till 30 och tyckte det funkade bra. Verkar som att problemet inte beror på grafiken heller utan att spelet är så CPU-tungt, vilket förhoppningsvis går att förbättra genom senare patches.

Har skapat en kattkille nu och ser fram emot att börja köra!
Citera
2024-03-22, 10:00
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9

Bombas så in i helvete med steam reviews på grund av mikrotransaktioner som inte framkommit förrns nu när det släpptes.

Vet inte om jag bryr mig så mycket om sånt, kollade igenom listan och det mesta verkar vara pissgrejer som jag ändå aldrig skulle få för mig att köpa, typ ändra utseende, fast travel, och reviva sina pawns. Är ju ett Rollspel liksom, gubben man skapar är gubben man får köra med. Och Permadeath för pawns ser jag bara som något positivt, gör ju att man är mer omtänksam om dom.

Däremot sneakigt att inte vara tydlig från början med att det kommer att vara en massa mtx i spelet, överlag är det ju en cancer så jag förstår ändå folk som väljer att droppa en dålig review på grund av det, men personligen har jag inga problem med att bara spela spelet och skita i allt sånt.

FPS-problemen känns mer jobbiga då, men är nog mest om man sitter på en riktigt fet PC det känns så påtagligt, och man troligtvis förväntar sig "perfektion", men jag kör på PS5 och där är det ju inte så ovanligt att spel ligger runt 30-40, körde precis FFXVI i quality mode som är låst till 30 och tyckte det funkade bra. Verkar som att problemet inte beror på grafiken heller utan att spelet är så CPU-tungt, vilket förhoppningsvis går att förbättra genom senare patches.

Pawns perma dör inte, de kan summonas igen. Däremot kan du köra revived på döda npc. Men du kan fixa de stenarna ingame också (iaf om det var som ettan)

Likaså Rift stones går att fixa ingame.

Sen är det saker som stör mig, att de inte syntes innan (Capcom being Capcom), att du bara kan ha en karaktär och att det då kostar att byta utseende.
Citera
2024-03-22, 10:07
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Pawns perma dör inte, de kan summonas igen. Däremot kan du köra revived på döda npc. Men du kan fixa de stenarna ingame också (iaf om det var som ettan)

Sen är det saker som stör mig, att de inte syntes innan (Capcom being Capcom), att du bara kan ha en karaktär och att det då kostar att byta utseende.

Mm ser kommentarer från folk i andra tidszoner som bara kört några timmar men redan hittat de mesta av DLC-grejerna, så tror det kommer vara luuugnt.

Att bara kunna ha en char känns dock lamt, jag brukar ofta känna efter ett tag att jag inte valt riktigt rätt klass och vilja byta, men å andra sidan har jag redan två profiler på mitt PS5 så kan bara ha en save på varje isåfall.

Mest besviken över hur sneaky det är att inte vara öppna med allt sånt här från början, tror dom hade undvikit mycket av de negativa reaktionerna då.

Men skitsamma, releasedrama börjar nästan kännas som standard med stora spel nu för tiden. Själva spelet har ju fått otroligt bra reviews och jag tror absolut inte att jag kommer bli missnöjd med det
Citera
2024-03-22, 11:32
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Byta utseende går i spelet. Det enda som inte går är att byta ras.
Citera
2024-03-22, 17:48
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Helt sjukt att se bolaget slarva bort chanserna för vad som verkar vara ett riktigt bra spel på det här viset, speciellt efter Larian med Baldurs Gate 3 visat att det går att göra ett väldigt bra single player-RPG helt utan minsta spår av spelarfientlig, girig design, och ändå tjäna bra pengar.

