2024-03-22, 14:49
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Kan nån förklara hur den tredje komponenten i longitud och lattitudsystemet wsg84 fungerar?

Ge mig gärna en ekvation där man räknar med tredje variabel.

Måste veta hur det fungerar men fattar inte riktigt.
Citera
2024-03-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
De gamla astrologerna hade inga datorer att programmera in sina observationer i.
Inte heller https://sv.wikipedia.org/wiki/Nicolaus_Copernicus eller hans kollegor hade någon dator.

Nä, men jag, du och alla andra har.
Citera
2024-03-22, 15:38
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nä, men jag, du och alla andra har.
Det finns ingen anledning att återupprepa det som blev gjort för flera hundra år sedan.
Eller förresten, du borde göra det för att kanske förstå saker som varit allmänt känt i tusentals år.
Citera
2024-03-22, 15:40
Medlem
Citat:
Det finns ingen anledning att återupprepa det som blev gjort för flera hundra år sedan.
Eller förresten, du borde göra det för att kanske förstå saker som varit allmänt känt i tusentals år.

Jag säger det finns det, och säger de använder just de dokumentationer för att förutspå saker.
Men då kommer vi inte längre här.
Citera
2024-03-22, 16:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kan nån förklara hur den tredje komponenten i longitud och lattitudsystemet wsg84 fungerar?

Vilken tredje komponent förutom longitud och latitud är det du talar om?
Citera
2024-03-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilken tredje komponent förutom longitud och latitud är det du talar om?

Den som gör att det inte funkar på en platt jord.
Citera
2024-03-22, 17:01
Medlem
Citat:

Förstår inte riktigt frågan gällande tredje komponenten. Alla koordinatsystem, då menar jag alla, grundar sig på longitud och latitud. Du kan skapa ett eget koordinatsystem med ditt hem som 0, alltså koordinatsystemets center. Fram till början av 2000 talet hade många kommuner egna koordinatsystem och man fick räkna om kommunens koordinatsystem till rikets RT90 som numera har ersatts av SWEREF99. Att koordinatsystemet WGS84 på nåt sätt bevisar att jorden är en snurrande boll är bara trams.

https://www.havochvatten.se/data-kartor-och-rapporter/kartor-och-gis/mer-om-koordinater.html

WGS84 och SWEREF99 är två sätt att koppla koordinaterna i latitud och longitud till själva jordklotet.(jordplanet red. Sebban) WGS84 fungerar i hela världen och är vanlig i GPS-mottagare mm medan SWEREF99 är anpassat för Sverige och används exempelvis för Lantmäteriets kartor.
Skillnaden är bara ett fåtal decimeter så för de flesta praktiska användningar spelar det oftast ingen roll om koordinaterna är angivna i WGS84 eller SWEREF99.
Tips: En grad delas in i 60 minuter, en minut i 60 sekunder. Med en vanlig kalkylator kan du alltså omvandla mellan de olika formaten för latitud/longitud-koordinater.
Senast redigerad av Sebban 2024-03-22 kl. 17:10.
Citera
2024-03-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Förstår inte riktigt frågan gällande tredje komponenten. Alla koordinatsystem, då menar jag alla, grundar sig på longitud och latitud. Du kan skapa ett eget koordinatsystem med ditt hem som 0, alltså koordinatsystemets center. Fram till början av 2000 talet hade många kommuner egna koordinatsystem och man fick räkna kommunens koordinatsystem till rikets RT90 som numera har ersatts av SWEREF99 Att koordinatsystemet WGS84 på nåt sätt bevisar att jorden är en snurrande boll är bara trams.

https://www.havochvatten.se/data-kartor-och-rapporter/kartor-och-gis/mer-om-koordinater.html

WGS84 och SWEREF99 är två sätt att koppla koordinaterna i latitud och longitud till själva jordklotet.(jordplanet red. Sebban) WGS84 fungerar i hela världen och är vanlig i GPS-mottagare mm medan SWEREF99 är anpassat för Sverige och används exempelvis för Lantmäteriets kartor.
Skillnaden är bara ett fåtal decimeter så för de flesta praktiska användningar spelar det oftast ingen roll om koordinaterna är angivna i WGS84 eller SWEREF99.
Tips: En grad delas in i 60 minuter, en minut i 60 sekunder. Med en vanlig kalkylator kan du alltså omvandla mellan de olika formaten för latitud/longitud-koordinater.