Besluten om mikrotransaktioner och Denuvo kommer garanterat från själlösa enkelspåriga bolagskostymer som inte vet någonting om eller bryr sig om spel eller skapande, och som inte lärt sig någonting av marknaden.
Citera
2024-03-22, 17:57
Medlem
Matsu-sans avatar
Vad fan, microtransaktioner...till vilket syfte ?
Citera
2024-03-22, 18:37
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Vad fan, microtransaktioner...till vilket syfte ?
För att tjäna mer pengar, vad tror du? Givetvis får det backlash, när det finns mikrotransaktioner i ett single player, som dessutom aktiverar vitala delar av spelet (quick travel).
Det kommer bara ge ett negativt sken på Capcom och folk kommer att avstå från spelet pga detta, hur bra det än är.
Citera
2024-03-22, 22:56
Medlem
Duerfs avatar
Vad jag förstår är det samma typ av microtransactions som fanns i första spelet och aldrig behövdes för allt du kunde köpa kunde du enkelt tjäna i spelet.

Du kommer inte behöva betala för att byta utseende. Du kan göra det med RC i spelet.
Citera
2024-03-22, 23:45
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Lika mycket som jag hatar MTX lika mycket hatar jag de moderna gamers idag. Review bombar allt man inte gillar. Sen alla dessa hjärndöda flockdjur som följer sina Youtubers med klickrubriker och bara hakar på utan att ha en egen uppfattning eller åsikt. Ofta helt okunniga kring ämnet och inte pålästa utan sväljer hela betet.
”Total disaster”
”This is so bad”
”Terrible release”
Sen någon ful nörd med sitt fula tryne tryckt på videon med händerna för ögonen. Nä faktiskt jag ändrar mig. Jag hatar det MER.

Kosmetiskt. Fast travel som är designat att användas i mindre grad ändå. Respeca. Ger varje beslut du fattar mer tyngd när du inte kan göra om. Men gamers vill inte tänka för mycket. Bara kötta. Skönt med ett spel som vill göra lite annorlunda. Men samtidigt ge idioter en chans att breaka den tilltänkta designen om man betalar för det. Såkallade nyttiga idioter. Påverkar inte en sann Dragon Dogma spelares upplevelse och ger teamet lite extra resurser och arbeta med i framtiden.

Storm i ett vattenglas vilket kommer visas på försäljningssiffror. Och ja spelet var en 9/10 innan Capcom drog iväg patch och mtx så så lite påverkar det upplevelsen. Inget man behöver eller höjer upplevelsen.
Citera
2024-03-23, 06:30
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:

Jag såg det, spelet gick från att vara ''game of the year'' till ''väldigt dåligt'' (youtube vs Steam)och det har mest med mikrotransaktioner och performance att göra. Jäkligt dåligt av Capcom att inte berätta om deras mikrotransaktioner innan släppet. De flesta ser det trots allt som en cancersvulst på spelkroppen. Så man förstår varför det fått så dåliga recensioner hittills.

Samma här, jag bryr mig inte om mikrotransaktioner då jag ändå inte använder dem. Vi kan få allt genom att spela spelet (utom möjligtvis ''skapa ny karaktär''). Och permadeath för pawns finns inte, men för NPC. Vilket betyder att om en NPC med en quest dör förlorar du det uppdraget han hade kunnat ge (men du kan få dem tillbaka till livet med en wakestone - möjligt att det heter något annat, wakestone var från Dragon Dogma 1).

Jag fortsätter vänta tills de patchar ''tthe performance'' på datorer, om det är så dåligt som alla säger (men det verkar vara så i alla spel som släppts de senare åren). Jag har väntat på Dragon's Dogma 2 i nästan 12 år nu, några veckor till gör ingenting.
Citera
2024-03-23, 07:23
Medlem
NegroidMongoloids avatar
älskar att man reviewbombar, det sätter ett rejält tryck på utvecklarna att fixa sitt skit. aldrig förstått folk som beter sig som "fanboys", de skiter ju fullständigt i dig, de gör spel för att göra pengar och klagar du kommer du i längden faktiskt få en bättre produkt, du ska klaga. bete dig inte som en jävla cuck, dom är inte din kompis men de vill gärna ha dina pengar och din positiva recension, för det betyder mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in