Wsg84 har använts som ett bevis för globen i denna tråden väldigt ofta.. Därför söker jag mer förståelse hur detta system av longitud och latitud bevisar jordens form..
Citera
2024-03-22, 17:18
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag säger det finns det, och säger de använder just de dokumentationer för att förutspå saker.
Men då kommer vi inte längre här.
Då är det på tiden att du äntligen gör en egen vetenskaplig undersökning. Låt oss se vad dina rafflande resultat påvisar om vilken form jorden har.
Citera
2024-03-22, 17:19
Medlem
Citat:
Då är det på tiden att du äntligen gör en egen vetenskaplig undersökning. Låt oss se vad dina rafflande resultat påvisar om vilken form jorden har.

Ok. vet inte vilken form jorden har. Forskar hela tiden..

Vill du lyssna på vad jag kommit fram till?

Eftersom du skriver det. Vill inte ta upp hela tråden. Men har lite tid nu att göra en presentation.

Gått en timme nu snart. Vill du höra det du fråga om? måste leva snart..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2024-03-22 kl. 18:18.
Citera
2024-03-22, 19:17
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ok. vet inte vilken form jorden har. Forskar hela tiden..

Vill du lyssna på vad jag kommit fram till?

Eftersom du skriver det. Vill inte ta upp hela tråden. Men har lite tid nu att göra en presentation.

Gått en timme nu snart. Vill du höra det du fråga om? måste leva snart..
Hur går din forskning till?
Vilka hypoteser har du forskat i?
Presentera gärna dina resultat.

Någon fråga har jag inte ställt till dig på sistone. Däremot en anmodan om en vetenskaplig undersökning.
Eftersom jag även har annat att göra sitter jag inte och läser här hela tiden. Jag dyker in ibland, när jag inte har viktigare saker för mig.
Citera
2024-03-22, 19:32
Medlem
Citat:
Hur går din forskning till?
Vilka hypoteser har du forskat i?
Presentera gärna dina resultat.

Någon fråga har jag inte ställt till dig på sistone. Däremot en anmodan om en vetenskaplig undersökning.
Eftersom jag även har annat att göra sitter jag inte och läser här hela tiden. Jag dyker in ibland, när jag inte har viktigare saker för mig.

Ok.. Förstår det. Dyker jag å.
Så snabbt nu.

Hur den går till är att jag samlar in olika synvinklar och förklaringar, blandar det med mina observationer tills det bildar ett mönster.. Och jag är hård mot mig själv. Kan jag inte förklara min hypotes för mig själv, som nu är att jorden inte är en glob, så tror jag inte på mig själv eller andra.

Det viktigaste är väl att utgå från att man inte vet nånting sen jobba sig därifrån..
Och att hitta sanningen handlar inte om att '"hitta" sanningen. utan att skala av lögner. Kommer aldrig förstå motiv el liknande på riktigt..

Om vi ska snacka om fysisk forskning kan man inte göra så mycket mer än att bevisa att man ser för långt. Och förstå hur vi ser saker. Sen är det väl klart när man förstår det tillsammans med hur vatten fungerar egentligen.

Sen gör världen mycket forskning för mig. Som att en dag om året är typ 70% av jorden upplyst, och det passar mer med en sol utanför en kupol, el iaf nåt emellan ljuskällan. En glob kräver en sida mot solen hela tiden.. Så det är mycket dessa små upprepningar av anomiliteter som pekar åt ett håll..

Lägg en glasskål över nåt du ser skugga på och använd en ficklampa utanför och mönstret som bildas liknar väldigt mycket hur solsken beter sig..

Har inte så mycket tid nu men allvarligt tror jag mycket hänger på ego, om man vågar ha sjukt fel och kolla vidare eller om man e nöjd..

Men, jag var som dig så jag förstår vad du inte förstår, jag bara hoppas jag förstår snart..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2024-03-22 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in